Ekonomiska mål

fredag 22 juli 2022

En dundertrader på ickesemester

ERKÄNN ATT RUBRIKEN gav upphov till lite tankedilemma, snälla!? Men jag ska förklara. Jag ska börja med varför jag har blivit en dundertrader. Jo, självklart är det ett ord! Om man är en riktigt vass trader så kan man få den titeln, fast den är alltid självutnämnd. Den måste också basera sig på att man gjort en trade i ett specifikt bolag, kanske som man känner viss aversion mot? I mitt fall: Sinch!

JAG HAR LÄNGE retat mig på att jag gick i fällan och köpte flera hundra Sinchaktier när priset föll som en sten i mitten av november. Jag borde vetat bättre, det var ett sådant klassiskt nybörjarmisstag! Jag fångade den fallande kniven och det enda som möjligen räddar ansiktet på mig en smula är att jag släppte den rätt snabbt igen, men såklart med ett antal tusenlappar i förlust. Men i veckan kom min revansch, när en "mystisk" blankarattack mot Sinch tog sin början, varpå ledningen blev ifrågasatt. Sedan kom rapporten och eftersom jag inte tyckte den var så dålig så köpte jag aktier när övriga marknaden straffade bolaget. Jag köpte lika många Sinch som jag köpt tidigare till kursen 19,60 igår, och idag sålde jag dem till kursen 27,80. En rejäl procentuell höjning på bara ett dygn, och jag har numera fått tillbaka de tusenlappar jag förlorade i november. Därmed har jag utnämnt mig själv till dundertrader och jag hyser inte längre något agg mot Sinch (endast mot Resurs, men det får bli hämnd vid ett annat tillfälle). Bra va!?

MIN ICKESEMESTER är dock inte ett lika glatt kapitel. Efter att vår familjesemester till Portugal blev inställd bokade vi en ny resa till Grekland. Bara några timmar innan avgång fick vi veta att även den resan blev inställd (ja, på grund av SAS-stejken). Att försöka hitta någon annat resa var stört omöjligt, och om man mot förmodan hittade något i sina desperata googlingsförsök var det prissatt därefter. Jag har i grunden inte något behov av att åka utomlands på sommaren, däremot var jag i stort behov av miljöombyte.

DET SLUTADE MED att jag och dottern hittade två tågbiljetter till Köpenhamn, och kastade oss på tåget. Dottern hittade en restbiljett med ungdomspris, så priserna för tåg (och även hotell) blev överkomliga ändå. Det som dock blev väldigt dyrt var mat (inflationen märks!) och våra dubbla nöjesparksbesök (vi älskar nöjesfält och karuseller, så det var medvetna utgifter). Dock fick sig karusellåkandet en törn av den olycka som skedde samtidigt som vi var där. En 14-årig flicka dog i en berg-och dalbana som spårade ur. Jag tog väldigt illa vid mig och fastnade i lite domedagstankar resten av resan, men på det stora hela hade vi fina dagar med bra väder. Så, trots strul är jag nöjd med mina två veckors semester!

JAG HAR ÄVEN hunnit uppleva Stockholm i sällskap med vänner i sommar, på ett sätt jag inte gjort (eller prioriterat) tidigare. Det har varit mysigt! Nu senast i veckan har jag haft förmånen att guida en bloggvän i storstan, och det gjordes med besked! City-Vasastan-Gamla stan-Södermalm-Djurgården-Östermalm. Många steg och vätskestopp blev det på vägen! Det är inte min sak att berätta mer i detalj om vem bloggvännen är, det får hen göra själv om hen vill. Men stort tack för besök och väldigt fina dagar, det får vi göra om!

IKVÄLL ÄR DET DAGS att träffa nästa vän, jag är bortbjuden på middag. För att ha med sig den obligatoriska vinflaskan begav jag mig av mot en köpcentrum med ett systembolag tidigare idag. Jag har ingen bil för stunden utan tog med mig en ryggsäck och promenerade de ca 4 kilometrarna, vilket såklart är helt okej om man bara planerar för det (har förresten upptäckt att det funkar rätt bra utan bil i många fall). I alla fall, för att sluta detta inlägg med en egoistiskt glädjande nyhet enbart för mig själv så kan jag berätta att när mitt osminkade ganska slitna 45-åriga jag lade upp sin ynka flaska rosé på bandet såg expediten mig i ögonen och sade:

"JAG SKULLE BEHÖVA SE DIN LEGITIMATION"
Ja, kanske var hon bara snäll, men det värmde ändå!


Man kan sola och bada i Köpenhamn också!

På Tivoli, lyckligt ovetandes om olyckor...

Inget Danmark utan rödpölse!




6 kommentarer:

  1. Snygg trade i Sinch!! Det låter (och ser) härligt (ut) med Köpenhamn :)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes! Blev snyggt, men såklart ren tur (as always ;)).

      Trevlig helg till dig också!

      Radera
  2. Naturligtvis är du en dundertrader!

    Det svänger mycket nu så någon med förmåga att se ett dygn in i framtiden skulle kunna göra fantastiska affärer.

    Jag tycker idén med tåg till Köpenhamn låter som en bättre semester än medelhavet, om man har råd med an pølse på Strøget. Jag var där själv för några år sedan och även om mitt ressällskap inte alls var intresserade av nöjesfält så var det en fin semester.

    Om man bara vill gömma och glömma vardagen så behöver man ju inte åka så långt. Det finns människor som tar en husvagn till en camping bara någon mil hemifrån och verkar trivas med det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man skulle ha en liten kristallkula just nu! Jäklar vad man skulle kunna bli rik!

      Ja, medelhavet på sommaren behövs faktiskt inte, och Danmark blev fint det också!

      Visst är det så! Vanligtvis åker jag ju till landet när jag behöver komma bort, men det har varit upptaget av kreti och pleti, så jag har valt att inte göra så just nu. Fast det finns såklart andra ställen också!

      Hoppas allt är bra med dig!

      Radera
  3. Lite sen på bollen här, men passar på att tacka för en guidning i toppklass. Ja, nu outade jag att det är jag som är bloggvännen! ;-) Stockholm är en fantastisk stad och sällskapet var snäppet bättre! Tack för att du tog dig tid!

    Härliga bilder från Köpenhamn!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. He he, ja nu är nyheten ute! Stoppa pressarna liksom :-).

    Det är jag som ska tacka! Jösses vad jag också fick uppleva den vackra huvudstaden!

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...