Ekonomiska mål

söndag 24 juli 2022

Skandia Time Global

JAG HAR ÄGNAT mig åt att uppdatera fliken "Min portfölj" här på bloggen och passade även på att se över mina fondinnehav. Jag har ju förutom hos Avanza även ett ISK hos SAVR, och där har jag valt att ha en del aktiva fonder med högre avgift. Ja, hos SAVR får man ju lite rabatt, så jag anser därmed att avgifterna är överkomliga om fonderna levererar.

DEN FOND SOM STACK UT var helt klart Skandia Time Global. I år är den upp 2,6%, på 1 månad 6,15% och sedan start för min del (för ca 2 år sedan) är den upp 12%. Jag ska ärligt erkänna att jag mest valde fonden "på skoj" när det begav sig, eftersom de pengar jag har investerade hos SAVR ändå får anses utgöra någon form av "lekhink".

AVGIFTEN HOS SAVR är 0,89%, mot "ordinarie avgift" som är 1,50%. Förvaltare sedan 2009 är Erling Thune, och om man vill läsa om fonden kommer en kort beskrivning här:

"Skandia Time Global är en aktiefond som investerar globalt inom TIME-sektorerna (telekom, information, media och underhållning/entertainment). Investeringarna fördelas över olika länder, främst i marknadsledande företag. Fonden investerar inte i bolag som bryter mot internationella hållbarhetsrelaterade normer utan att visa förändringsvilja, och inte heller i bolag som är involverade i cannabis för rekreationsbruk".

DE 10 STÖRSTA INNEHAVEN ÄR:

  • Microsoft
  • Alphabet
  • SAP
  • Meta Platforms
  • Apple
  • Capgemini
  • Salesforce
  • VISA
  • Mastercard
  • Deutsche Telecom

JA, INTE VET JAG? Jag fortsätter månadsspara mina 200 kronor här, och i jämförelse med övriga fonder hos SAVR (bland annat TIN ny teknik och Coeli Global Selektiv) kan jag bara konstatera att Skandia Time Global har presterat betydligt bättre.

DESSUTOM VAR jag ju tvungen att sätta mig in i fonden lite bättre när jag upptäckte denna "avvikelse", så idag har jag faktiskt lärt mig något också! Och klockan är inte ens lunch :-).

NU: STÄDNING!
Samt trädgårdsfix igen.


Fonden har fått pris vid flertal tillfällen, 2020 fick den pris för "bäst förvaltade fond" 
under tre tidsperioder: 3 år, 5 år samt 10 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...