Ekonomiska mål

tisdag 24 maj 2022

Skryt

IDAG SKULLE JAG VILJA skryta en smula. För i söndags var jag och hunden på tävling! Vi startade i två klasser, och vi var så himla bra! Den första klassen var lite sämre, fick några avdrag för "nos" (om hunden tappar fokus på dig som förare och nosar på marken), men vi klarade oss över gränsen för kvalificerat resultat och kammade hem 73 poäng. I klassen efter kände jag mig som värsta proffset och fick hela 85 poäng! Dessutom väldigt fin kritik från domaren som tyckte jag hade en mycket följsam hund och att jag var duktig på att visa henne vad vi skulle göra. Jag är så himla GLAD! Nu krävs bara ett till godkänt resultat för att få vårt första diplom i rallylydnad :-).

FÖR ATT FORTSÄTTA på temat hund så fick jag också veta att mitt förstahandsval gällande kennelnamn inte blev godkänt. Tydligen var det för lika någon annans namn, så jag blev erbjuden mitt andrahandsval. Tyvärr är det namnet inte alls lika bra, det liksom hakar upp sig i munnen. Å andra sidan vet jag inte om det gör något...Jag kan bara säga att det är förbenat svårt att få kennelnamn godkända! Det är inte bara i Sverige som två kennlar inte får heta samma sak, utan i hela Europa! Därmed går engelska namn bort typ direkt. Sedan är det jättesvårt att hitta bra svenska namn som ingen redan har också.

NYHET PÅ EKONOMISKA fronten är väl möjligen att Investor inför återköpsprogram! Det gäller max 800.000 aktier som ska köpas tillbaka innan 15 juni 2022. Jag gillar både Investor och återköpsprogram, så den nyheten landade fint :-).

DET VAR FAKTISKT inte mycket annat jag hade att komma med idag. Börsen suger i övrigt, har inte köpt något senaste veckan. Semestern hägrar och jag längtar! Sköna maj är tråkigt nog snart över, och som alltid undrar jag var den tog vägen?

TA VARA PÅ TIDEN!
Den kommer inte tillbaka...


Bästa tiden på året om ni frågar mig!

6 kommentarer:

  1. Grattis! Duktig hund!

    Det är svårt med namn. Tur att det inte är samma krav när man ska döpa barn. Det skulle bli så många underliga namn i så fall.

    Jag såg att Investor skulle återköpa aktier så det var med viss farhåga som jag läste nyheten för jag är inte alls förtjust i aktieåterköp. Om företag har pengar över så dela ut dem till aktieägarna så kan de bestämma om de vill äga mer Investor eller något helt annat.

    Jag blev lugnare när jag såg storleken på återköpet. Det här verkar mest vara ett sätt att få tag på aktier att ge till VD och andra personer i företaget som lön.

    SvaraRadera
  2. Eller hur!? Tack! Barnnamn ska vi väl inte ens börja prata om ;)?

    Jaså, är vi lite oense om återköp?? Men i detta fallet var det ju inte något jättestort köp, så vi får se om det påverkar något alls.

    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns välrenommerade ekonomer och investerare som är oense om återköp så vi är i bästa möjliga sällskap!

      Det främsta argumentet för återköp istället för utdelning är att det ger möjlighet att skjuta upp beskattning och uppskjuten beskattning betyder att pengarna kan växa till sig lite mer innan en del går till statskassan.

      Skulle återköpen dessutom ske till fördelaktiga priser så kan det vara en ren vinst för aktieägaren, men det är så väldigt svårt att bedöma vad som är ett fördelaktigt pris och företagsledningar är ofta jäviga.

      Några argument mot aktieåterköp är att om de görs till ofördelaktiga priser så är det ren förstörelse av värde. Ledningar kan dessutom ha motiv att öka aktiekursen då bonussystem kan vara knutna till aktiekursen. Det gör deras bedömningar suspekta.

      Det finns gott om exempel på när aktieåterköp varit en bra idé och gott om exempel på när aktieåterköp varit en dålig idé, så det blir lite av en chansning. Då tycker jag att det är lika bra att ge aktieägarna pengarna så att de kan själva bedöma var de gör mest nytta.

      Radera
    2. Absolut, det kan finnas både olika motiv och olika resultat när det gäller detta. Kanske har jag hittills positiv erfarenhet som gör att det betingar positiva vibbar hos mig.

      Radera
  3. Grattis till hundframgångar, jag går allmänlydnad med min unghund nu men även om han är superduktig på kursen är han inte så värst allmänlydig hemmavid.. Jag har tappat sparfokuset just nu. Men här får jag ny inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Känns skönt att komma framåt igen efter en period av dålig motivation hos både hund och mig. Allmänlydnad har vi inte alltid heller på hemmaplan ;). Det är precis som hunden känner på sig när det är på allvar och inte...

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...