Ekonomiska mål

torsdag 11 augusti 2022

Resultatet av "det lilla stegets kraft"

IGÅR VAR EN GANSKA stor dag för mig! När senaste numret äv Hundsport landade i brevlådan så stod det svart på vitt att min kennel var godkänd och registrerad. MITT namn liksom, som ägare av en kennel! En livslång dröm faktiskt, som nu gått i uppfyllelse.

DET ÄR HELT KLART dags att tänka tillbaka och vara tacksam för "det lilla stegets kraft". För det har ju inte gått snabbt eller ens enkelt det här, det har varit rätt mycket jobb redan faktiskt. Först och främst var det att ju hitta rätt hund, under coronatider till på köpet! Det var mycket research och samtal innan vi fick hem vår underbara tik! Men med det sagt så kunde vi ju ändå inte vara säkra på att hon skulle hålla för avel senare i livet, det finns nämligen mycket krav på en avelstik.

SEDAN BÖRJADE JOBBET. Ja, dels med valpuppfostran såklart, man måste ju ha en hund som är trevlig att ha att göra med och som är trygg i sig själv. Så det var valpkurser och passivitetsträning. Sedan blev det lite mer seriösa kurser i rallylydnad, vilket tack och lov var rätt sport för oss! Vi har snart vårt första diplom/vår första titel (idag har vi två godkända tävlingsstarter och man behöver tre, men vi är snart där!)

VI HAR GENOMGÅTT EN mängd olika hälsotester såklart, hälsan är ju det viktigaste vid avel! Så vi har röntgat höfter och armbågar, kollat patellastatus och genomfört ögonlysning. Dessutom har vi gjort BPH (Beteende- och Personlighetbeskrivning Hund) , med oerhört fin kritik och ett resultat precis i linje med vad jag anser är önskvärt hos rasen.

SJÄLV HAR JAG UTVECKLATS massor! Jag var inte särskilt kunnig inom hundsport innan, även om jag haft hund tidigare i livet. Men jag har minsann gått på rasklubbens möten, besökt utställningar och dessutom läst Svenska kennelklubbens uppfödarkurs, en intensiv kurs under 6 månader. Jag lärde mig jättemycket av det! Dessutom har jag vågat mig ut på tävlingsbanorna, helt utanför min egentliga "comfort zone".

VI MÅSTE OCKSÅ SÅKLART nämna allt pappersarbete och alla ansökningar och handläggningstider (SKK är banne mig inte världens enklaste organisation!) och såklart alla omkostnader. Det är inte gratis att skaffa sig en kennel med allt vad det innebär...

VI HAR EGENTLIGEN bara en sak kvar innan det blir skarpläge och parning, och det är att ställa ut på en officiell utställning. Jag gillar inte alls hundutställningar, av flera skäl som vi inte behöver gå in på här. Men SKK (återigen, är inte alltid överens med dem) har bestämt att det blir lägre registreringsavgift för valparna om föräldrarna är meriterade. Själv tycker jag det borde baseras på hundens hälsostatus, men nu är det inte så det råkar vara bestämt. I alla fall, vi har nu anmält oss till utställningsträning och en INofficiell utställning för att få lite vana innan vi ställer ut "på riktigt". (Frågan är sedan om vi hinner med en officiell utställning också innan nästa löpperiod, men vi tar det som det kommer).

SÅ TÄNK VA? Många många små steg under 2,5 år har lett fram till där jag är idag gällande mitt största intresse: Djuren! Det måste man väl ändå säga är rätt coolt, och ett helt klart godkänt resultat. I alla fall tycker jag det, och det är ju det som är det allra viktigaste :-). Dessutom är ju det roligaste kvar, om allt fortsätter gå bra - vilket jag manifesterar och tror på. Valparna! Deras blivande pappa är utsedd och vi hoppas han kan få vår tjej på fall någon gång efter jul. Då blir det fullt hus här hemma till våren!

GLÖM ALDRIG STYRKAN I VARJE LITET STEG NI TAR MOT ERA DRÖMMAR.
Plötsligt händer det!


Här är hon, min världens bästa hund!

15 kommentarer:

  1. Åh så härligt att höra/läsa!!! Nu var det ett tag sen jag var inne här så jag har läst ikapp och jag imponeras över din energi🤗💪
    Otroligt skoj med Sinch...själv glädjs jag åt mitt köp i Orrön för 6.97kr/st ..idag är priset över 19kr/st. Nu tänker jag iofs långsiktigt där men skoj när man kan pricka botten.
    Jag såg att du svarat på min kommentar🤗 och tänker faktiskt svara på mail inom kort om det fortf är ok😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack! Självklart får du maila :-).

      Jag skäms dock lite över att jag inte vet vad Orrön är...måste tydligen googla!

      Radera
  2. Wow, fantastiskt roligt att läsa! Riktigt bra jobbat, både du och finisen! Det här kommer att bli hur bra som helst! Hojta när valparna kommit, så jag får komma och dö sötdöden!

    Kram Fumlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Fumlan! Du är så välkommen på valpmys i vår!

      Kram!

      Radera
  3. Grattis!! Jag tror också på mikrosteg, ett hus byggs med en tegelsten i taget.

    SvaraRadera
  4. Tack! Så är det verkligen!

    Mvh Louise

    SvaraRadera
  5. Grattis till kennelnamnet och lycka till med den planerade kullen!
    Jag tror inte alls du behöver ställa ut din hund för att hon ska räknas som meriterad. Kennelklubben har en FAQ-sida där jag kunde läsa att meriterna t ex kan komma från rallylydnad, agility, utställning, nosework, lydnad, MH/BPH.
    Ta gärna chansen att påverka SKK i samband med deras "turné" med möten under banderollen SKK 2030!
    /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du är ju fantastisk! Tror du har rätt, efter noggrann research hos SKK! Inte ens "min" uppfödare kände till detta! Vi bör vara hemma med BPH och RLD, men vi kanske ställer ut ändå...Man behövde "bara" uppnå "godkänd", och det bör hon nog klara. Men hinner vi inte det så är hon alltså meriterad ändå, så himla skönt!

      Stort tack för att du tog dig tiden att kommentera!

      SKK 2030 ska definitivt få mina åsikter!

      Mvh Louise

      Radera
  6. Men vilka helt fantastiska nyheter, och vilken process du har gått igenom! Stort grattis till dig och snacka om att följa sin dröm. Jag får tuppskinn. Härligt!
    Hundutställningar är absolut inget för mig så där är jag med dig totalt och detta trots att jag är inbiten hundmänniska som har haft schäfrar i ca. 30 år. Skulle aldrig komma på tanken att ställa ut. Har en bekant som har haft många turer med SKK och har exakt samma erfarenhet som du. Sådant där surnar jag till över. Vad är det för folk!!? Fy! Djurmänniskor ska ju vara lättsamma och prestigelösa, i alla fall i min värld. Jag är så glad för din skull över att du nu kan hålla på med det som är ditt största intresse. Bara so lovely! Ännu en gång, stort grattis.
    Varm kram,
    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar att du är så positiv och peppande! Tack!

      Lättsamma och prestigelösa...ja, det vore väl en dröm! Men jösses så gammalmodig hund- och hästsporten är i många sammanhang! Mitt första möte med SKK var ett årsmöte i en stor lokal på deras huvudkontor. När jag kliver in i rummet hänger det inramade porträtt (guldram) på ett 10-tal gubbar (SKK´s ordföranden genom åren). Inte en kvinna i sikte! Usch, jag fick ont i magen av det där...

      Supertack för din fina kommentar!
      Kram!

      Radera
  7. Vad roligt, grattis!! Jag vill gärna besöka din kennel! Efter att ha läst inlägget blev jag inspirerar att våga mer. Jag ska f@n köpa lägenhet för uthyrning! ❤ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så välkommen, men troligen roligare när det blir lite action! Idag är det ju bara ett namn på ett papper egentligen...Men det kommer bli ändring på det!

      Jag hyrde just ut dotterns lägenhet i andra hand. Vilken pärs! Men om man hittar rätt objekt så varför inte? Kör på bara!

      Kram!

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...