Ekonomiska mål

söndag 4 augusti 2019

På utflykt!

IGÅR VAR JAG PÅ UTFLYKT. Igen. Jag och min särbo har varit på mycket utflykter sista tiden. Utflykter har faktiskt blivit en stor del av våra liv, och det är inte bara roligt, det är näst intill GRATIS också. Och som alla vet: GRATIS ÄR GOTT!

SÅ VAD GÖR VI PÅ VÅRA UTFLYKTER DÅ?

Jo, mestadels så vandrar vi, och upptäcker nya platser där vi aldrig varit. Det senaste året har vi vandrat säkert 20 mil (av ca 100) på Sörmlandsleden, som går från södra Stockholm och ända ner mot Nyköping/Katrineholm/Vingåker. Den är helt fantastisk, men inte helt lätt att vandra alla gånger. Man går på allt från breda traktorstigar till små små stigar i djup barrskog, klättrar över berg och vandrar över broar på smala passager. Man blir TRÖTT helt enkelt, så av erfarenhet har vi lärt oss att alltid ha med en extra vattenflaska och en energikaka eller två. Men oj vad man får se mycket vackra platser! Sist hade vi med korv och bröd och grillade högt uppe på ett berg, utan en enda människa i sikte. Fantastisk känsla!

IGÅR var vi bara 4 mil söder om Stockholm, vid Gålö. Gålö har ett ganska känt havsbad, och med det som utgångspunkt finns många olika vandringsalternativ. Vi valde en slinga om knappt 5 km som heter "Havtornslingan". Det var bland de vackraste ställen jag upplevt kring Stockholm! Leden gick runt en smal udde, med havet precis intill nästan hela vägen. Vi stannade vid ett par tillfällen. Först vid en obebodd stuga där vi åt lunch, helt ensamma på en stor gräsmatta. Vi hade en filt med oss och passade på att "bara vara"en stund, något som man så väl behöver. Sedan stannade vi och tog ett dopp, havet erbjöd fina (men något steniga) stränder, och det var mäktigt att vada rätt ut mot typ...ingenting. Frihetskänsla = 100%!

JAG ÄLSKAR DET HÄR GANSKA NYA FRITIDSINTRESSET VI HAR. Dels får vi motion, dels får vi tid att prata med varandra samtidigt som vi gör liksom ingenting? Det enda man behöver ha med sig är mat och dryck efter behag, och bil eller SL-kort beroende på var man ska ta sig. Just Gålö vill jag dock slå ett extra slag för eftersom det går bra att ta sig dit med buss och det finns massor att göra! Bortsett vandring finns massor av små lantgårdar och caféer (vi besökte Stegsholms gård på hemvägen) där man kan handla ekologiska matvaror. Det finns olika typer av bad och campingställen och det är ett samlingsställe för kitesurfing. Vi blev sittandes rätt länge för att spana in alla duktiga och våghalsiga surfare där ute på havet. Kul och annorlunda!

DET FINNS SÅ MYCKET I LIVET SOM ÄR BÅDE HÄRLIGT OCH GRATIS! Vandring är en sak, (jag gillar även att springa) att läsa böcker en annan. Att lära sig nya saker är en tredje, och jag kan därför rekommendera Fröken Investeras senaste inlägg om fritidsintressen.

JAG ÄLSKAR ATT LÄRA MIG NYA SAKER! Inom vissa områden i alla fall. Igår kollade jag och särbon på filmen "The Big Short", ni vet den när de blankar hela bolånemarknaden inför börskraschen 2008? Nog för att jag kunde händelseförloppet i stora drag redan, med Lehman Brothers och allt det, men efter vi sett klart filmen igår ville jag liksom förstå MER. Det slutade med att jag satt i nästan FYRA TIMMAR och läste på om bakgrunden, USA´s annorlunda system för bolån, vad som hände i övriga världen osv. Jag må bli en smula manisk, men jag kan liksom inte sluta när jag hittar något som är intressant.

DET ENDA INTRESSE JAG HAR som kostar lite mycket pengar vet ni ju redan vad det är. Han är 154 cm hög och väger 500 kilo, och har dubbla matkostnaden mot vad jag har varje månad. Älskade hästskrälle!

Nedan lite bilder från Gålö, om nu någon fick feeling ;-).


Utsikt från ett högre parti med berg

Kitesurfing

Orörda stränder i flera kilometer




4 kommentarer:

  1. Ibland blir jag så sugen på att flytta tillbaka till Stockholm. Jag älskar den staden, som både är väldigt vacker, och på sina håll väldigt ful. Men boendet är dyrt för mig om jag skulle bege mig tillbaka för då skulle jag vilja köpa en liten lägenhet på Södermalm. Och omedvetet för min vän, 173 cm hög, skulle väl ruinera mig. Idag ska jag rida ut på honom med några vänner i de skånska skogarna och njuter av varje minut. När jag bodde i Stockholm red jag på Farsta ridskola. Kanske jag skulle kunna göra samma deal med dem som med ridskolan jag står på nu om det framöver skulle bli en flytt norrut igen?

    SvaraRadera
  2. Ja, Stockholm har definitivt både för- och nackdelar. Och har man häst och hästintresset så tycker jag egentligen det är fel stad att bo i. Jag har så smått funderat på att bege mig ner mot Sörmland så småningom, där är det enklare med hästlivet samtidigt som det ändå bara tar dryga timmen till Stockholm. Men den planen kan realiseras först om ca 2 år pga barn...

    Man kan säkert kolla med ridskolorna och göra "deals" med dem om man har rätt häst för ändamålet (vilket jag absolut inte har), men det känns som det är svårare nu än vad det var förut. Sen vill man ju ha rätt miljö för sig och sin häst också, ridskola eller ej. Jag menar, det finns ju jättebra ridskolor med fina hagar och så, men det finns ju sämre också...Har dock inte varit just på Farsta ridskola på typ 20 år :-).

    Njut av ridturen nu i alla fall, och tack för din kommentar!

    SvaraRadera
  3. Ja ridskolor finns i väldigt skiftande kvalitet. Red på några suspekta som barn men de jag ridit på som vuxen har varit jättebra, i Stockholm, Halmstad, Göteborg och nu i Skåne. Min häst går lektion några dagar i veckan och då är det typ en lektion per dag, har stora hagar med kompisar och fullservice. Det innebär att jag bara betalar halv stallhyra vilket är en bra deal för mig att ha häst. Billigare och behöver inte åka till stallet varje dag. Nu är han under igångsättning efter sommarbetet så rider varje dag. Härligt, men inget jag skulle fixa varje vecka

    SvaraRadera
  4. Jag förstår om ni vill komma ut från staden men även vandring i Stockholm är ju spännande. Jag långpendlade till sthlm i 15 år. De kvällar jag inte jobbade vandrade jag mycket. Ett projekt var att gå mellan t-banestationerna istället för att åka. Spännande att upptäcka staden mellan stationerna. För de flesta är dessa områden bara vita fläckar. Det är verkligen kul att lära sig nya saker. Jag brukar ge mig själv en kunskapspresent varje födelsedag. Något jag ska lära mig kommande år. Behöver inte kosta en krona. P.S. Nu har jag länkat till dig.

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...