Ekonomiska mål

torsdag 15 augusti 2024

Ibland blir man ödmjukt tacksam och lycklig!

JAG TROR MAN kan kalla den här bloggen nedlagd. Stängd för gott. Over and out liksom. Jag trodde också att alla tidigare läsare uppfattade det så, även om jag inte tydligt har skrivit ut det. Men eftersom jag då och då kikar in hos mina tidigare blogg-grannar så uppmärksammade jag att jag TROTS bristande uppdateringar hamnat på en lista över bästa bloggar hos Två Månadslöner, och då blev jag så glad att jag började gråta! Inte för att bloggen skulle vara "bra" (vilket är en smakfråga, kolla bara i kommentarerna han fick ;)), men för att någon TÄNKT på mig och min blogg! Det gjorde min dag, så TACK!

EFTERSOM DET NU ändå skrivs här, av innehavaren personligen, så är det självklart så att jag ska bjuda på en liten uppdatering också. Jag jobbar alltid, är intill döden trött på kvällarna, har knappt någon inkomst och besparingarna börjar ätas upp. Sa jag att jag älskar det!?

JAG ÄLSKAR DET! Jag älskar det jag skapat på knappt nio månader! Jag älskar processen i att utveckla företaget på allehanda sätt, och jag älskar allt jag lär mig på vägen. Jag har lärt mig om hur man skapar hemsidor och marknadsför sig på nätet. Hur man sätter ihop hundar i grupper på bästa sätt, med tanke på ras, kön och individ. Jag har lärt mig byggt rasthagar och hur man bäst berikar dem. Men framför allt har jag lärt mig att säga NEJ till kunder jag inte behöver och sätta gränser för vad som är rimligt att kräva av mig själv. DET har varit min största utmaning, lite för snäll som jag är ibland :-).

EKONOMISKT så måste jag ändå säga att det gått okej. Som egen företagare får man nog förvänta sig ett eller två hundår (ha ha), och förra året gjorde jag ett plus/minus noll-resultat. Framför allt är det personal som är dyrt, och jag som är väldigt mån om att "mina" hundar mår bra hade lite för mycket personal i början. Med personal kommer semesterersättningar, försäkringar och pensionsavsättningar, bortsett sociala avgifter och skatter. Ingen lätt ekvation, men nu börjar jag hitta balansen. OCH VÄNDER TILL PLUSRESULTAT Q3! Med väldigt nöjda kunder dessutom, och gott rykte vad det verkar. Äh, jag säger som det är: Jag är stolt som en tupp och mår riktigt bra i själen!

JAG HAR OCKSÅ skrivit en debattartikel för tidningen "Härliga hund" om mina tankar kring hunddagisbranschen. Det ledde till lite poddintervjuer och snart kommer även lokaltidningen hit och gör ett reportage. Det är bra i marknadsföringssyfte såklart, men jag tycker också om att göra min röst hörd inom detta ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Till er som har hund på hunddagis: Var kritiska!

FÖR ATT DETTA STARTADE som en ekonomiblogg så ska jag dra igenom lite händelser från börsen också (jodå, jag investerar fortfarande :-)). Börsen har gått starkt som ni vet och jag passerar snart nästa miljongräns minsann! Jag har inte gjort så mycket aktivt annat än fyllt på i Investor med jämna mellanrum, samt köpt lite fonder. Dock är det nu bara hundralappar som investeras varje månad mot tidigare flera tusenlappar. Senaste utdelningen från Investor var jag dessutom tvungen att plocka ut som "lön" för att fylla i lite hål här och var. 

MIN SAMBO DRAR ett tungt lass hemma just nu dock, både ekonomiskt och praktiskt. Just det, han får även agera trädgårdsmästare och snickare på hundcentret vid behov. Det gör han riktigt bra, och jag är honom evigt tacksam för all support han gett mig under den här uppstartsfasen. Det underlättar enormt med stöd hemifrån. Ja, det är nog en förutsättning för att kunna jobba så mycket som jag gör helt enkelt...

KOMMER JAG ORKA hur länge som helst? Nej. Men ännu har jag många hundpromenader och fler skojiga projekt på gång! Det är samarbeten med olika aktörer som har påbörjats, kurser som ska hållas och lite andra planer som jag förhoppningsvis kan återkomma om. Så ett bra tag till kommer jag driva den här skutan, den saken är klar!

SJÄLVKLART LITE BILDER från min vardag också:


Vid hundcentret finns en badplats dit vi går när det är varmt!


Detta är dagisets största hund. Fast det är ingen hund, det är en ängel. På riktigt!


Här är en del av vår rasthage! Jag har klätt kabeltrummor med konstgräs bland annat.


Mina kollegor!

NOG MED SKRYT!
Jag har brister jag också. Är bland annat dålig på att uppdatera bloggar...;)

13 kommentarer:

  1. Jag uppskattar precis som Två månadslöner din blogg och blir alltid glad när ett inlägg kommer. Stort tack för uppdatering! Vilken resa du har gjort/gör! Och vilken ras får man fråga är ängelhunden? Fin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla!!

      Ängelhunden (som alltså lever :)) är en korsning mellan pudel, jaktlabrador och collie. Det du ;).

      Radera
    2. Ah ja den blir svår att kopiera haha :)

      Radera
  2. Så.himla kul att få en uppdatering :)

    SvaraRadera
  3. Din blogg är faktiskt en av de bästa, trots brist på uppdateringar. Lägg inte ner för gott, sällan är bättre än inget i detta fall. Kul också att det går bra med din nya karriär, hurra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska tänka på det! Kanske orkar uppdatera en gång/månad? Men lovar inget...:-)

      Radera
  4. Japp, jag är en av de som sitter som en tålmodig hund vid din blogg i väntan på nästa uppdatering!

    Så skoj att det går bra! (Hundår minsann. :-p)

    Tar du själv ut lön från företaget också, eller är det vinst innan din lön? Och hur många olika titlar har du gett dig själv? Chief Dog Officer? Styrelsematte? Bara VD?

    SvaraRadera
  5. He he, jag hoppas du har bättre saker för dig! Jag är dagisfröken, entreprenör, VD och chef. Kommer på mig själv att det låter lite lustigt när jag uttrycker mig med "min personal", det låter som jag har 200 anställda när det i själva verket är två :-D.

    SvaraRadera
  6. Vad roligt att få en uppdatering från dig! Kul att allt går bra och att du trivs med ditt ”hundliv”!

    SvaraRadera
  7. Kul att du kommit igång. En fråga: hur högt staket har du runt din rasthage? För mig så krockar de två reglerna "man får inte ha högre staket än 120 cm" och "hunden får inte rymma", båda satta av kommunen. Vår hund hoppar lätt stillastående över ett 150 cm högt staket om det är något riktigt fientligt på andra sidan (tex en ekorre). Så hur har du löst detta?

    SvaraRadera
  8. Vi har ju lämnat in bygglov för både lokal och rasthage, så vi har 150 cm höga staket hos oss, vilket alltså är godkänt. Menar du att 120 cm är max utan bygglov?

    Hos oss får hundar som hoppar över 150 cm inte vara på dagis tyvärr, men det har hittills aldrig hänt :-).

    SvaraRadera
  9. Jag upplever helt enkelt underverken av Dr GIDEONs örter. Gud kommer att fortsätta att välsigna dig Dr GIDEON rikligt för det goda arbete du gör i människors liv genom att bota dem från olika typer av sjukdomar. Jag kommer att fortsätta att vittna om ditt goda arbete. Jag levde med typ 1-diabetes för 6 månader sedan och läkaren sa till mig att det inte finns någon . Jag trodde inte på honom och behöll min tro i hopp om att jag en dag skulle bli botad från denna hemska sjukdom. För bara två månader sedan såg jag ett inlägg på diabetesforumet om en örtläkare vid namn Dr GIDEON om hur han botar människor från sjukdomar med sin rot och örter och jag kontaktade snabbt Dr GIDEON på WhatsApp och jag förklarade mitt problem för honom och han berättade för mig . oroa dig inte, han skulle bota mig och han förberedde verkligen örtmedicinen och skickade den till mig via UPS och gav mig sedan instruktioner om hur jag skulle ta den. Efter tre veckors intag av örtmedicinen gick jag till min läkare för kontroll och mitt diabetesresultat visade negativt och läkaren sa till mig att det inte finns några spår av diabetes i min kropp och diabetesen är helt borta. Du kan också bli botad från alla slags sjukdomar genom att kontakta Dr. GIDEON på WhatsApp +2347042191323
    E-post: drgideon611@gmail.com

    SvaraRadera

Ibland blir man ödmjukt tacksam och lycklig!

JAG TROR MAN kan kalla den här bloggen nedlagd. Stängd för gott. Over and out liksom. Jag trodde också att alla tidigare läsare uppfattade d...