Ekonomiska mål

torsdag 28 april 2022

Long time, bonus utbetald!

NU HAR TIDEN sprungit iväg, och snart säger vi välkommen till sköna maj, min absoluta favoritmånad! Min tid går åt till att jobba (min kollega har fått barn och jag är just nu ensam med dubbel arbetsbörda), träna hunden i rallylydnad (går ok, men hon börjar ledsna lite tyvärr), pendla till sjukhuset för att stötta dålig förälder och ja....det är väl ungefär det.

MEN JAG SKA börja att berätta om en restaurangupplevelse som utspelade sig förra veckan. Av en slump blev jag och min sambo hundfria och kunde sådär spontant dra ner till den bättre kvarterskrogen där vi aldrig varit. Mysigt, lite så som vi ofta gjorde förr. Vi tog till och med in ett varsitt glas bubbel innan vi kikade på menyn! När vi skulle beställa så blev vi upplysta om att det även fanns en "dagens rätt" som var sjötunga med "vårprimörer". Jag hade egentligen bestämt mig för att äta abborre, men blev liksom övertalad att prova dagens rätt i stället, eftersom den enligt utsago bara skulle finnas på menyn just den här aktuella dagen. Sagt och gjort så beställde vi båda dagens rätt och ett glas vitt. Min sambo viskade lite nervöst att denna rätt säkert kunde kosta 500 spänn, men jag lugnade honom med att en restaurang inte kan göra så utan att informera om priset, det står faktiskt i prisinformationslagen och bla bla...

NÄR NOTAN SEDAN kom in, och min sambo så chevalereskt betalade, tänkte jag inte närmare på saken, utan först när vi promenerade hemåt så frågade jag vad notan hamnat på. Det visade sig då att notan totalt var på närmare 3.000:- (!) och vår varmrätt hade kostat 950:- (!) kronor styck! Nota bene: Vi hade EJ fått information om detta, och det fanns EJ skriftligt någonstans i lokalen.

BORDE VI FRÅGAT? Ja, såhär i efterhand borde vi såklart gjort det. Men eftersom jag aldrig varit med om detta tidigare så kom jag aldrig på tanken att ett dylikt scenario ens kunde inträffa! Min sambo skämdes nog lite och ville inte prata om det, men jag kunde inte göra annat än att prata och googla prisinformationslagen parallellt.

JAG HANDLAR IBLAND i affekt, och lite för snabbt. Så jag lovade mig själv att vänta 24 timmar och sedan kontakta restaurangen för att ge dem mina synpunkter. Vilket jag gjorde! Jag fick tag på restaurangchefen och förklarade precis vad som hänt, vad jag tyckte om saken, hur prisinformationslagen fungerar och att vi var väldigt besvikna eftersom detta var första gången vi besökte restaurangen.

JAG MÅSTE FAKTISKT ge restaurangchefen lite "cred" för bemötandet. Han lyssnade, beklagade det inträffade, sa att det var oacceptabelt från deras sida och att han skulle prata med den berörda personalen omgående. Dessutom skickade han utan omsvep ett presentkort till mig, gällande två stycken trerättersmenyer av valfri sort.

Gissa vem som ska välja att äta sjötunga? ;)

MED LÖNEN DEN HÄR gången kom även min bonus! Det blev 27.000:- extra slantar in på kontot, och jag satte 22.000:- av dem i arbete direkt. Det blev Castellum (som dippade på en relativt bra rapport), PEAB (som känns rimligt värderade nu, trots osäkerhet i byggbranschen), en skvätt Avanza och en näve H&M. Det känns som att jag köper och köper, men värdet på ISK bara dalar. Fast, tänker då att hävstångseffekten uppåt den dag det vänder blir fantastisk (när det nu händer :-)).

SEN DÅ, DET KANSKE BÄSTA (ur min tjejsynpunkt): Tror jag har nämnt detta tidigare, jag har ju en  grej gällande hår. Mitt speciellt, för det är långt och tjockt och egentligen bara snyggt när en frisör har rakfönat det. Så, min dröm har länge varit att hitta en typ granne som är duktig på hår och som kan fixa mitt varje vecka för en billig peng, för springa hos frisör och betala  typ 600:-/gång känns inte aktuellt. Så, av en slump hittade jag en tjej via en FB-grupp som jobbade med fransar, med typ lashlift och sådant. Hon ville ha modeller för detta, och jag erbjöd mig eftersom hon höll till ca 500 meter från därjag bor. Så, igår var jag där och hon var supergullig! Vi pratade lite och jag berättade om mitt "hårdilemma", varpå hon utbriser: "Men jag pluggar ju till frisör! Jag skulle jättegärna fixa ditt hår varje vecka alldeles gratis, för jag behöver träna!"

Så var det med det :-)

AVSLUTNINGVIS SKA JAG berätta att det var en stor dag igår. Då skickade jag nämligen in min ansökan om kennelnamn till Svenska Kennelklubben! Nu ska jag bara betala in den nätta summan av 2.750:- (tack bonus!) för att de ska behandla den också...och kan lika bra tala om för alla som undrar att det här med valpuppfödning ENBART kostar pengar, det ska bli bra många puppies om man ska gå plus! (Dessutom, med många valpar kommer många valpköpare, huvaligen ;)). För den som undrar varför jag ansöker om  kennelnamn nu när jag inte ens har valpar kan jag berätta att det beror på att handläggningstiden för att få namnet registrerat är minst sex månader...och det ska böjas i tid det som krokigt ska bli!

AVSLUTAR NU och ber om ursäkt för alla stavfel. Dessa är inte mitt fel tycker jag, utan beror på att jag även har fått gratis lösnaglar som är alldeles för långa och gör det svårt att träffa rätt tangenter :-D.
Tjejer och deras grejer ;-)

950:- my dear!


9 kommentarer:

  1. Härligt att höra från dig, tänkt en del på hur du har det. :-)
    Så spännande att du satsar på Kennelskrået, har en känsla av att det passar dig och roligt att du följer din dröm.

    Shit vad päsigt att hitta en tjej som din hårängel, är man inne på det här med karma så måste du göra något rätt!

    Det är en väldigt tuff känsla, när man upplever sig lurad. För inte bara har man missbedömt den egna bilden av hur det/ någon borde vara, man känner sig sviken och korkad dessutom. Förstår precis hur din sambo kände sig, sådant sitter i och lämnar en smutsig hinna på tillvaron. OM nu inte sjötungan, mot all förmodan, är dyraste rätten...kanske ni ska fråga vad som är det innan ni beställer med presentkortet. ;-)

    Ta hand om dig och ha en fin helg!
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  2. Hej Fumlan!

    Tack! Jag vet själv när folk "försvinner" från bloggvärlden, man undrar liksom vad som hänt :-). Min "ursäkt" är bara att det varit för mycket och det har känts lite övermäktigt att skriva helt enkelt. Dessutom gick min pappa bort precis efter det här inlägget skrevs, så nu sitter jag med en känsla av både tomhet och lite lättnad. Han var så dålig nu sista tiden att han bara ville få somna, så jag tror det var skönt för honom när det väl hände.

    Ja, ser fram emot valpar och kennelliv, även om det är ett tag kvar till valpkullen kommer. Men roligt att fundera och fixa!

    Håller med om att känslan av att vara lurad tär på en!
    Naturligtvis ska vi vara noga med vad som är dyrast att äta nästa gång;).

    Hoppas allt är bra med dig och tack för din kommentar!

    Kram Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag har tänkt även på din pappa och undrat hur det gått för er, eftersom du berättade att han var dålig för ett tag sedan. Så det var dags nu. Mycket känslor kan jag tänka mig.

      Och du (eller andra bloggare) behöver såklart ingen "ursäkt" för att inte skriva på ett tag, det blir ju så ibland att man måste prioritera för att orka/ hinna med. Det var absolut inte så jag menade, bara att det var roligt att "se" dig igen! ;-)

      Kram

      Radera
    2. Jag vet, jag tolkade dig inte som jag måste, men det är ändå en känsla man har, att man liksom inte vill försvinna utan "orsak".

      Jo, en del känslor är det såklart, och en hel del praktiskt. Men jag ska försöka ta det lugnt och göra en sak i taget så ska det nog ordna sig! :)

      Radera
  3. Jag tror mig veta vilken restaurang ni var på :-) Visst den har jättegod mat, men den är definitivt inte prisvärd. Vi har några goda vänner som ibland föreslår att vi ska gå dit. Det är väl ok för dem som är två personer med väldigt bra ekonomi, men om vår familj på 5 ska äta där så känns det ordentligt, även om det inte blir alkohol till. Vi brukar avstyra vännerna och föreslå något annat.
    Den asiatiska som finns i ett annat lokalt centrum (den ett par km söderut med bla ICA, ett annat bibliotek och en musikskola) rekommenderas!

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då, spännande! Jag är inte helt 100 på vilket centrum du menar, men jag får väl ta mig ett par km söderut och se om det finns en ICA i ett centrum där :-). Tack för tipset isf! :-)

      Mvh Louise

      Radera
    2. Om du tar dig från centrumet med sjötungan så följ den av de tre större utfartsvägarna som går söderut. Du ska inte passera bron eller den stora trafikleden. Lycka till.

      Spargrisen

      Radera
  4. Oj det var verkligen dyr restaurang du var på :) Stockholm kanske? Som värst har jag betalat 450/varmrätt och den var stenstekt eller nåt. Men det var ett par år sen, nu har priserna verkligen skenat iväg... Fina aktieköp med, Castellum känns väldigt billig nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde att skriva mitt namn i kommentaren :D haha

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...