Ekonomiska mål

fredag 23 augusti 2019

LÖN!


JAG GLÖMMER ofta bort att jag är privatanställd numera. Tidigare, när jag jobbade inom kommunen, fick vi alltid lön den 26:e i månaden om den 25:e var på en söndag. Så icke nu! Infaller den 25:e på en helgdag, oavsett vilken, får vi lön fredagen innan. Med andra ord, i dag fick jag lön!

DET ÄR LIKA ROLIGT varje gång, att få känna sig rik. Nu är känslan relativt kortvarig eftersom räkningarna kommer dras i början av nästa vecka, och sedan är man tillbaka till vilken medelsvensson som helt på kontot. Men just idag känner jag mig rik :-).

INTE BARA LÖNEN kom in på kontot, utan också den efterlängtade semesterersättningen. Visst är det häftigt ändå, att man får extra pengar när man faktiskt inte jobbar! Det är också dessa tusenlappar som jag planerat att köpa lite extra aktier för, men jag har ännu inte bestämt mig för vilka. Nu när de flesta siffrorna hos Avanza är blå igen, i stället för röda, känns det plötsligt dyrt att handla nytt. Den psykologiska effekten är ibland större än man kan tro.

DETTA FÅR MIG ATT TÄNKA PÅ EN SAK. Min kollega köpte hus igår. Hela avdelningen har varit inblandad i hans tankar och känslor kring detta den senaste veckan, och nu verkar det vara klappat och klart. Bara att gratulera såklart, men det får mig att fundera kring hur olika vi människor är. Dels som individer rent generellt, men också i våra olika roller, och hur vårt psyke fungerar i olika situationer.

LÅT MIG FÖRKLARA. Min kollega är en oerhört kompetent medarbetare. Hans främsta expertis rör sig kring siffror och excel, vilket passar mig bra som hellre använder bostäver och word. Han kan i princip trolla till vad som helst om han har ett excelark framför sig, och han älskar att räkna, kontrollräkna och skriva formler för att räkna igen.

DET ÄR PÅ JOBBET DET! Som privatperson däremot, verkar det inte som om samma impulser trigga hjärnan.

HUSET HAN KÖPT (med sin fru) ligger i utkanten av stan. Eller ganska långt utanför faktiskt, flera mil, med måttligt utbyggd kollektivtrafik. De bor inte alls i området idag, och har ingen förbindelse dit på något sätt. Det var alltså slumpen, och prisbilden, som gjorde att detta specifika område hamnade på huskartan. Det var också det första huset (eller kanske andra) som de tittade på. Det är ett orenoverat hus från sextiotalet, och därför förhållandevis ”billigt”.

DET FANNS INTE PENGAR TILL HANDPENNING, så det fick bli ett privatlån av familjen. Ett preliminärt lånelöfte fick de, men med motprestationen att de skulle inkomma med arbetsgivarintyg till banken innan de kunde få ett riktigt.

NÄR KONTRAKTET kom för påseende ombads jag läsa det, vilket jag gärna gjorde. (Jag är utbildad fastighetsmäklare, även om jag inte arbetar som det idag). Det var ett standardkontrakt i stort, men jag reagerade på att det inte fanns någon besiktningsklausul. Jag frågade om besiktningen, varpå min kollega sa att det var en besiktning gjord, och att de fått protokollet. Med det lät han sig nöja, trots mina välvilliga invändningar om att kanske ta dit en egen besiktningsman eller åtminstone kolla upp en del detaljer kring det ganska gamla husets skick? (Notera att detta par är förstagångsköpare utan erfarenhet från hus sedan tidigare).

NÅGOT ARBETSGIVARINTYG skickades aldrig in till banken, då det inte hanns med. Så med andra ord var finansieringen inte 100% i hamn vid kontraktets undertecknande, och jag tänker inte ens gå in på vilka konsekvenser detta skulle kunna få om man har otur. (Jag upplyste honom även om detta).

DET SPELAR INGEN ROLL hur noggrann du är med detaljer på jobbet. I din privata situation styr känslorna, och i det här fallet var önskan om ett hus så stark att mycket av det vanligtvis rationella tänkandet helt enkelt försvann.

DETTA ÄR LITE SAMMA SAK som att handla med aktier. Det är farligt att låta känslorna ta överhanden, och att inte hålla sig till en på förhand uttänkt strategi kan bli ödesdigert.

NU HOPPAS JAG SÅKLART att min kollegas husköp blir en bra affär i längden. Inte för att jag är avundsjuk på all renovering som kommer pågå under en väldigt lång period, men jag hoppas att de trivs i området och att det ekonomiska ansvaret inte blir för tungt.

HA EN FIN HELG ALLIHOP!
Håll er till strategier och köp roliga aktier!




2 kommentarer:

  1. Ja herregud vad lätt att det drar iväg. Pengar är dessutom så billiga nu och fölk är "hialösa".

    Min chef är också ett mattesnille som sparar stora pengar åt företaget. Privat bygger han ut, två nya bilar, reser massor osv osv. Det susar nog på hans konton.

    SvaraRadera
  2. När vi köpte vårt hus för 10 år sedan krävde mäklaren att lånelöfte var klart innan avtal. Så jag tycker nästan det känns lite oansvarigt av en mäklare att gå vidare innan allt är klart.
    Mvh FBM

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...