Ekonomiska mål

onsdag 19 oktober 2022

Värdig FIRE-medlem?

IBLAND KÄNNER JAG att jag inte alls är värdig att tillhöra någon "FIRE-community" eller i något annat sammanhang diskutera hur man spar pengar eller ökar sparkvoten. Jag känner mig ibland ganska...slösaktig! Ja, jag erkänner, jag har inte superkoll på matpriserna, i alla fall inte gällande enskilda varor. Dessutom VET jag att mitt hår kostar alldeles för mycket pengar att hålla i styr, och hunden...ja, nog blir hon bortskämd också.

MEN IBLAND HÄNDER det att jag ändå hamnar på en ny bana och känner mig lite bra ändå! För på sista tiden har jag inte handlat kläder i butik. Alls! Ändå har jag pimpat garderoben inför kommande semester med både kappa, två väskor och ett par sneakers i äkta skinn! Hur då? Tja, second hand såklart, på olika vis!

LÅT MIG VISA:


Först ut: Kappan! Denna är i det härliga materialet kashmir (90%, och ull 10%) och inhandlades på loppis för den icke oerhörda summan av 100 kronor! Det fanns inte en endaste liten fläck på den, och den sitter som gjuten! Vansinnigt nöjd med denna, särskilt som jag själv tjänade 600 kronor på sålda saker på samma loppis :-).


Sedan kommer mina väskor! Jag vill gärna ha en brun och en svart så jag kan mixa och matcha beroende på vad jag har på mig. Så, båda dessa skönheter är köpta hos Sellpy. Den bruna (med lite grönt i) är från DKNY. Jag har haft den sedan i somras, och älskar den! Den andra, svarta, kommer från Guess och var som helt ny när jag fick den! Den bruna väskan kostade 400:- tror jag, och den svarta 450:-. Nypris vågar jag inte ens fundera över (jo, Guessväskan ca 1.600:-).



Så, skorna då. Mina sneakers som kom med posten idag! Jag har länge velat ha ett par bekväma sneakers i äkta skinn (svettas i konstmaterial!) och hittade dessa från Calvin Klein på Tradera. Jag slog till på priset "köp nu" och betalade 250:- (plus porto). Det kallar jag kap, särskilt eftersom de var supersköna! Längst ner på sulan finns små svarta märken, men det är inget som inte lite bikarbonat rår på :-).

NU BÖRJAR JAG nästan känna mig färdighandlad och sugen på att få komma iväg till varmare breddgrader. Det är dock några veckor kvar, så jag får kämpa på en liten stund till i mörker och ekorrhjul. Men ändå!

DÅ ÄR JAG VÄRDIG FIRE-ANHÄNGARE IGEN!
Pretty please?




8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack, du är snäll du :-)

      Radera
  2. Wow, snygg outfit till ett bra pris! Klart det måste va FIRE-vibbar på det!
    Jag syndat desto mer, dels kappan som du vet och ett par (för mig) ovanligt dyra sneakers. Direkt från butik! Men till mitt försvar händer detta i princip aldrig annars. ;-)
    Kram Fumlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart man kanske inte ALLTID fyndar second hand...Men å andra sidan var din kappa snygg till ett bra pris, även i butik :-).

      Kram Louise

      Radera
  3. Ja det går alltid att fynda. Däremot är jag frågande till vad man ska ha så stora väskor till? Är det som handbagage när man ska ut och resa? Där kanske man kan spara in en slant och använda de fickor som finns på jackan? Så gör jag. Där ryms allt och lite till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är faktiskt inte stora alls, men det kanske ser ut så på bilden? De är ca 20-25 cm långa och 15-20 cm höga. Så helt vanliga handväskor, och nej - jag skulle definitivt inte kunna använda jackfickor som substitut :-D.

      Radera
  4. Snygga och inspirerande köp. Jag kan inte kalla mig FIRE-anhängare eftersom jag inte investerar tillräckligt men har fått jättemycket inspiration där, ett helt nytt tänk och sparar mycket mer nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla får kalla sig FIRE-anhängare tycker jag! Det är lite samma här, jag tycker mest fenomenet är inspirerande. Och nytt tänk är alltid bra! :-)

      Tack!
      /Louise

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...