Ekonomiska mål

torsdag 31 oktober 2019

Dålig sparmånad!


NU HAR DET RUSAT I VÄG FÖR MYCKET PENGAR! Ibland vet man faktiskt inte riktigt vad som händer annat än man står med betalkortet i handen mest hela tiden. En riktigt sur utgiftsdag blev det i alla fall igår. Först pajade ett av vinterdäcken som skulle på bilen, och jag var tvungen att lämna in det för lagning. Sedan skulle dottern skaffa nytt pass vilket kostade pengar. Utelunch på det eftersom vi hade möten inbokade och inte hann hem emellan, och sedan behövde jag lite akuta nödvändigheter från Apoteket. Dottern fyller dessutom år, så det ramlade i väg några kronor där också ska sägas.

JAG SOM TÄNKT ATT DETTA SKULLE BLI EN SPARMÅNAD, då förra månaden inte riktigt blev så bra på grund av semestern. Jag försöker köra varannan månad exemplariskt med kassabok och extra strama tyglar, och så låter jag varannan månad gå på sunt förnuft. Nästa månad är som alla vet december, och att köra den som exemplarisk sparmånad blir svårt hur man än försöker.

JAG HAR I ALLA FALL FÅTT TILLBAKA 720:- från MyBonus och Refunder! Det kändes skönt och täckte i alla fall delvis mina extra utgifter igår. Nu till jul är planen att i princip uteslutande handla via dessa kanaler för att kanske få lite cashback i sura januari. (Kom igen, ni som ännu inte börjat med cashback-shopping. Via länkarna ovan får ni 50 kronor i välkomstbonus!)

DET KOMMER ÄVEN TRILLA IN NÅGON TUSENLAPP i utdelningar nu i November. Tjiho!

APPROPÅ JULKLAPPAR önskar jag tips på nybörjarböcker i sparande. Eller egentligen något som kan få ungdomar att inse vidden och effekterna av sparande samtidigt som de lär sig något på kuppen. Har flera smarta ungdomar i min närhet som behöver en knuff i rätt riktning.


Tänk om barn blev såhär glada av böcker!

4 kommentarer:

  1. Hej
    Jag försöker tving mina två äldsta barn (16 och 20) att läsa Miljonär vid 30, pensionär vid 40. De är tyvärr inte barn som älskar att läsa så det går långsamt, men jag tycker den är enkel och mer förklarar principerna bakom på ett bra sätt...
    Mvh FBM

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Det är ju bara så synd att de unga av i dag inte läser på samma sätt som många i vår generation gjorde när vi var yngre. Det är ju en hel värld de missar!

    Ha en fin helg!

    Hälsningar Louise

    SvaraRadera
  3. Undrar detsamma. Fast det kanske finns någon underhållande podd som de kan lyssna på om privatekonomi eller någon youtubekanal (verkar ju vara det som gäller i den generationen). Skrev idag ett inlägg om sonen som precis flyttat hemifrån och nu håller jag tummarna att han har lyssnat litegrann iallafall på vad jag har försökt lära honom. Angående dina extrautgifter så har du ju iallafall koll på vad det är som drar iväg och det är ju mycket bättre än att stå där efter ett tag och undra vart alla pengar har tagit vägen./Hea

    SvaraRadera
  4. Ja, vi får hoppas att de ändå snappar upp ett och annat av sina välmenande föräldrar! Och du har rätt gällande kostnaderna, så länge man vet var pengarna går så får man vara lite nöjd :-)

    Hälsningar Louise

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...