Ekonomiska mål

fredag 27 september 2019

Att boosta pengamaskinen


PRECIS JUST NU har jag lite mer pengar att investera, och det gäller att tänka till och ha is i magen! Man är ju nämligen ganska sugen på att slänga in pengar lite här och var, men det är troligen en bra idé med att investera etappvis.

FONDERNA, framförallt Avanza Global, har fått en liten påfyllning redan. Den ska få lite till framöver. Konto för målsparande, där jag spar framför allt för resor, har också fått ett litet lyft.

JAG HAR BETALAT AV EN SKULD också, på närmare 80.000 kronor. Det var den enda skuld jag hade bortsett bostadslånet och ca 20.000 för CSN. Väldigt skönt att bli av med den!

EN VIKTIG SAK var också att ge en gåva till Cancerfonden. Min mamma dog i cancer, och det är av henne jag fått dessa extra pengar. Därför en självklarhet i sammanhanget!

JAG ÄR FORTFARANDE INTE HELT SÄKER på hur jag ska göra med amortering på bostadslånet. Det blir definitivt inte den större summa jag först tänkte peta in, men det kanske blir kanske några kronor ändå. Ska fortsätta fundera lite på den saken, med risk för att jag aldrig kommer vara nöjd med mitt beslut :-).

DE STÖRRE FÖRETAGEN JAG VERKLIGEN VILL KÖPA AKTIER I har bara gått upp de senaste dagarna, så jag avvaktar lite med att köpa där. Jag vill gärna köpa mer i Investor och Lundbergföretagen, men bevakar läget och ser tiden an. Xact Högutdelande är också alltid intressant!

DÄREMOT HAR JAG KÖPT IN MIG i ett mindre bolag, vars framtid ser ljus ut. Jag såg bolagsnamnet av en slump för några veckor sedan och har sedan dess läst på så gott jag kunnat, samt följt aktiekursen varje dag sedan dess (eller, typ varje minut om jag ska vara helt ärlig ;-)). Jag kan ju som jag tidigare sagt bli en smula manisk, och gällande det här lilla bolaget så har jag nog blivit det – ska villigt erkännas!

DET ÄR SÅKLART VÄLDIGT ROLIGT att kunna mata pengamaskinen med lite extra ammunition, men det är inte helt enkelt. Man vill så mycket på en gång, men måste ha lite tålamod också. Annars är det lätt att sabba varenda strategi man någonsin trott att man har haft :-).

TÅLAMOD är dock inte min paradgren.
Så, något litet köp måste man väl få unna sig idag?


Igen :-)

2 kommentarer:

  1. Det är bra att träna sitt tålamod. :) Kan du inte berätta vad det mindre bolaget heter, gillar att få inspiration av av andra (och gör såklart min egen bedömning innan jag investerar mina pengar). /mr deed

    SvaraRadera
  2. Det är det lilla bolaget Meltron, tidigare Uni-Led light. Jag känner till bolaget väl och tror på deras produkter, även om det just nu är en liten "skitaktie".

    Klart man ska inspireras!

    :-)
    /Louise

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...