Ekonomiska mål

lördag 17 augusti 2019

Ägarlägenheter

SOM EN FORTSÄTTNING PÅ MITT FÖRRA INLÄGG så kan jag berätta att jag hamnade på en intressant sida på nätet igår, rörande olika investeringar. Sådant intresserar alltid en sökande och orolig hjärna :-)

I OMRÅDET där jag bor så byggs det några nya flerfamiljshus (tänk att jag fortfarande gärna säger "höghus" :-)). Men det är inte ett vanligt hus, för det blir inga bostadsrätter där, utan ägarlägenheter.

HMM...ägarlägenheter? De får man ju hyra ut som man vill (så länge man följer hyreslagen i alla fall), och de får ju också köpas av juridisk person.

Investeringsmöjlighet?

DEFINITIVT! Om man har pengarna som krävs. För det blir lite dyrare att köpa en ägarlägenhet om man jämför med bostadsrätt, men å andra sidan har man ingen avgift till föreningen. En liten sudd behöver dock betalas in till en samfällighet som sköter trappstädning och lite gårdsskötsel, men totalt sett så blir det relativt billigt.

OM MAN SOM EXEMPEL räknar med att köpa en tvåa (alltså 2 rok), och man belånar den så man har lån på 2 miljoner jämnt (för enkelhetens skull), med säg 2 % ränta (igen för enkelhetens skull), så blir räntekostnaden 3.333 kr/månad. Till det kommer samfällighetsavgift på ca 1.500 kr/mån, så då blir den totala kostnaden 4.833 kr/mån.

Vad tror ni man kan hyra ut en tvåa för, intill pendeltåget några stationer från Stockholm Central?

JAG SKA INTE SKENA IVÄG. Men 10.000:-/månad är ju definitivt ingen fantasisumma. Troligen kan man ta mer betalt också, men strunt samma, ni fattar poängen.

I EXEMPLET OVAN: Över 5.000 kronor in på kontot varje månad! (Minus herr Skatteverkets del då, om man ska vara krass och hålla sig till lagen).

DET VERKAR BRA! Men finns det baksidor, bortsett att man kan ha otur med hyresgäster och att räntorna kan gå upp? Jag har försökt läsa på om lån gällande ägarlägenheter, men kan inte se att det skulle vara några problem på den punkten. Det blir dock extra kostnader i form av lagfart och pantbrev. Är det någon som vet något som jag kan ha missat?

MIN UTHYRNINGSVISION skulle ju kunna utgöras av en lägenhet i stället för av en stuga som jag surrat om tidigare. Det är till och med bättre med tanke på att en nyproducerad lägenhet typ har noll underhåll.

SÅ, vad tror ni?
Hiss eller diss?



Vid regnbågens slut finns alltid en kruka guld :-)




8 kommentarer:

  1. Eller köpa aktier i ett bostadsbolag - för det är ju i princip vad du gör. Fördelen med en egen lägenhet är exempelvis att man kan bo där själv, att man får dubbla avdrag; ränte-, och schablonavdraget. Dock så kan du bli momspliktig om du hyr ut möblerat mer än 16 veckor. (Idé: hyr ut som hotellrum under högsäsong och som lägenhet under resten av året, kanske till student).
    En lägenhet är förmodligen vettig att hyra ut, för du kan ducka en del problem - men sen blir det problem att skala upp det hela. En nackdel är att risken är relativt hög med bara en sak att hyra ut och du kan inte göra så himla mycket annat med den.

    SvaraRadera
  2. Ja, och aktier i all ära, men att äga lägenheten känns mer konkret och greppbart. Jag gillar att känna att jag har den kontrollen :-). Sen kan det vara bra med en lägenhet utifall något barn vill plugga i storstaden också.

    Tack för kommentaren och tipset om uthyrningssstrategin!

    Må gott!
    /Louise

    SvaraRadera
  3. Hej. Intressant resonemang. Jag håller inte riktigt med tidigare kommentator om att det skulle vara ett fastighetsbolag man köper (även om även det kan vara en bra investering). Det är snarare en liten egen fastighet man köper. Tror man på en värdestegring så kan detta vara en bra investering. Kassaflödesmässigt skulle jag kanske hellre satsa mina pengar på något annat dock. Det ska tilläggas att jag verkligen gillar ägarlägenheter och det borde byggas fler sådana och färre brf:er enligt mig.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också konceptet med ägarlägenheter och håller med om att det borde byggas fler! Jag blir allt mer trött på alla regler i BRF:er...Jag tror definitivt på värdestegring framöver, men exakt när är svårt att säga, hela grejen med ägarlägeheter är ju ganska "ny" (inte jätteny egentligen, men det har inte slagit så hårt ännu), men när det väl lossnar tror jag det kommer bli väldigt poppis.

      Tack för dina synpunkter!

      Radera
  4. För de pengarna skulle jag mycket hellre köpa tex amerikanska reits (om vi nu ska jämföra med fastigheter i åtanke). Du slipper då kostnader och ansvaret det innebär att vara hyresvärd, och du får betydligt lägre risk i och med att pengarna istället kan spridas på ett betydligt större antal objekt. Kassaflödet blir förmodligen också högre med reits. För övrigt känns det som tämligen hög risk att låna för fastighetsköp i nuläget, med rekordlåga räntor och möjligen sämre konjunktur framöver, efter decennier av prisuppgångar (som knappast blir desamma kommande decennier).
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som har varit i fastighetsbranschen länge känner mig ganska trygg med hyresvärdsbiten, så därför lockar det här alternativet. Amerikanska reits har jag ingen riktig koll på och därför är det nog inget för mig - ännu i alla fall :-)

      Tack för din kommentar!

      Radera
  5. Finns några ägarlägenheter här i stan. De är dock oerhört mycket dyrare än bostadsrätter. men jag gillar tanken. Perfekt sätt att få in pengar.

    SvaraRadera
  6. Ja, visst är de dyrare! Men så länge räntorna är låga blir totalkostnaden ändå lägre än i en BRF i många fall...så, jag kommer nog anmäla intresse i alla fall, och se vad som händer när de väl börjas säljas.

    Kul att du också gillar tanken!

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...