Ekonomiska mål

måndag 26 augusti 2019

Boliden


EFTER EN HÄRLIG HELG innehållandes goda vänner, vin, en heldags cykelutflykt runt Lidingö, ryttar-EM och en egen hästtävling har jag tagit tag i den kommande månadens budget och allt däromkring.

DET VISADE SIG att jag hade ca 3.000 kronor i extra investeringsutrymme efter det att räkningarna var betalda och det ordinarie månadssparandet dragits, och det betyder en sparkvot om ca 18%. Mitt mål är ju 15-20% (gärna 20 såklart), och hade det inte varit för en sur räkning gällande fönsterlås som efter alldeles för lång tid äntligen hittade till min postlåda, hade sparkvoten blivit 22%. Nåja. You win some, you lose some?

DET EXTRA INVESTERINGUTRYMMET fördelade jag åtminstone delvis efter strategin. Jag köpte 20 Xact Högutdelande, det är ofta där jag pytsar in om det finns möjlighet. Sedan gjorde jag ett litet sidokliv och köpte en mindre post i ett bolag jag varit nyfiken på länge, och som just nu handlas till en ganska låg kurs. Boliden!

Jag har haft ögonen på Boliden senaste året och läst på om det jag kommit över, men inte handlat något förrän nu. Ska bli spännande att följa företaget på sikt!

Såhär ser kurvan ut för Boliden i år:


Toppnoteringen är på 288 kr, och idag köpte jag för kursen 198,6.

SÅ MITT INNEHAV PER IDAG ser ut som följer:




DEN SKARPÖGDE kan se en mindre förändring i fondinnehavet då Didner & Gerge till sist ändå åkte ut på grund av för hög förvaltningsavgift. I övrigt är det väl ännu inte en färdig portfölj, men bit för bit, månad för månad...





4 kommentarer:

  1. Hej Louise. Även jag tycker Boliden är ett intressant bolag. Har en bekant som jobbade där hela livet och han har tipsat mig att köpa aktier om priset är det rätta. Han tror att gruvan i Garpenberg kommer gå bra över lång tid framöver. Jag själv är mindre insatt i verksamheten. Tycker även det är svårt att avgöra vad som är ett skäligt pris för aktien då bolaget är så pass cykliskt. Har dock sett insiders köpa aktier på betydligt högre nivå än dagens så jag hoppas din investering blir bra på sikt.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Kul! Vi håller tummarna! Håller med att det är svårt att veta vad som är högt och lågt pris gällande cykliska bolag, men vad jag har läst mig till är det extremt sällan aktien ligger under 200 kr. Men man vet aldrig :-).

    SvaraRadera
  3. Det enda tråkiga med fonder Louise...tycker jag..är att man inte får ut kapital att själv kunna återplacera. Man sitter liksom på läktaren. Passiv.. Men å andra sidan kan det ju vara en riktigt fin läktare!! Är du nöjd med månadens investeringar?

    // Atlas

    SvaraRadera
  4. Jag vet att du, och fler, tycker det. Men jag är ännu lite för trygghetssökande för att släppa dem :-). Två av fonderna är dock för barnet, så just nu känns det som det är lite för många.

    Jag är nöjd med månaden, men har idag lite ågren över en oväntad räkning (eller den blev större än väntat) och så hade jag velat köpa med Boliden under 200:-

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...