Ekonomiska mål

måndag 28 november 2022

Amorteringstänk

 OKEJ, "AMORTERINGTÄNK" blev rubriken, men det kunde ha blivit något annat också. För jag har jag varit borta från bloggen en tid och det har hänt massor. Jag har varit på semester, blivit av med det jobb jag aldrig hann påbörja och dessutom sitter jag med ett amorteringsdilemma.

JAG KOMMER BARA fatta mig kort kring allt ovan. Jag mår som vanligt inte speciellt den här årstiden när vädret är grått och mörkret kommer tidigt. Jag hinner knappt ut med hunden i dagsljus känns det som (jo, en gång, men det räcker inte), och jag är stressad (lite i onödan) och ganska deprimerad. Har ingen ork, ställer in sociala tillställningar och vill mest sova bort tiden. Trist, javisst. Men jag är van, och det är min omgivning också.

SEMESTER HAR JAG dock haft, och det var faktiskt helt underbart! Vi har sett stora delar av sydvästra USA och kört nästan 200 mil på drygt 2 veckor. Vi har sett storstäder såsom Los Angeles och San Francisco, solat och badat på Venice beach, vandrat i snö och kyla i Yosemite nationalpark och besökt vingårdar i Napa Valley. Som vanligt är jag så splittrad till landet! Det är så MYCKET av allt! Vackra vyer, vidder, trafik, människor, natur.  Lika fantastiska som vissa delar är (ett eget vattenreningssystem där vi bodde utanför Yosemite, den storslagna naturen med mera) lika hemska tycker jag andra bitar är (engångsplasten, biltrafiken, den vidiga snabbmaten på turistställen). Jag kommer nog aldrig bli klok på det där. Det känns som USA har så mycket resurser gällande vissa frågor, och i andra så verkar de bara vara...dumma i huvudet? Fast visst, det gäller såklart flera länder, säkert de flesta. Men allt blir STÖRRE och MER i staterna..STÖRRE än vi trodde blev också utgifterna. Det är helt galen valutakurs så våra konton blev mer eller mindre begravda av alla utlägg. Dessutom märker man tydligt av inflationen också. En ordinär frukost kunde med den där jäkla dricksen kosta 6-700:-. Ja, sen skulle vi ha lunch och middag också, så ni får själva gissa hur mycket vi spenderat på denna resa. Tack och lov för elbil (Tesla), ladda gratis funkade bra på de flesta hotell medan bensinen är relativt dyr.

DET JOBB JAG skrev om i förra inlägget blev inget jobb. Efter ett stormöte med ett gäng höga chefer som ursäktade och beklagade sig så drogs tjänsten tillbaka. Jag tycker såklart det hela är uselt skött, vilket jag varit väldigt ärlig om. Fast egentligen spelar det ingen större roll, jag har inget problem med min nuvarande tjänst. Om några månader ska jag också vara tjänstledig ett par månader, så jag har ändå saker att se fram emot.

DET JAG JUST NU FUNDERAR mest på är huruvida jag ska göra en extra, lite större, amortering på min dotters lägenhet. Om jag gör det kan vi även halvera amorteringen. Dock blir jag nästan av med all min buffert som jag nu har utanför börsen. Vet inte om jag gör något dumt, men rent mentalt känns det rätt, jag gillar inte att ha lån. Självklart kan man ju resonera som så att det är bättre att behålla lånet och amorteringen som den är och engångsinvestera nuvarande sparbuffert på börsen för att på sikt ha maximerat avkastningen. Men där säger magkänslan nej, även om det skulle kunna vara det mest ekonomiskt fördelaktiga.

JAG TROR JAG slänger in ca 150.000 extra på lånet och minskar månadsutgiften (inklusive amortering då som egentligen inte är en skuld utan avbetalning) från ca 5.500:- till ca 4.100:-. Sedan ökar jag månadssparandet till Avanza och börjar lägga undan några tusenlappar till sparbudgeten utanför börsen direkt efter nyår. Det jag möjligen kan behöva dessa pengar till är just mina veckor av tjänstledighet då jag kommer sakna inkomst av lön. Men jag tror att jag kommer hinna spara ihop så jag klarar mig ändå, om jag är lite försiktig med pengarna, vilket jag verkligen känner är nödvändigt efter den kostsamma resan.

DET VAR DET ENDA jag tänkte skriva idag.
Detaljer får vi ta senare ;)



Venice beach: Sol och bad, solnedgångar, palmer och delfiner...allt fattas mig <3


17 kommentarer:

  1. Var också "over there " för några veckor sen. Helt helt galet vad allt kostade. Himla kul, som alltid att få ta del av det som sker i ditt liv. Avskyr också hösten, skulle kunna tänka mig att sova bort den. eller tillbringa den tiden på ljusare breddgrader. Känner så väl igen mig. Så konstigt att viss forskning säger att SAD inte finns. Det gör den. Skulle det krisa så kanske det går att öka lånet en smula när det sen gäller ?

    SvaraRadera
  2. Var du? Ja, då vet du verkligen hur det sved i plånboken (som jag förresten glömde på ett hotell och som nu är på väg till mig via UPS. Inte helt gratis det heller klantfia!).

    Ja, att resa till ljusare breddgrader mår jag bra av. Sen får jag miljöångest av resandet...jäkla moment 22 det där :-(.

    SAD existerar. Defintivtivt och tyvärr! För mig börjar det i oktober med extrem trötthet. Sedan kommer depressionen i november och avtar i slutet av februari när ljuset börjar återvända. Varje år och värre blir det med åldern...

    Tack för dina kommentarer!

    SvaraRadera
  3. Amortera! En utmärkt form av sparande.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och håller med! Det blir nog så :-)

      Mvh Louise

      Radera
  4. 2 månader till med det här så börjar det ljusna.

    USA är verkligen ett speciellt land. Det verkar också variera en del beroende på var man är. Utan att ha varit där så verkar Boston och kanske Seattle vara mer normala platser för oss europeer. Tror jag någon gång vill besöka dem men först måste jag bli rikare eller USA billigare.

    Det jag har svårast med i USA är bilfokuset. Jag försökte en gång gå från ett hotell till en konferenslokal och folk trodde jag var galen. Folk tog bilen till lunch 400 meter bort (på andra sidan en motorväg så det var så illa tvunget). I Dallas hittade jag ett övergångsställe där man skulle korsa 8 filer med motorvägsfart. Jag antar att det körs ihjäl någon där regelbundet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi träffade en person som var uppväxt i Washington, och där är det väldigt mycket mer "europeiskt". Men visst är det galet att det knappt går att ta sig till fots någonstans!? Det BÖR vara mycket olyckor i trafiken, men inget man nås av nyhetsmässigt här i Sverige i alla fall.Men hittade detta:

      "Varje dag dör omkring 3700 stycken människor på vägarna vilket per år blir hela 1.350.500 stycken. Statistiken kommer från World Health Organisation och enligt dem sker det flest trafikolyckor med dödlig utgång i Indien, Kina och Brasilien. I Indien omkommer omkring 150.000 stycken personer i trafiken varje år, i Kina strax över 58.000 och i Brasilien strax över 38.000. I USA är siffran istället 35.000. Enligt statistik från Transportstyrelsen så omkom 332 stycken personer på vägarna här i Sverige mellan mars 2018 och mars 2019".

      Säger dock inget i procent, och just nu orkar jag inte räkna själv :).

      (teknikensvarld.se)

      Radera
    2. Det är ungefär 6 gånger så många som dör i trafiken i USA jämfört med Sverige och de är värst av de "rika" länderna. Räknar man per körd kilometer så dör ungefär dubbelt så många i USA som i Sverige så det är en kombination av farlig trafik och mycket bilkörning.

      Dödsfallen ökar också i USA. Till skillnad från många andra länder så ökade dödsfallen (till över 40 000) i USA under pandemin. Det tycks som att glesare trafik fick folk att köra mindre säkert. I brist på bilköer så tryckte visst folk på gasen och hamnade i ett träd eller på en gångtrafikant.

      Sedan är förstås många fattigare länder än farligare. Bland de värsta finns Thailand där tre gånger så många dör. Du kanske varit där och överlevt?

      Om du vill läsa mer statistik: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

      Radera
  5. Två Månadslöner29 november 2022 kl. 10:36

    Hej! Alltid drömt om att åka till USA, men blir nog aldrig pga höga priser dom har. Hellre åker jag åt andra håller där allt kostar hälften så mycket som i Sverige. Härligt med fin upplevelse, men är det värt priset?

    Som Lars sa, amortera, det är viktigt. Räntan kanske sticker iväg till över 5%, vem vet? Mörkret försvinner om 8veckor så blir det bra igen.

    Hoppas du mår bra! Har saknat dig! ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det värt priset...alltid en viktig fråga ;). Just NU: Nej. Men om det blir lite mer "normalt" igen och dollarn hamnar under åtminstone 10 kronor så: Ja. USA har mycket att ge erfarenhetsmässigt tycker jag.

      Ja, det blir till att amortera och sedan spara järnet! :)

      Tack, gulligt av dig<3

      Radera
  6. Den här tiden på året är verkligen inte min bästa period heller. Jag håller med dig till fullo. Vi får försöka härda ut och snart kommer högtiden som underlättar lite för mig iaf med ljus, ledighet och vila.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om man tillhörde skaran som avskyr julen så vore det extra deppigt just nu :-). Men jag gillar också pausen som julen ger, och sedan är det bara stå ut ett antal veckor till antar jag...

      Härda ut!

      Radera
  7. Vet inte detaljerna så ursäkta om det har redan dragits i ett gammalt inlägg men hur resonerar du kring att du finansiera dotterns boende? Får du pengarna om den säljs eller får hon det? Jag tänker på hur mycket man ska 'curla' eller inte för sina barn då jag har tre som kommer inom de närmaste 10 åren bli vuxna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Nej, jag finansierar inte min dotters lägenhet. Hon hade själv sparat ihop sin kontantinsats (i princip), men när vi skulle köpa lägenheten så ville banken att jag skulle stå som medlåntagare eftersom hon ännu inte hade börjat sitt arbete och hade för låg inkomst. Så hon betalar alla utgifter, men lånet dras från mitt konto (och hon för över pengarna till mig). Men med stigande räntor tänker jag att vi skulle göra något bra genom att amortera ner lånet lite. Dock har ju inte hon de extra pengarna liggandes, så det får stå för mig. Något jag är villig att göra, och som självklart regleras sedan när lägenheten säljs. Alltså, jag får tillbaka det jag har lagt in, plus lite av eventuell vinst. Rätt ska vara rätt, och barnen behöver lära sig det såklart! Tycker jag i alla fall :-).

      Radera
  8. Så bra inlägg med så många kloka tankar. Jag hade absolut kastat in en extra slant och amorterat ned lånet och därmed fått en lägre månadsavgift.
    Beklagar att det gick som det gick med det tilltänkta jobbet, men ibland får man tänka att det kommer något annat och bättre och att det kanske inte var menat, ja, och speciellt eftersom de verkade struliga och hade det lite oklart på vissa plan.
    Jadu, USA är ett sådant paradoxalt land. Storslagen natur och mycket vackert att titta på dock. Det gäller att fokusera på gobitarna Kalifornien är egentligen min favoritdelstat och jag har bott där tre ggr. Som den staten ser ut idag så hat jag svårt att se att jag skulle klara av att bo där igen. Vet inte om du såg den enorma misären på stadens gator? Alla hemlösa? Ett direkt resultat av delstatens politik. Galet.

    Ha en fin dag!
    Varm kram,
    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har bestämt mig för att amortera nu! Känns bra i ryggmärgen liksom :-).

      Jobbet är ok ändå. Jag har just nu så låg energi att jag helst bara vill ligga i soffan och läsa en bok, så jag vet inte ens om jag hade fixat nya arbetsuppgifter ändå...Jösses så segt det är det här årstiden!

      Javisst såg jag misären, och alla hemlösa. Samt alla stackars hundar som verkade ha hamnat i kläm också...och som jag såklart mådde väldigt dåligt av att se. Men jag skulle väldigt gärna vilja veta mer om varför det blivit så, hur har politiken varit utformad menar du? Det var alltså bättre förut? Åh, jag är så nyfiken på detta och OM du vill lära mig lite mer blir jag väldigt tacksam!

      Men OH JA, USA har mycket fint att komma med! Vilka variationer där finns. Helt fantastiskt att se!

      Kram tillbaka!

      Radera
  9. Hej.
    Naturen i US Lockar och den har verkligen allt man kan tänka sig. I övrigt verkar det vara ett vrickat land på de flesta punkter.
    Jag är tvärt emot, jag älskar hösten och tidig vinter. Motionsvandra i ösregn eller snöfall, med rätt kläder, inga problem. Att kura i soffan, tända ljus, och min favvo, läsa böcker är högtiden höst/vinter för mig. Pussel och serie/filmkvällar är också höjdpunkter. Alltså, jag tycker inte om den mörka delen att det blir så lite ljus så jag försöker hitta på andra roliga saker för att kompensera ljusbortfallet.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  10. Vad skönt att kunna uppskatta den här årstiden. Jag gillar tiden 06.30-07.30, då sitter jag med kaffe i soffan och har tända ljus. Kan möjligen uppskatta även en promenad med hunden kring lunch, men resten av tiden får gärna försvinna!

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...