Ekonomiska mål

måndag 5 augusti 2019

Intensiv sparperiod


IDAG ÄR EN ROLIG DAG för jag insåg nyss att jag hade lite investeringsutrymme kvar efter att alla räkningar var betalda. Så det blev inköp av Xact Högutdelande och dessutom lite påfyllning i Avaza Global. Tänk att det alltid känns lika bra att handla i den kategorin! (Har inte räknat exakt, men tror att sparkvoten för månaden blev nästan 35% mot vanliga 15-20%, tjiho!)

APPROPÅ ATT HANDLA så har jag definitivt bestämt mig för att ha köpstopp på kläder i MINST 6 månader. Troligen kommer jag kunna ha ett ännu längre uppehåll än så, men det känns ändå bra att sätta en rimlig gräns. Detta gäller även hästkläder, jag har både varma jackor och skor när vintern kommer, så det bör inte bli något problem. (Jag är inte en sån som känner att jag behöver snygga kläder i stallet, det räcker med praktiska. Ja, om jag inte ska tävla eller så, då har jag såklart kavaj och finbrallor :-)).

JAG ÄR INNE I EN INTENSIV, men stimulerande, period av att spara och tjäna extra pengar. Jag hyr ut saker (kanske till och med lägenheten en sväng!), jag säljer saker, jag säger upp saker, ändrar saker och vanor och tänker övrig tid på hur jag kan spara mer. Ganska lärorikt faktiskt, och på det temat har jag några frågor till er proffs där ute. Please help?

Avanza och Nordnet: Jag kör just nu Avanza genomgående. Är det en smart idé (eller bara stökigt) att öppna konto på Nordnet också? Tänker att de precis som Avanza har något gratis start-kit? (Förstår att jag kan kolla upp detta själv, bara undrar om någon gör så och gillar upplägget?)

Försäkringar: Har läst om det i en blogg förut någonstans, om det här med livförsäkringar. Jag har en livförsäkring som jag tecknade i samband med att jag var sambo för några år sedan. Tanken var att dottern (min valda förmånstagare) skulle kunna få pengar och inte stå med skulder för lägenheten om något hände mig. Men nu är jag inte sambo, och den risken är således borta. Skulle det hända mig något nu skulle hon ju ärva lägenheten och kunna sälja med vinst ändå.

Försäkringen kostar mig 175 kr/månaden, och har gått upp från ca 150/månad. Kan man säga upp nuvarande försäkring och tecka en ny om behovet skulle uppstå? 

Någon som har tips/erfarenheter?

11 kommentarer:

  1. Hej och kul med högre sparkvot förstår jag. Jag har bara Avanza och inte Nordnet, har haft NN men tycker den siten är mycket krångligare än Avanza
    Jag var också sambo tidigare och betalade 3-4000 kr/ år och kunde då konstatera att det skulle bli mkt pengar om jag lever länge.. så jag sa upp livförsäkringen. Pengarna går in på börsen, och som du skriver, barnen ärver ju lgh och börs, så ngn livförsäkring behövs enligt mig inte då.

    SvaraRadera
  2. Snabb respons, tack för det :-). Skönt att någon har samma tankar!

    SvaraRadera
  3. Jag sa upp livförsäkringen för några år sedan. Barnen ärver ju mina besparingar och det som blir kvar av huset när lån och reavinstskatt är betalt.

    Mvh
    I-US

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, jag känner att det är bättre att jag spar och investerar pengar nu i stället för att betala försäkringar. Om inget extraordinärt händer kommer hon under förutsättningarna klara sig bra ändå om något händer mig (men nu hoppas vi såklart att inget händer!). Inser också att ett alternativ är att sänka beloppet på försäkringen och på så sätt få ner kostnaden, men jag tror ändå jag säger upp den helt och hållet. Tack för synpunkter!

      Radera
  4. Underbart med sådan hög sparkvot! Bra jobbat! Jag har lyckats komma upp i 40% mycket på grund av totalt köpstopp samt att jag lever efter en budget. Allt går när man har mål i sikte och det är tidsbegränsat!

    Kram, och tack för din kommentar hos mig!

    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack! Ja, jag känner att jag har "flow" nu. Jag är motiverad, kommer på nya sätt att hålla kostnaderna nere och hittar nya vägar för passiva inkomster, det känns så himla bra! Så visst är det så att mål och motivation hör ihop!
      Kram!

      Radera
  5. Hej

    Innan du säger upp försäkringen bör du vara medveten om att det sällan är så enkelt som att bara teckna en ny. Du kommer behöva fylla i en ny hälsodeklaration och då är det inte alls säkert att du får teckna ny försäkring beroende på dina förutsättningar.

    Med det sagt kan bara du bestämma vad du vill lämna efter dig. Livförsäkring kompenseras säkert av lägenheten med den skillnaden att livförsäkring blir en kontant utbetalning mycket fort och problemfritt medan lägenheten kräver arbete.

    Andra saker att ta i beaktande kan vara irl du redan har ett skydd. Många arbetsgivare har ett inbyggt försäkringsskydd i anställningen. Är du fackligt ansluten brukar det finnas billigare livförsäkring via facket osv.

    Själva betalar vi 9 kr i månaden för 1,2 milj i livförsäkring per person så om man ändå måste vara med i facket kan man lika gärna utnyttja det och utöver det har vi båda en kvarts miljon via jobben.

    Värt att kolla upp?

    Lycka till. Och riktigt starkt jobbat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Definitivt värt att kolla upp! Jag kollade faktiskt redan igår med ett par bolag och hittade en försäkring som jag tyckte kändes ok för 51 kr/månad. Det verkade också som om jag skulle kunna få teckna försäkringen hyfsat "enkelt" innan jag fyllt 50, och dit är det några år kvar. 51 kr/mån är stor skillnad mot 175 kr/mån, så jag tänker säga upp befintlig försäkring oavsett. (Era 9 kronor lät ju väldigt billigt och bra!)

      Stort tack för dina synpunkter och tips!

      Radera
  6. Hej Louise. Jag har använt både Nordnet och Avanza och tycker båda är bra. Men Avanza har en bättre plattform och lättare att använda i mitt tycke. Det jag gillade med Nordnet var framförallt deras superfonder. Men idag är det bra att ha allt samlat hos Avanza då det bland annat kan ge fördelaktigt lån till 0 % ränta. Gällande försäkringar har vi bara en trafikförsäkring i familjen. Försäkringar överlag ger en trygghet men kostar även mycket pengar på sikt. Vi väljer istället att investera dessa besparingar på börsen och hoppas på så sätt få en passiv inkomst som trygghet i framtiden. Men det gäller givetvis att ha ett disciplinerat sparande så att det blir en trygghet tids nog.

    Fortsatt lycka till med dina mål :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  7. Tack Slimis! Jag tror nog att jag lugnar mig med Nordnet och behåller allt hos Avanza för nu. Jag gillar också deras plattform!

    Jag tänker också att jag investerar sunt i stället för att betala försäkringar! Och disciplinerat sparande är väl hela grejer ;-)?

    Stort tack, och detsamma till dig!

    SvaraRadera
  8. behöver du ett lån? Maila oss remy.credit111@gmail.com
    Maila oss remy.credit111@gmail.com
    Hej Hur mår du idag?? Behöver du ett brådskande lån nu inom de närmaste 6 - 12timmarna nu utan stress eller fördröjning REMY. CREDIT är här för att lösa alla dina problem idag ger vi ut lån på 2% ränta maila oss nu för dina brådskande lån
    Maila oss vi har ett lån till dig via e-post nu {remy.credit111@gmail.com} whatsapp: +46769618757
    Maila oss remy.credit111@gmail.com
    Vi har ett lån till dig
    REMY.INC

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...