Ekonomiska mål

måndag 10 oktober 2022

Ekorrhjul är bara förnamnet

JAG HAR OFTA funderat över dessa människor som "alltid" klagar över att det är så mycket att göra på jobbet. Jag har nämligen sällan känt så. Jag har snarare varit en person som haft för LITE att göra, så jag har dels känt mig uttråkad och dels lite överflödig. Men, allt har ett slut, så även detta.

JAG KÄNNER MIG STRESSAD. Det har liksom blivit galet mycket att göra på mitt jobb, och det pressas på från alla håll. Det är stort och smått, högt och lågt. Jag kommer inte ifrån datorn de dagar jag jobbar hemma (jo, jag går ut med hunden, jag skulle aldrig missa det!), det är liksom bara "jag ska bara göra detta också", så helt plötsligt är klockan 17...

DET TAR ENERGI. Jag som är trött som det är under den här perioden (och 5 månader framåt) gör inte mycket annat än att jobba, äta (snabb och ganska dålig mat) samt sova. Åh, jag älskar att sova! Jag är helt slut när klockan är 21, och ofta sover jag innan 22. Allt socialt umgänge får stryka på foten, städningen är helt klart medelmåttig och humöret...ja, inte på topp direkt.

JO, JAG FUNDERAR SÅKLART på framtiden. Såhär ska det INTE vara, i alla fall inte i längre perioder. Tack och lov har jag ju en härlig resa framför mig, om några veckor susar jag över till Kaliforninen för några veckor. Det kommer hjälpa. Sedan har jag en längre tjänstledighet att se fram emot i vår, så just det här året, och nästa, borde kunna flyta på. Dessutom är det nog smart att behålla jobbet och en ganska vettig lön under den här perioden med oro kring världsläget och ekonomin.

FÖRRA VECKAN VAR jag på en föreläsning i "makroekonomisk omvärldsanalys" förresten. Det var otroligt intressant, och...mörkt! Det var typ "allt blir mycket sämre, ha inte pengarna på börsen och det tar LÅNG tid innan något kommer ordna upp sig - om det någonsin kommer göra det". Alltså, seriöst! Men trots detta så var föreläsaren superbra och alla verkligen sögs med i det han sa. Självklart fick han frågan om vad man bör göra med sina pengar och hur man ska göra med sina investeringar. Det enda han möjligen kunde "rekommendera" var att placera lite pengar i en Indien-fond. Enligt honom var Indien det enda land som skulle kunna ha tillväxt kommande år. Själv har jag inga lösa kanonkulor att smälla in i en Indien-fond, men jag ska ha det i åtanke och se på pappret om några år ifall snubben hade rätt. Hade han det så kommer jag såklart gräma mig oerhört ;).

DE SISTA VECKORNA har jag enbart fyllt på i befintliga innehav. Har köpt Castellum, Investor, PEAB, lite Tele2 och...kanske något mer, kommer inte riktigt ihåg. Pengarna har såklart sugits in i ett svart hål och ligger i en annan dimension och gömmer sig. Hur länge, det får man se. Ska man tro på föreläsaren från förra veckan så...ja, jättelänge!

NU BLIR DET ÅTER TILL JOBB.
Ekorrhjulet stannar inte i första taget.


Jäklar vad fort såna här kunde snurra...




14 kommentarer:

  1. visst är det en hemsk period nu. vi lägger oss också runt 9,15..sover före halv tio. Hatar mörkret. Ska också ut och åka om några veckor . Nästgårds till dig :) västra kanada. Vi kanske ses på flygplatsen :D har några tusen i en indienfond. ska def kolla upp tillväxten där. tänk vad rik jag kände mig vid nyår. Nu vill jag knappt räkna ut min balansrapport längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså, du också? Skönt att man inte är ensam om att typ sova bort tiden...Men det är ju lite tragiskt, att typ vilja få tiden att gå bara för det är mörkt. Västra Kanda? Spännande! Vad ska du göra där?

      Radera
  2. Två Månadslöner10 oktober 2022 kl. 11:36

    Vad bra att du är sysselsatt iaf :) Börsen kommer skaka 1 eller 2 år framöver, ja, men det är en perfekt tillfälle att köpa varje månad (inte varje dag!). Det är bara samla på sig så många aktier som möjligt, det kommer stiga enormt om några år.

    Har träffat en kille som är börsintresserad från Indien och det faktiskt stämmer. Det finns mycket info på youtube bland annat att Kina blir nästa ryssland i framtiden och att företag håller på att sakta flytta produktion från Kina till andra länder. Indien ligger i topp bland val av länder, de pratar engelska, är unga och många är fattiga. De vill och behöver bättre tillvaro, jobb osv. Jag hade investerat där, men just nu är det typ ALT där, så man är inte så jättesugen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du har rätt om börsen, vilket jag också tror, så är det ett ypperligt tillfälle att fylla på nu ja. Det är egentligen det absolut bästa som kan hända med den här dippen, det kan faktiskt till och med vara min "väg ut". För om vi får en rejäl uppgång om några år tror jag faktiskt att mitt FIRE-mål kan vara inom räckhåll, och då så...ja, då väntar jag gladeligen ut dippen trots allt :-).

      Indien alltså...nu måste jag sätta mig in i några Indien-fonder ändå känner jag. Bara kolla lite alltså...:-).

      Radera
  3. Så om "ALLT blir mycket sämre" vore ju blankning det givna valet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Där har vi det! Blanka allt! :-D

      Radera
  4. Är sömnen bra även i stressiga och oroliga (börs/jobb)tider så är ju det positivt iallfall. Sen lite dagsljus på det med hundpromenader så är det bara att hjula på ett tag tills det vänder. /Hea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sova har jag alltid varit bra på :-D

      Radera
  5. Kämpa på - du är grym!! Kul med USA-resan att se framemot och tjänstledighet nästa år!

    Oj, det var inget muntert budskap i den föreläsningen. Jag får kasta in lite motvikt då "Be greedy when everyone is fearful" :) Om hen pratade om ekonomin i stort hoppas vi att börsen i vanlig ordning ligger ett antal månader före händelseutvecklingen.

    Ha det toppen!

    SvaraRadera
  6. Ha ha tack. Men grym eller ej...så får det inte bli för mycket. Men absolut, resan blir ju supernice såklart, och kan man få lite sommarkänsla också så...Ja, jag ser fram emot det och tar resten när jag kommer hem :-).

    Detsamma till dig!

    SvaraRadera
  7. Bra att du har lite morötter dinglandes framför dig. ;-)
    Tiden kommer att springa iväg, speciellt när du sover bort den. Smart! Men glöm inte att andas!

    Kram Fumlan
    (vet du, vi har börjat prata hundar här hemma...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men trist att det liksom ska kännas bra att tiden springer i väg...man vill ju leva "här och nu" också. Men det är ju som det är, och jag börjar bli van. Inte vid jobbstöket, men vid att jag har det tungt på hösten/vintern. Suck...

      Hund ska man ha. Om man har tid! Annars mår man bara dåligt...eller, det gör i alla fall jag. Nu har jag och vovvis just kommit hem från en kurs i nosework, och är båda rätt slut!

      Kram!
      (vet du, jag känner en som ska ha valpar i vår...;)).

      Radera
  8. Dum inställning kanske men jag menar betyder inte ett jobb att man ska vara sysselsatt vid tex datorn hela arbetsdagen? Det är därför jag blev frilansare istället. Man får ju ändå lön för hela arbetsdagen om man är anställd, så det känns väl rimligt att man jobbar de timmarna. Annars kan jag rekommendera att bli frilansare

    SvaraRadera
  9. Jag anser nog att "jobb" kan betyda en massa olika saker. Att sitta framför datorn kan jag till och med tycka är okej, men inte med arbetsuppgifter för fyra personer.

    Att rekommendera någon att bli "frilansare" kan jag tycka är lite naivt, man måste ju göra något som frilansare, och eftersom jag varit det (som skribent) vet jag också hur mycket arbete som krävs för att sälja in sig själv och sina tjänster. Så det passar inte alla, även om det låter bra på pappret.

    För- och nackdelar med allt. Det viktigaste tycker jag är, som anställd, att man har en bra chef och vågar säga ifrån om det blir för mycket, och tack och lov så är det så för mig.

    MEN! Man måste få ha tuffa perioder och gnälla av sig ibland också, vare sig man är anställd eller frilansar.

    Ha en fin dag!

    Mvh Louise

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...