Ekonomiska mål

söndag 8 maj 2022

Att bidraga till ökad insikt om den sparade penningens betydelse

I SVITERNA EFTER MIN fars bortgång så hamnade jag helt naturligt i göromålet att städa ur en lägenhet med tillhörande nostalgiska minnen. Vissa saker finner man mer betydelsefulla än andra, och eftersom det mesta bohaget i form av porslin och glas redan var bortstädat sedan länge så fick den typen av prylar mindre uppmärksamhet i genomgången av det som ytterligare ett livsöde lämnat efter sig.

DÄREMOT FANN JAG en hel del spännande papper och dokument av typen "betyg efter avslutad anställning" och även en del anställningspapper från 1950-talet och framåt. Genomgående kan förstås att min far var en hårt arbetande man som omskrivits i uteslutande positiva ordalag. Det var ordning och reda, gott uppförande, hedersam inställning, sunt förnuft och mer därtill. Och det tror jag sannerligen stämde! För innan eldvattnet tilläts uppta för stor del av hans vakna tid så vill jag minnas att det var just så som min far ville uppfattas: Som en hårt arbetande person, en aktad affärsman som inte var rädd för att ta i och kämpa för sina mål. Målen var även de av nobel art, han ville kunna försörja sin familj ordentligt och bygga sitt eget hus. Det gjorde han också, och rent ekonomiskt har varken jag eller mina syskon haft anledning att klaga över vår uppväxttid.

DET JAG DOCK FASTNADE allra mest vid, var ett gåvobrev från Upsala Sparbank. Det verkar av vad jag kan läsa mig till vara så att år 1939, då detta gåvobrev utfärdades, skänkte denna sparbank en gåva till ett antal nyfödda barn, slumpmässigt utvalda. Min far tillhörde alltså en av de lyckligt utvalda att få hela fem kronor insatta på en sparbanksbok. Ni ser själva på bilden nedan hur välbevarat brevet är, och kanske ser ni också texten. I mina ögon helt bedårande, om nu texter kan kopplas samman med det adjektivet.


FÖR DEN SOM INTE KAN SE texten så står det på framsidan: 

"Upsala Sparbank överlämnar härmed som gåva en sparbanksbok med ett insatt grundbelopp av fem kronor. Det är sparbankens förhoppning att härigenom kunna giva upphov till insättning av sparslantar till framtida gagn och att bidraga till ökad insikt om den sparade penningens betydelse". Hur fint?


DET BLIR ÄNNU BÄTTRE när man vecklar ut bladet i sin helhet och fortsätter läsa Sparbankens penningpolitiska åsikter anno 1939: 

"I nästan varje människas liv komma tillfällen då behovet av kapital göra sig särskilt kännbart. Den ena vill efter slutad skolgång genom ytterligare utbildning förkovra sina kunskaper och speciella anlag, den andra önskar efter tilländalupen lärotid skaffa eget lantbruk eller starta egen rörelse.


Det måste ligga varje far och mor varmt om hjärtat att hjälpa sitt barn i dylika strävanden. Bästa hjälpen är att från början lära barnet flit, ordning och sparsamhet. De torde betänka att de göra barnet en större tjänst om de låta det genom egen sparsamhet bidraga till sina önskningars självförverkligande, då penningen får ett annat värde för den som själv sparat den.


Lär Edert barn att ingen slant är för liten att anförtros år sparbössan. De ören, som sparas i barnaåren, växa med tiden till kronor genom ränta på ränta"


RÄNTA PÅ RÄNTA VA? Redan 1939 alltså. Det är samma tankesätt, samma grundidé som idag. Bara bättre formulerat, med en vädjan i all välmening också till mor och far. Det där lilla pappret gav mig ett leende på läpparna och en nostalgisk glans i sinnet. För inte bara är det vackert, det beskriver faktiskt också min fars hela grundtanke och väsen. Jobba hårt. Spara. Investera.

JAG TAR TILL MIG ORDEN OCH FORTSÄTTER PÅ MIN SPARRESA.
Tack för det pappa! Vila i frid!





9 kommentarer:

  1. Underbar läsning, tack.

    Vila i frid! ♥️

    SvaraRadera
  2. "Lär Edert barn att ingen slant är för liten att anförtros år sparbössan." - Hörde jag ett amen på den? Så fint, och fem kronor var ju mycket pengar. Skulle vara intressant att hört diskussionen som ledde fram till bankens beslut att dela ut pengar. :-)

    Ta hand om dig!
    Kram Fumlan

    SvaraRadera
  3. Kloka ord. "I nästan varje människas liv komma tillfällen då behovet av kapital göra sig särskilt kännbart." Och att vårda sin EKONOMI av bland annat judt den anledningen är så otroligt grundläggande. Om sedan "kännbarheten" och tillfället en dag beor på dålig privatekonomi, drömmen om FIRE, eller om en större frihet att välja vad man vill göra eller arbeta med spelar ingen roll för klokheten i bankens visdomsord. Tack för ett både tänkvärt och kärleksfullt inlägg. // Atlas

    SvaraRadera
  4. Jag beklagar din pappas bortgång. Så fint du beskriver honom. Men vilket underbart brev från Sparbanken. Verkligen ord att beakta. Varje ord är sant. Sådana brev borde bankerna ha fortsatt att skriva.
    Så fint inlägg!
    Varm kram,
    Anneli

    SvaraRadera
  5. :(

    Jag hoppas att du får med dig en del fina minnen från din pappa. Det där kortet är ett sådant.

    SvaraRadera
  6. Åh! Tack alla, för era fina kommentarer! Vad roligt att ni också tyckte det var ett härligt gåvobrev!

    Mvh Louise

    SvaraRadera
  7. Först vill jag beklaga förlusten av din far.
    Jag hoppas att du under omständigheterna mår bra.

    Och sen vill jag tacka...de senaste dagarna har jag varje ledig stund jag kunnat få över(ibland sittandes på toa för att få lugn o ro) sträckläst din blogg från allra första början. Tack för inspiration, motivation, skratt och igenkännande leenden...inget gråt tack lov men jag har lidit med dig i dina hälsobesvär.
    Jag känner igen mig i så jäkla mkt i ditt liv...jag har haft hästar, är nu medryttare men planerar en framtid med häst. Jag har fött upp världens finaste taxar men när jag tvingades ta bort min älskade tik så var min tanke att gå över till större ras och fortsätta utvecklas i lydnadsträningen...lyckades dock hitta en sambo som är pälsdjurallergiker...attans!! Jag är utbildad byggingenjör. Ungefär lika gamla. Samma mål. Har haft bekymmer med min kropp och har ätit enligt de preferenser som du hade...osv osv...
    Jag blir lite nyfiken hur du tänkt kunna leva FIRE...alltså är det på utdelningar eller enbart avkastning? Alltså är utdelningsaktierna enbart ett extra tillskott eller ska det vara din månatliga "lön". Min tanke är iaf det och att min valutatrading ska ge lite extra klirr i kassan. Jag har ett gäng fonder men jag fattar inte riktigt hur det ska kunna ge mig "lön"...då måste jag ju sälja av innehav ju...

    SvaraRadera
  8. Men wow! Det är just pga såna här kommentarer som man aldrig kan sluta blogga ju! För är det bara EN som finner inspiration av det man skriver så blir man ju så himla glad! Själv finner jag ju mitt liv högst mediokert, men att det ändå kan tillföra något för någon annan är ju magiskt!

    Först vill jag såklart beklaga dina hälsoproblem! Vet såklart en hel del om det, och min resa på den fronten fortsätter kan man säga...men ibland tar jag en paus att skriva om det, blir lätt tjatigt att läsa om. Ja, det är tjatigt att uppleva det också kan jag säga...!

    Angående hur jag ska leva på FIRE...jag tror aldrig utdelningarna kommer räcka, utdelningsbolagen är mer som en krydda för mig, för visst är det kul att få "gratispengar" :-). Men jag hoppas att jag om några år har en tillräckligt stor portfölj så jag kan plocka en summa från avkastningen varje år (ja, sälja alltså ;)). Kanske gig-jobbar jag vid sidan om, typ med hundarna eller så. Men allt kan ju hända, så vi får väl se....är också sugen på att investera i en bostad som jag kan hyra ut.

    Om du vill är du välkommen att maila mig för att fortsätta diskussionen! Jag behöver ju helt klart råd från någon som kan det här med hunduppfödning t ex....(Men självklart måste du inte!). Iaf, min märkliga mailadress är:

    ozongenerator@outlook.com


    Stort tack för din kommentar, den gjorde min kväll!

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...