Ekonomiska mål

tisdag 20 augusti 2019

Ett rikare lunchliv


DET FINNS STORA FÖRDELAR, bortom den rent ekonomiska, med att ta med sig lunch till jobbet i stället för att äta ute. Särskilt när arbetsplatsen ligger som min gör, vackert belägen med natur och vatten omkring.

NÄR MINA KOLLEGOR som vanligt tjatar på mig att jag ska följa med ut och äta, och jag som vanligt tackar nej med ett överlägset och något ironiskt leende, tar jag på mig ett bekväma skor och beger mig ut i solen. Jag promenerar lugnt genom parken ner till vattnet och går ut på den längsta bryggan. Där packar jag upp mina smörgåsar och lite frukt, och avnjuter den enkla (men goda!) lunchen till den här utsikten:






NÄR MATEN är slut lägger jag mig raklång på bryggan, hör träden susa, känner solen värma mig i ansiktet och tänker att ”Fy tusan vad jag har det bra!

NÄR JAG NJUTIT ORDENTLIGT utan stress, går jag tillbaka till kontoret. Där möter jag kollegorna med andan i halsen eftersom de har åkt bil till en restaurang och haft lite ont om tid. De har troligen bränt 100-120 spänn per person på mat innehållandes mycket e-ämnen också :-).

DET FINNS MED ANDRA ORD väldiga fördelar att ha med sig lunch till jobbet! Det är lunchlyx på riktigt, även om det inte nödvändigtvis är lyxlunch :-)

Ps: Mina kollegor har möjlighet att läsa detta, så det är med lite skämtsam ton jag raljerar över deras osunda matvanor :-)

4 kommentarer:

  1. Det lät riktigt najs det där :-) Verkligen en vacker utsikt, inte bara bra för plånboken med en sån lunch utan även själen. Själv äter jag pedagogisk lunch på jobbet så behöver ingen matlåda, men jag försöker alltid komma ut på en promenad på lunchrasten, det är så mycket skönare än att sitta i personalrummet och bli sömnig.

    SvaraRadera
  2. Ja, kan man få in frisk luft/promenad på lunchen varje dag så underlättar det hela eftermiddagen tycker jag :-)

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om att det är bra att spara med matlåda, men jag har nästan motsatta problemet, att mina kollegor i princip alltid äter matlåda. Jag tycker att det är trevligt att gå ut ibland, men det blir lite väl sällan uteluncher. Jag lagar dock ofta mat, så jag har alltid matlåda redo, men ibland går jag ut för omväxling när jag väl får med mig kul kollegor!

    SvaraRadera
  4. Visst är det trevligt att hänga med sina kollegor ibland! Men om jag ska gå ut och äta ska det vara ett medvetet val och inte bara för att jag inte orkat ta med mig :-). Det har varit mitt problem tidigare nämligen...:-)

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...