Ekonomiska mål

söndag 8 september 2019

Det hänger på håret!

(Känsliga läsare varnas för tjej-töntigt inlägg!)

ALLTSÅ, jag blev inspirerad av Låginkomsttagarens guide till rikedom senaste inlägg, delen om vad man lägger sina pengar på när det gäller fåfänga. Jag har nämligen, i min värld, ett JÄTTEPROBLEM när det kommer till kombinationen pengar och utseende. På en enda punkt.

MITT HÅR!

JAG HAR, till skillnad mot tidigare skribent på området, JÄTTETJOCKT HÅR. Det kan till och med sägas ha väldigt bra kvalité, och kan se helt fantastiskt ut. Om man har tid - och pengar.

JO, FÖR DET BEHÖVS SKÖTAS, det här svallet! För om man inte gör något med det så är det enda man kan göra att sätta upp det i en tofs, och det är så jag ser ut 99 dagar av 100. Jag är ju i stallet ofta, och behöver duscha typ varje dag - inte hinner jag föna, fluffa och greja!

DET ÄR RUFSIGT JÄMT! Om jag inte använder plattång ser jag ut som Ronja Rövardotter efter sex månader i sänghalmen med Birk Borkason. Men hur ska jag hinna platta mitt evighetstjocka, långa hår??

ATT GÅ TILL FRISÖREN, vilket jag måste, blir svindyrt med så mycket hår!

Vanlig klippning: 300-700:- (Sämre/bättre frisör)
Slingor: 1600-2900:- (Beroende på hela håret eller bara överhåret)
Helfärg: 1800:- (Ungefär)

Måste jag klippa håret? Ja, inte bara klippa topparna, det kan jag ju be vem som helst göra. Men TUNNA UR håret måste göras åtminstone 2 ggr/år.

Måste jag slinga/färga? Ja, snart "måste" jag nog det med tanke på min ålder ;-). Färga hemma är såklart billigare, men jag tycker det är svårt att få det jämnt och snyggt.

Men nu till det värsta av allt. Det jag helst av allt vill göra, och har gjort vid tre tillfällen:

RAKPERMANENTA!

Kostnad? Tja, sisådär 4.000:-. Eller mer? Kommer inte ihåg, jag gjorde det sista gången 2015. Men som jag älskar att ha det rakt och slätt! Behöver knappt sköta det på flera månader efter en rakpermanent!

JAG ÄR INTE FÅFÄNG I ÖVRIGT. Men gällande mitt hår har jag en dröm att få gå till frisören för tvätt/fön/plattning varje vecka...även om jag inte kommer prioritera det i år heller, utan fortsätta med fultofsen och vara olycklig varje gång jag ser mig själv i spegeln.

JAG SKA DOCK GE ER STORSTADSBOR ETT HÅR/SPARTIPS. Ställ upp som modell till frisörelever! På FB brukar det finnas grupper där man kan gå med, och jag har faktiskt lyckats få bli modell tre gånger. Har bland annat fått gratis klippning, gratis slingor och en gång har jag gjort balayage. Riktigt nöjd alla gångerna!

PROBLEMET BRUKAR DOCK VARA att de flesta önskar hårmodeller med enklare och tunnare hår än mitt. De jobbar ofta under tidspress och har inte möjlighet att lägga slingor i tre timmar liksom...

...men den som bor i Stockholm och vill ha ett extraknäck som personlig hårplattare är varmt välkommen att höra av sig!

Rapunzel och jag...


4 kommentarer:

  1. Varför måste man färga håret pga ålder?
    /k

    SvaraRadera
  2. Man måste bara tre saker: Äta, sova och gå på toaletten. Allt annat vill man, men jag vill både borsta tänderna och färga ev grått hår innan jag är redo för det.

    SvaraRadera
  3. Haha, vi verkar verkligen ha totalt motsatta problem med våra kalufser. Jag har också permanentat mig förr i tiden (senaste gånger var väl en 9 år sen) eftersom mitt hår verkligen är spikrakt utan tillstymmelse till nån liten lock eller självfall. Har funderat på hempermanent men vet inte riktigt om jag vågar...

    SvaraRadera
  4. Ja, tänk att man aldrig är nöjd med det man får! Jag tror ändå jag bestämt mig för rakpermanent igen...:-)

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...