Ekonomiska mål

onsdag 4 september 2019

Effekter av öppenhet


JAG HAR ALLTID VARIT INTRESSERAD AV, men inte pratat högt om privatekonomi, investeringar och sparande. Jag vet inte varför, kanske för att jag varit rädd för vad folk ska tycka och tänka. Kanske har jag trott att de ska tycka jag är snobbig? Löjlig? Okunnig? Förmer? Jag vet faktiskt inte.

NU HAR JAG BLIVIT BÄTTRE PÅ ATT RENT UT SAGT skita i vad andra tycker och tänker! Så eftersom jag har fokuserat ännu mer på allt inom detta ämne så har jag också blivit mer öppen kring att prata om det, och för gärna dialog med den som är intresserad av att lära mer eller bara diskutera generellt. (Jag hoppas jag inte går för långt i min iver, men mestadels får jag ju ut mina tankar den här vägen, så det bör nog ligga inom rimlighetens gräns tänker jag.)

JAG HAR KOMMIT TILL INSIKT med att min nya öppna stil har gett två olika effekter. Den första effekten är att en hel del vänner och bekanta börjat förstå att jag kanske kan lite bra saker på riktigt, och har börjat rådfråga mig. Det är inte alltid jag kan hjälpa till eller har svar på deras frågor, men jag tycker det är en rolig utveckling hur som helst (och hela tre affiliate-affärer för nyöppnade konton hos Avanza, ha ha. Vad blir det, 180 spänn?). Frågorna rör sig annars kring pension, fonder och dess avgifter, och en hel del vill även ha förslag/tips på investeringar (men där är jag naturligtvis försiktig). Två vänner har frågat om lite längre ”sittningar” för att diskutera privatekonomi lite mer ingående, och det ställer jag gärna upp på!

SEN ÄR DET KATEGORI NUMMER 2. Den är skojsig! ”Jo, du, tjena, hörde att du handlar med lite aktier och sånt? Jag har en kompis som har startat ett nytt bolag inom TV-spelsbranschen, och det kommer gå SKITBRA för dom. Riktig guldgruva, bara köpa!”

Sen kollar man (kanske, om man har tråkigt på jobbet) upp bolaget i fråga (man får leta vääldigt länge), och ser ett företag vars aktie förvisso finns, men står i kurs 0,000215 och ligger på en lista man (jag) aldrig hört talas om...
Tack, men nej tack!

TRO DOCK INTE ATT SNUBBEN SOM KOMMIT MED ”TIPSET” ger sig i första taget! Nej, nej, ”du, tjena, har du kollat upp mitt kompis bolag ännu? Vad tror du? Har du köpt?”

Jag brukar skratta lite inombords och sedan ikläda mig en, vad jag tror, väldigt cool affärsmässig min och slänga ur mig något i stil med: ”Nja, jag har mest fokuserat på Investor idag sedan rapporten om att EQT planerar en notering på Stockholmsbörsen som förväntas påverka aktien positivt”. (Ja, eller alltså jag kan ta vilken liten mening som helst som jag läst i DI eller något ekonomirelaterat forum, men ni fattar poängen.)

FÖRVÅNANSVÄRT SNABBT blir man av med människorna i kategori två!


Coola snubbar med aktietips undanbedes (om man inte är seriös och läser min blogg, då får man
gärna tipsa och kommentera :-))

2 kommentarer:

  1. Kul inlägg :-)

    Visst är det synd att det ska vara ett så stort tabu det här med att prata ekonomi och då speciellt privatekonomi med andra, vi skulle ju kunna lära oss så mycket av varandra.

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...