Ekonomiska mål

söndag 18 augusti 2019

Mina husmorstips för att äta billigt (och bra!)

SOM NI FÖRSTÅR har jag inte allt mitt kapital investerat ännu och letar därför efter bästa sättet att göra detta på. Börsen är självklar, och min strategi där börjar bli klar. Jag kör månadssparande i indexfonder samt Xact Högutdelande och utöver detta pytsar jag in i aktier när jag har möjlighet, med fokus på svenska utdelningsbolag. Gott så.

MEN JAG SKULLE JU VILJA HA ETT SIDOPROJEKT OCKSÅ, och som ni vet vill jag gärna ha en bostad i någon form som jag kan hyra ut. Detta är främst för att jag tycker det är roligt med den typen av projekt, jag går i gång lite kring administrationen i det hela. Men än så länge har jag inte hittat något lämpligt, så jag fortsätter leta och stoppar helt enkelt in lite mer på börsen så länge.

JAG VILL ÖKA MÅNADSSPARANDET och med mina åtstramningar i budgeten bör jag kunna öka med några hundralappar. Det är dock lite osäkert ännu eftersom jag ska jobba mindre i höst, så jag vågar inte ta ut något i förskott.

MEN JAG BÖRJAR BLI GRYM PÅ MATLÅDOR, och med det sagt kommer mina tre bästa tips på billig och bra mat som är lätt att ta med sig. (Naturligtvis finns det klassiker som spaghetti med köttfärssås och korvstroganoff också, om inspirationen tryter fullständigt.)

1) Pasta rosso. Extra bra eftersom den är vegetarisk. Jag är inte vegetarian fullt ut, men föredrar oftast vegetarisk mat och undviker rött kött. Det finns flera recept att tillgå på nätet, men jag brukar gå efter det här.

Pris per portion: Ca 7 kronor

2) Oreganokyckling. Jag har ofta kyckling i frysen och har man en skvätt grädde också så är saken biff  (ha ha ;-)).

Pris per portion: Ca 15 kronor

3) Lasagne med chilikeso. Denna är lite svår, för tidigare fanns det färdig chilikeso på typ ICA, men det verkar ha plockats bort. Så numera mixar jag vanlig keso med chilipulver, och ibland använder jag annan smaksatt keso, till exempel den med lök. Man kan hitta på lite!

Pris per portion: Ca 15 kronor

Jösses vad jag känner mig huslig nu, delar med mig av recept och grejor! Men det är faktiskt söndag, och i morgon börjar en ny arbetsvecka för oss som inte är FIRE-färdiga.

Håll till godo :-)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...