Ekonomiska mål

torsdag 25 augusti 2022

Även jag gör förändringar!

BARA DE SENASTE VECKORNA har jag/vi mer eller mindre medvetet gjort en del förändringar när det kommer till hur hushållets pengar spenderas. Jag har ju vanligen varit rätt dålig på att göra de mindre besparingarna såsom att kolla elpriset per timme eller åka till en affär där kaffet kostar 2 kronor mindre. Jag har helt enkelt varit lite bekväm.

MEN NU HÄNDER DET SAKER! De senaste veckorna har jag till exempel haft matlåda med mig till jobbet. Ingen stor grej för de flesta, men eftersom jag bara är inne på kontoret 1-2 ggr/vecka har jag valt att äta ute med en kollega de gångerna för att få lite socialt snack utanför jobbet. Men nu har jag kommit in och glatt meddelat "jag har matlåda idag!". 

JAG HAR VALT ATT baka eget bröd mer frekvent. Precis just nu står det kavring i ugnen (mitt favoritbröd), och jag har även letat upp en del andra recept som jag tänker prova. I samband med detta har jag smort formarna med margarin och inte med smör som jag tidigare använt till 100%. Även pannkakorna steks nu i margarin, vid de tillfällen vi nu steker pannkakor vill säga.

VI HAR BYTT ELBOLAG till Tibber. Bortsett att det är enkelt att se när elen är billigast så älskar jag att deras app är så användarvänlig. Lite samma känsla som när jag började handla aktier hos Avanza. Så nu följer vi timpriset och försöker köra disk/tvättmaskin på natten i den mån det är möjligt. Även all laddning av mobiltelefoner sker på natten. Lampor tänds inte i onödan heller, men det kan vara "nyhetens Tibber-behag", och därmed övergående. 

JAG HAR KÖPT MIN "HÖST-OUTFIT" på Sellpy/Tradera. En ny märkesväska i svart á 300 kronor på Sellpy (den var superfin!) och en trenchcoat av märket Tommy Hilfiger ropades hem för 399 kronor på Tradera. Den har dock inte anlänt ännu, men jag hoppas den blir ett kap :-). Nästa helg blir det loppisförsäljning igen, och ett flertal kartonger ska prismärkas och sorteras.

MIN DOTTERS LÄGENHET har vi efter ett misslyckat försäljningsförsök hyrt ut till en söt student i behov av boende i storstaden. Vi gör inga stora extrapengar på detta, vårt mål var egentligen bara att hitta en bra hyresgäst. MEN, vi får våra amorteringar på lånet betalda mot att hyresgästen får behålla möbler och husgeråd i lägenheten, och vi behöver för stunden inte sälja en lägenhet med förlust. Alltid något!

MEN KANSKE DEN STÖRSTA förändringen är att vi har blivit med elbil! Det är dock sambons bil, och inte min, men jag börjar ju inse hur väldigt mycket billigare kostnaden för drivmedel blir. Det är typ gratis i jämförelse (ja, även om inköpspriset är dyrare). Dessutom mår jag psykiskt bättre av att inte köra diesellbil, jag och min miljöångest...Kan också tillägga att det vid LIDL finns elladdning, så det blir ju en bra anledning att handla där framöver? Win-win!

JAG HAR KÖPT GANSKA mycket aktier under en period också. Mest påfyllning i befintliga bolag. Köpt en hel del Castellum och en hel del Investor. Köpte även 100 stycken Revloution Race när rapporten kom in och VD:n försvann. Dessa köptes för 29 kr/styck. Nu ska jag avvakta lite tänkte jag. Tror nämligen det kan komma ytterligare en påtaglig nedgång rätt snart, baserat på magkänsla och senaste avsnittet av "Börssnack" :-).

SEPTEMBER ÄR PÅ INGÅENDE och det betyder kassabok för min del! Det betyder också extra sparsamhet. Jag gör alltid så i just september månad. Varför just i september? Jag vet inte, en kul grej jag kört några år bara. Full koll på utgifterna och lite extra eftertanke vid varje enskilt inköp. Det brukar oftast vara nyttigt!

HAR NI GJORT FÖRÄNDRINGAR I EKONOMIN?
Och vad tror ni om framtiden egentligen?

Bästa frukosten, lunchen och middagen!

Edit efter att ha provsmakat brödet: 

Det var det GODASTE bröd jag ätit! Typ. Vet ni varför? 
Jo, för i kavring är det filmjölk. Denna gång hade någon köpt "fel" filmjölk och i kylen stod 
sån där smaksatt, vi vet med hallon/blåbärssmak? Så jag tog av den, totalt blev det 
50/50 mellan vanlig filmjölk och den smaksatta. 

Resultatet: Mer socker, mycket godare :-).

22 kommentarer:

  1. Bra jobbat...men jag hör att du fortfarande raljerar lite ;) 2 Kr förtjänst per kaffepaket bryr jag mig inte om. Men nu i veckan var det 35 Kr/pkt på Coop ist för typ nu normala 55-60 Kr/pkt. Då styr jag cykeln mot Coop.... :)

    SvaraRadera
  2. Ja, men då måste jag raljera över hur man får reda på att kaffet är så mkt billigare på Coop? För den prisskillnaden skulle jag också kunna göra ett undantag ju ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns det inte reklamblad i Stockholm ? Jag läste i Coopbladet att det var 2pkt för 69Kr denna vecka men inga lockpriser på andra butiker. Sedan har jag sett att ett pkt kaffe kostar ca 60 (!!!!!!!) Kr i normalfallet....

      Radera
  3. Jag har inte fått reklamblad från matvarubutiker sedan 2003 tror jag, så nej - vi utgår från att det inte finns i Stockholm :-). Kanske via en app om man så önskar, men jag har aldrig push-notiser påslaget så...

    Kaffe SKA man dock hålla ögonen på. Det kan skilja vansinnigt mycket, och som du säger: 59 kronor kostade det på vårt Coop sist jag kollade...

    Galet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har willys, coop och hemköps appar nedladdade. Där går jag in och kollar på veckans erbjudanden innan jag handlar. Willys och Coop ligger bredvid varann så det är lätt att utnyttja erbjudanden på båda ställena. T.ex Coop har smör 500g för 34.90 nu och Willys 24 pack ägg för 39, det får väl anses värt en extra tur i dessa tider.

      Radera
    2. Ja, jag får väl också kolla appar kanske...Men vi har bara en affär "nära", och får åka en bit för att komma till till exempel Willys. Men ibland kan det kanske vara värt det, absolut!

      Radera
    3. Jag kan rekommendera appen Matpriskollen som bevakar extrapriser i flertalet livsmedelsbutiker. Man kan filtrera fram just de butiker och varor man är intresserad av.

      Radera
    4. Tack för tipset, ska kolla på det! //Louise

      Radera
  4. Jag försöker tänka på att inte tända lampor i onödan, har testkört diskmaskinen på natten och framförallt duschar jag på jobbet (efter att ha cyklat 8km enkel väg). Inkomstmässigt jobbar jag på med traderaförsäljningar och den lokala barnloppisen. Hittills 2100kr plus!

    SvaraRadera
  5. Snyggt! Kul att du håller så bra koll på besparingarna också, då blir man ju peppad! Det här med att jobba hemma är förvisso bra när det gäller maten (kan typ äta havregrynsgröt), men energimässigt så blir det ju en dålig affär numera :-).

    Mvh Louise

    SvaraRadera
  6. Baka låter som en bra sak. Jag har velat testa det länge men inte riktigt fått tummen ur. Vad kostar en hambakad limpa jämfört med en fabriksbakad en?

    Framtiden blir säkert intressant. Det är mycket som varit fel under lång tid som kommer göra ont att fixa. Kanske vi skjuter på fixarna till någon framtida generation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte räknat exakt, men jag tror säkert att man kan kapa halva kostnaden på bröd. Får se om jag orkar räkna exakt vid tillfälle :-).

      Jo, vi är ju rätt bra på att skjuta problemen framför oss. Så ont kommer det göra, och troligen mer för fattig än för rik. Som vanligt mao :(.

      Radera
  7. Jo, det har blivit lite förändringar här också. Familjen skaffade valp, trots mitt lilla motstånd. I går kväll blev det full fart i den nybyggda hundgården då det hoppade in ett par rådjur där. När odjuren graciöst hoppade över stängslet så försökte valp skutta efter, men for in i staketet med huvudet före :-D

    Annars så hoppas jag på ett nytt jobb. Ska göra ungefär samma sak, har samma villkor (pension, semester mm) som mitt nuvarande, men ca 15% högre lön. Märkligt att det ska vara SÅ olika inom samma koncern (olika dotterbolag).

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men åh! Vilken ras har ni skaffat? Jag kan verkligen se situationen med rådjuren framför mig, stackars liten! De är ju så söta (och så jobbiga) de små liven!

      Spännande med nytt jobb! Jag håller såklart tummarna för att du får det, eftersom du skriver "hoppas på". 15% i lönepåslag är bra i sämre tider! Då kanske du har råd med både hunden och elen ;).

      Radera
  8. Sånt där har jag oxå varit med om, som din edit angående brödet. En gång skulle jag göra en kall yoghurtbaserad Currydressing men yoghurten var slut. Fanns bara vaniljyoghurt så jag körde på det och det blev riktigt gott....

    Var det ett sånt där bakpulverbröd du gjorde eller med äkta jäst ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vaniljyoghurt vet jag min sambo använde i en sås någon gång, det blev jättebra :-).

      I dessa bröd var det bikarbonat som jäsmedel.

      Radera
  9. Haha, insåg nu att det varit smart att kolla Blogger INNAN jag mailade dig. ;-) Men roligt med elbil och bra att du påminde om bakning. Det kan jag göra idag! Trevlig helg!

    Kram Fumlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. He he, med tanke på min dåliga uppdateringsfrekvens så kan man ju inte hänga på Blogger och hoppas hitta info om mitt liv direkt :-).

      Trevlig helg till dig också!
      Kram!

      Radera
  10. Två Månadslöner29 augusti 2022 kl. 12:56

    Vad glad jag är att det går bra för dig, det förtjänar du! Ekonomin hemma är som vanligt, sparar lite mer till amortering, många är dock skeptiska till det och tycker att börsen is the shit. Rätt eller fel får vi se om ett år eller två. Jag vill inte sitta där med 5-6% i ränta med stor lån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personligen tycker jag du tänker rätt och sunt! Och tack snälla för din fina kommentar!

      //Louise

      Radera
  11. För några år sedan gick jag igenom ett tufft uppbrott med min långvariga partner. Vid den tiden var jag hjärtbruten och visste inte hur jag skulle gå vidare från förhållandet. Jag försökte nå ut till min ex-partner och tiggde om en ny chans, men det gjorde bara saken värre.

    Efter flera månader av att känna mig vilsen och hopplös bestämde jag mig för att söka professionell hjälp. Jag pratade med en terapeut som gav mig värdefulla råd om hur jag ska klara uppbrottet och hur jag ska starta läkningsprocessen.

    En av de viktigaste sakerna som min terapeut sa till mig var att fokusera på mig själv och min egen personliga utveckling. Jag började ta hand om min fysiska och mentala hälsa, började med en ny hobby och fick kontakt med gamla vänner igen. Jag arbetade också med att ta upp några av de frågor som ledde till uppbrottet, som kommunikation och förtroende.

    När jag började känna mig mer självsäker och trygg i mig själv, började jag se förändringar i min ex-partners beteende mot mig. De nådde ut till mig för att komma ikapp och vi började prata oftare. Vi tog det långsamt och bestämde oss så småningom för att ge vårt förhållande en ny chans.

    När jag ser tillbaka insåg jag att nyckeln till att få tillbaka min ex-partner inte var genom att tigga eller manipulera dem, utan genom att arbeta med mig själv och min egen personliga utveckling. Genom att fokusera på mitt eget välmående kunde jag bli en bättre partner och locka tillbaka min ex-partner till mitt liv.

    Om du går igenom ett uppbrott och vill få tillbaka din ex kärlek, uppmuntrar jag dig att ta dig tid att fokusera på dig själv och din egen personliga tillväxt. Sök professionell hjälp, ta hand om din fysiska och psykiska hälsa och arbeta med att ta itu med eventuella problem som kan ha bidragit till uppbrottet. Med tid och ansträngning kan du kanske locka tillbaka din ex-kärlek till ditt liv, eller till och med hitta ny kärlek och lycka med någon annan.

    Detta var möjligt med hjälp av Dr.Oduduwa, jag rekommenderar starkt Oduduwa kärleksförtrollningsböner till alla som vill få tillbaka sin före detta kärlek och för en långvarig kärleksrelation och äktenskap.

    Få din kostnadsfria onlinekonsultation med Dr. Oduduwa idag: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...