Ekonomiska mål

lördag 3 februari 2024

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrelsen varit på plats efter den respektingivande väntetiden om 10 månader (tror fru EB benämner den här kategorin av människor som "flickebarn", och ett sådant var hon, representanten) och påpekat att jag måste byta ut två lamparmaturer i hallen (fråga mig inte varför) så återstod bara en diskussion om brandsäkerhet. Detta blev dock en kapitelbok i mailformat mellan mig och Länsstyrelsen, men för att inte tråka ut er allihop så slutade det hela med att min snälla fastighetsvärd byggde en helt ny brandtrappa upp till övervåningen som två pundare genast använde för att bryta sig in i huset via, och sedan ha party med nålar, tabletter och brinnande marschaller. Jag säger tack för det länsstyrelsen och noterar att djurskyddslagar är bra (ibland), men att brandsäkerheten skulle räckt till för alla andra verksamheter och för att använda huset som bostad, men inte för att inhysa ett par hundar...Ja, inte vet jag, men byråkratins vägar äro outgrundliga. DET har 2023 lärt mig, om något!

DET SKRIFTLIGA tillståndet för verksamheten kom alltså mig tillhanda den 1 november, och sedan dess har jag haft de mest varierade arbetsuppgifter. Förutom att jag snittar ca 20.000 steg/dag i form av hundpromenader så har jag anställt personal, byggt en hemsida och skapat annonskampanjer, målat, byggt saker, haft otaliga kundmöten, introducerat hundar, lärt mig om bidrag från arbetsförmedlingen, skottat mer snö än vad jag gjort i hela mitt liv, burit sand och jättetunga hundkojor, städat, tvättat, hämtat möbler, haft öppet hus, planerat in kurser och lite till. Utmanande? Absolut! Kul? Absolut!

DEN FÖRSTA MÅNADEN var jag så slut på kvällarna att jag var glad om jag orkade pallra mig in i duschen och äta middag innan jag däckade. Det var mörkt, det var kallt, det var tidiga morgnar och det var allmänt slitigt. Jag har dock ALDRIG ångrat mitt val! Dessutom, nu!? De dagar jag bara behöver gå 12.000 steg/dag kryper det i hela mig, och jag måste ut även på kvällspromenad när jag kommer hem. Idag, lördag, var jag uppe med tuppen och sprang klockan 07.30. Min energi verkar outsinlig, och jag har av bara farten tappat ca 3 kilo, ren kuriosa. Nu går vi dessutom mot våren, så livet ser minst sagt ljust ut!

SOM JAG ÄLSKAR mina kunder också! Både hundar och hundägare. Så fina, allihop! Hundarna fungerar bra tillsammans (med få undantag) och alla hussar och mattar är glada, tacksamma och...normala. Som jag uppskattar människor med sunt förnuft också! För vilken bristvara det är, håller ni inte med? Prova lägg ut en annons i valfritt socialt media och räkna hur många människor som svarar hövligt, bekräftat mottagandet av information, hör av sig i tid eller vad som nu krävs för den specifika annonsens syfte. Jag börjar (återigen) tappa tron på mänskligheten. Exempel? Ja, här är det senaste: En tjej vill sälja utrustning som jag behöver för att hålla en hundkurs. Jag svarar att jag vill köpa, och skriver min adress. Hon säger att hon ska skicka sakerna direkt. Inget kommer, och efter en vecka frågar jag om hon skickat. Hon svarar nej, men ska göra det snarast. Efter två veckor till frågar jag igen, varpå jag får svaret "nej, jag hinner inte så vi får skippa det". Där stod jag utan korrekta prylar vid kursstart.

OK, NU HAR JAG berättat om att jag är i gång, älskar att driva verksamhet (visst sa jag det? Det gör jag i alla fall), och att jag avskyr människor utan sunt förnuft. Så, ska vi då nämna något om ekonomin i det hela? Ja, den är inte lysande. Jag har satsat ca 150.000 av sparat kapital för att komma igång, och jag har inte haft lön på nästan ett år. Tack och lov har börsens uppgång täppt till det gapande hålet i min plånbok något, men det är en tillfällig lättnad. Jag behöver börja tjäna pengar nu, så är det bara! Jag gör just nu ett resultat runt nollan, och mitt mål den här perioden har enbart varit att inte gå back. Det har jag inte gjort, men jag har heller inte kunnat ta ut lön. Det är nästa mål! Jag kommer dock aldrig acceptera att det går ut över hundarnas välbefinnande, som det tyvärr gör på så många andra hunddagis (eller, hundförvaring som jag kallar det). Hos mig har hundarna det bra, punkt slut! Men nu ska det slitas med kurser och pensionat i vår, för att kunna fakturera järnet fram emot sommaren. Har en känsla av att det kommer gå fint ändå. Med nöjda kunder kommer rekommendationer också vet ni!

ÄR NI nöjda med uppdateringen? Alltså, att jag är pigg, glad och halvfattig.

BILDER, SÅKLART!
Här kommer några:


Brandtrappa! Såklart!

Största och minsta hunden :)

Infart till mitt hundcenter.

Vacker vinterbild. Lite Narnia tycker jag!

Vår fotovänliga vovve Casper <3


17 kommentarer:

  1. Skoj att höra från dig!

    Så positiv jag plötsligt känner mig efter att ha läst det här. Jag vill också ut och springa! Trots långsam byråkrati och katastrofala brandtrappor så låter det som att du lyckats med det svåraste, att få kunder!

    Och jag tror absolut att rekommendationer från nöjda kunder är ett helt oslagbart som sätt att få nya bra kunder, fast kanske inte billigt. Någon gång kommer du behöva lön till gröt och skor. Kommer det lösa sig själv när verksamheten växer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och härligt att man kan bidra med lite energi dessutom!

      Ja, jag tror att det kommer lösa sig! Egentligen växer jag precis i den takt jag bestämt mig för just nu, och det finns många vägar att utnyttja lokalen framöver. Så jag tror jag kommer ha råd att äta så småningom :-).

      Tack för din kommentar! Du är duktig på den biten du!

      Radera
    2. Det var kallt där ute när man kämpade mot vinden.

      Radera
  2. Inspirerande att du följer din dröm! Kämpa! 💪🤩❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag kämpar och mår bra! Nu hemkommen från grindbygge :-).

      Radera
  3. En del hundar har ju mycket päls och klassas därmed som extra brandfarliga objekt ;) Bra jobbat, jag hoppas du snart kan plocka ut lön också ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, fattar!! Du borde varit med och klargjort detta redan i höstas. Så du tror alltså jag kan inhysa andra raser än kinesisk nakenhund!? Då tror jag lönsamheten kanske kan växa också...;).

      Radera
  4. Som jag väntat på uppdatering, gillar verkligen din blogg. Så tack för det. Stort lycka till med allt, kul med nån som verkligen verkar bry sig om sina kunder/gäster eller vad man nu kallar det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så gulligt skrivet :-).

      Eftersom mina gäster är hundar är de lätta att bry sig om. Jag gillar hundar bättre än människor ;).

      Radera
  5. Så kul att höra av dig ! Spännande tillvaro .

    SvaraRadera
  6. Ja se länsstyrelsen med sina regler för djur. Dessa regler finns inte för människor och djuren får det nästan bättre.... Tänker jag ibland iallafall. Brukar det inte vara svårt i början med att kunna ta ut lön. Tänker att det snart borde vända. Du har ju kunder vilket alltid är positivt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sen kan man förstå att det måste finnas vissa protokoll att följa, men ändå...Jag fick t ex frågan "kommer du binda fast hundarna inomhus" och "kommer du använda stackelhalsband"? Jag menar, kom igen...det gör väl ändå INGEN nu??

      Ja, kunder finns det! Räknar med plusresultat någon gång under Q2 :-)

      Radera
  7. Hej Louise. Har du någon mail där man kan kontakta dig?
    God avkastning på dig:)
    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, på ozongenerator@outlook.com

      Jättekonstig adress, jag vet, men jag får mailen där - lovar!

      :)

      Mvh Louise från mobilen

      Radera
  8. Ha ha, originellt. Jag mailar:)
    /K

    SvaraRadera
  9. Duktig du är, hade det varit närmare hade jag lämnat hunden hos dig varje gång vi reser iväg!
    Kram

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...