Ekonomiska mål

torsdag 16 juni 2022

Hur ska man tänka kring bostadsmarknaden?

OM MAN HAR MÖJLIGHET ATT (eller måste för den delen) köpa ny bostad. Hur ska man egentligen tänka då? I denna marknad råder stor osäkerhet, och medan jag skriver detta lyssnar jag på ekonomibyrån från den 13 maj angående bostadsbubblan. För det är mycket att ta hänsyn till, såväl privat som marknadsmässigt.

JAG RADAR UPP 4 ALTERNATIV:

  • Man kan köpa ett litet hus om 29 kvm i ett område man kan tänka sig bo i. Renoverat och i bra skick. Till detta kommer en gräsmatta för den som har hund, ett stort trädäck och massor av grönytor omkring. Men det tillkommer också ett fullt inrett attefallshus om 25 kvm, som med lite upprustning kan duga för uthyrning. Kanske kan man få in ca 3.000 kronor/månad i hyra på sikt? I så fall skulle ens månadskostnad enbart bli ca 2.000 kronor/månad.

Frågan är: "Kan" man bo på 29 kvm?

  • Man kan köpa ett lite större hus om 55 kvm i samma trevliga område. Detta hus är lite dyrare, men bättre planlösning och såklart större. Har även bekvämligheter såsom diskmaskin, och en mysig braskamin. Dock har detta hus ett visst renoveringsbehov, bland annat är taket en riskfaktor. Här skulle månadskostnaden bli ungefär 5.500 kronor/månad.

Frågan är: Vågar man ta risken att köpa ett hus med osäker mängd av renoveringsbehov?

  • Man kan köpa en nyrenoverad och helt underbar lägenhet, med stor uteplats och väldigt naturnära. Med en avgift på ca 3.300 kronor/månad blir den totala boendekostnaden ca 5.000 kronor/månad. Här är säkerheten större, men det finns en riskfaktor: Bostadsrättsföreningen består av enbart 8 lägenheter. Dessutom krävs bil 100% då denna bostad ligger ganska långt bort från stan.

Frågan är: Blir man för isolerad om man flyttar för långt bort från stan och dessutom har en hund?

  • Man kan köpa en lägenhet i rent affärssyfte. I en annan stad, inte så långt från min, finns en fin lägenhet med uthyrningsdel som möjliggör inkomst. Det skulle dock innebära balkong, och det är en stor nackdel ur djursynpunkt. Dessutom en större förändring, med oklar psykisk påverkan. Månadskostnaden skulle dock bli låg, kanske 1.500 kronor/månad om man hyr ut den egna lilla delen.

Frågan är: Är förändringen för stor?

I SAMTLIGA DESSA FALL behöver man lägga in en hel del kontanter för att få dessa låga kostnader som jag specificerat ovan. I mitt fall kan man se det på två sätt. Dels kan jag skatta mig lycklig som har en buffert att ta av. Tänk va, vilken oerhörd lyx! Men å andra sidan, det känns helt för-ävligt att behöva slakta sitt ISK i dessa tider.

VAD TROR NI händer på bostadsmarknaden? Är det bästa att hyra in sig hos en vän några månader och se tiden an? Vad hade ni gjort? 

BOLLA MED MIG!
Pls?



Ett alternativ.

16 kommentarer:

  1. Ok, lite bollande från mig. Skulle jag bo själv med hund så skulle jag i ett första läge nog börja med ett mindre hus. Tänk vad skönt att rensa och bara ha 29 kvm att ta hand om. Borde räcka gott och väl att äta, sova och se på tv i. En stor del spenderas nog ändå på trädäcket och utomhus med hunden. Känns det för litet så har man lite senare mer koll på ekonomi och bostadsmarknad och kan byta då. Sen beror det förstås på om man vill ha plats att umgås med vänner och ev. ha någon som kan sova över ibland. Är det i Stockholmsområdet så borde man dessutom kunna få mer betalt än 3000 för Attefallaren, fast man kanske inte får den uthyrd året om så kanske ett bra snitt att räkna på. Alternativ 2 med lite större och mysfaktor skulle också kunna övervägas beroende på hur ekonomin i övrigt ser ut och om det finns marignaler för takrenovering. Man kanske trivs bättre hemma och har mer möjligheter att umgås med andra hemma och slipper besvärligheter med hyresgäster i Attefallaren och då är 3000 mer i månaden kanske värt det. Man kanske också trivs bättre och bor längre i det lite större och inte behöver/vill sälja om bostadspriserna har gått ner, vilket jag tror det kommer att göra eller iallafall stå still de närmaste åren. Inte lätt, men man ska trivas hemma och ändå ha pengar över till sparande och annat och låg konstnad när man slutar jobba. Alternativ 3 och 4 skulle inte vara alternativ för mig då jag inte vill bo i lägenhet för jag vill ha en liten trädgård att pyssla med och jag vill också bo kvar där jag har mitt sammanhang med släkt och vänner, men det är jag det. /Hea

    SvaraRadera
  2. Ps, ang. slakta isk just nu, ja den har gått ner senaste året och man borde ha sålt i januari. Men utvecklingen på 3 och 5 år är fortfarande mer än på bankkonto. Och med en låg månadskostnad är det bara att börja om med sparandet igen. Livet och börsen går upp och ner och ibland kan man inte välja men vilken tur att pengarna ändå finns där just nu. Kram/Hea

    SvaraRadera
  3. Tack Hea! Du resonerar ungefär som jag, och det var väldigt snällt av dig att dela med dig av dina tankar. Och visst har du rätt om börsen. Pengar är faktiskt bara pengar, och det går att börja om sitt sparande.

    Stort tack för din input!

    Mvh Louise

    SvaraRadera
  4. Eftersom du bad om bollande snarare än kloka insikter tänker jag också hoppa med i leken!

    Visst verkar det som att bostadspriserna kommer ligga stilla eller till och med sjunka lite framöver i takt med att inflationen äter i plånböcker och räntorna stiger? Då verkar det fel att göra en tillfällig stor investering, men å andra sidan verkar du inte heller satsa allt på något stort.

    Och apropå stort, 29 kvm är inte det. Stort alltså. Jag kan leva på den ytan och har levt på mindre, men det gör det svårt med en del sociala bitar. Kanske vill man inte ligga skavfötters med nattgäster eller ha ett ställe att gömma undan släktingar eller sig själv när man överdoserat på det sociala. Det vet förstås bara du själv. Kanske är det något du ser fram emot.

    Å andra sidan, att vara låst till en bil är inte heller skoj.

    Angående att sälja sina investeringar, ibland kan man helt enkelt inte sälja på toppen, men som jag såg någon ekonom säga, det finns fortfarande fallhöjd så att vänta på att det ska gå upp igen kan bli en lång väntan (kanske, det finns verkligen ingen som vet något säkert), och som Hea skriver, du har antagligen gått plus sedan du började så det har ändå varit bra investeringar.

    Sådär, nu har jag bidragit till bollandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du, och jag är tacksam även för dina bollar :-).

      Den sociala biten oroar mig inte särskilt. Jag har ingen släkt som kommer på besök, och till alla hus finns en vinterbonad gäststuga om mina vänner vill övernatta. Så av den anledningen spelar det ingen roll att det är pyttelitet. Problemet är väl snarare om man jobbar hemma 90% av tiden så blir det verkligen inte mycket miljöombyte...Men man får se till att promenera mycket med hunden!

      Ja, jag zoomade ut på 3 år och då är det faktiskt +50% på ISK. Så jag börjar så smått sälja av. Idag halverades min Avanza Globalfond till exempel. Man får försöka tänka positivt så gott det går.

      Kanske har jag is i magen och ser om jag kan peta in några lägre bud än utgångspriset framåt.

      Tack Daniel!

      Radera
  5. Tänk på möjligheten att ha gästerna på hotellrum/vandrarhem om de inte hälsar på ofta. Sparar du 2-3000 i månaden på att bo litet har du 20-30k kvar att bjuda gästerna på övernattning i hotell. //erohT

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är faktiskt också en tanke! Se så många bra insikter jag har fått idag! Tack!

      Radera
  6. Jag har hund och jag skulle ha väldigt svårt att bo på 29 kvadrat. Bra med trädgård, men under väldigt stor del av året och dygnet är det inget vidare alternativ till inomhusvistelse. Det är en stor lättnad att kunna släppa ut hunden för första och sista kissrundan utan att behöva gå ut från en lägenhet. För att inte tala om när/om hunden behöver gå ut flera gånger nattetid! Så det lite större huset låter som det bästa alternativet i mina öron.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har också tänkt på det...Så jag funderar på att se tiden an och se om jag kan lägga lägre bud på något av de större husen. Det finns två lite större/bättre faktiskt, men jag måste ju bli överens om prislappen också. Men jag har nog det lilla huset som alternativ ändå. Det ligger perfekt, så jag skulle kunna släppa ut hunden på jättestora gräsytor direkt utanför dörren, och ändå ha en liten bit inhängnad trädgård.

      Tack för din kommentar!

      Radera
  7. Vi bodde två pers ett år på 25 kvadrat. men med inglasad balkong. Det gick bra det med. Gillar att det är renoverat och att det går att fixa till en uthyrningsdel. Det röstar jag för ...för vi skulle väl rösta om bästa valet ? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, och jag kommer självklart följa det förslag som får flest röster ;).

      Tack! Allt GÅR ju, men svårt att sätta sig in i hur det kommer vara...

      Radera
  8. Jag har ett nytt förslag. Inget hus. Hus har väggar och tak som fångar in värmen. Det är dåligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. SÅ sant! Ett enkelt vindskydd kanske kan funka...utan väggar...;)

      //Louise

      Radera
  9. Bostad är som aktier, man ska äga den på lång sikt. Då stiger den garanterat i värde. Kräver dock skötsel och lite insats. Jag hade hyrt endast om hyran är låg

    SvaraRadera
  10. Hyra i eller omkring Stockholm känns i princip helt omöjligt tyvärr, annars kanske det skulle varit en idé!

    Jo, bostäder ska väl främst ägas på lång sikt, men under mina år i "bostadskarriären" har jag faktiskt tjänat en hel del på mina flyttar....så det beror väl på hur man ser det ;).

    SvaraRadera
  11. För några år sedan gick jag igenom ett tufft uppbrott med min långvariga partner. Vid den tiden var jag hjärtbruten och visste inte hur jag skulle gå vidare från förhållandet. Jag försökte nå ut till min ex-partner och tiggde om en ny chans, men det gjorde bara saken värre.

    Efter flera månader av att känna mig vilsen och hopplös bestämde jag mig för att söka professionell hjälp. Jag pratade med en terapeut som gav mig värdefulla råd om hur jag ska klara uppbrottet och hur jag ska starta läkningsprocessen.

    En av de viktigaste sakerna som min terapeut sa till mig var att fokusera på mig själv och min egen personliga utveckling. Jag började ta hand om min fysiska och mentala hälsa, började med en ny hobby och fick kontakt med gamla vänner igen. Jag arbetade också med att ta upp några av de frågor som ledde till uppbrottet, som kommunikation och förtroende.

    När jag började känna mig mer självsäker och trygg i mig själv, började jag se förändringar i min ex-partners beteende mot mig. De nådde ut till mig för att komma ikapp och vi började prata oftare. Vi tog det långsamt och bestämde oss så småningom för att ge vårt förhållande en ny chans.

    När jag ser tillbaka insåg jag att nyckeln till att få tillbaka min ex-partner inte var genom att tigga eller manipulera dem, utan genom att arbeta med mig själv och min egen personliga utveckling. Genom att fokusera på mitt eget välmående kunde jag bli en bättre partner och locka tillbaka min ex-partner till mitt liv.

    Om du går igenom ett uppbrott och vill få tillbaka din ex kärlek, uppmuntrar jag dig att ta dig tid att fokusera på dig själv och din egen personliga tillväxt. Sök professionell hjälp, ta hand om din fysiska och psykiska hälsa och arbeta med att ta itu med eventuella problem som kan ha bidragit till uppbrottet. Med tid och ansträngning kan du kanske locka tillbaka din ex-kärlek till ditt liv, eller till och med hitta ny kärlek och lycka med någon annan.

    Detta var möjligt med hjälp av Dr.Oduduwa, jag rekommenderar starkt Oduduwa kärleksförtrollningsböner till alla som vill få tillbaka sin före detta kärlek och för en långvarig kärleksrelation och äktenskap.

    Få din kostnadsfria onlinekonsultation med Dr. Oduduwa idag: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...