Ekonomiska mål

måndag 4 april 2022

Utdelningar och vårdkarusell

JAG HAR INTE skrivit om min hälsa på ett tag, av flera orsaker. Dels är det ett supertrist ämne för er att läsa om och dels är jag så less på ämnet själv att jag bara vill gråta. De senaste veckorna har åter varit idel läkarbesök och framför allt provtagningar för min del. Ja, i plural, och jag kan för mitt liv inte förstå varför de inte kan ta alla prover på en och samma gång!

NÅGOT JAG OCKSÅ märkt, inte nu utan sedan långt tidigare, är hur SURA den administrativa personalen på sjukhus är. I mitt fall utan undantag. Läkarna brukar vara helt okej att ha att göra med, men receptionisten som ska ta emot en när man kommer är typ alltid sur. Tittar inte upp när man kommer och snällt tar sin nummerlapp, fräser åt en om man glömt munskyddet, och säger bara "legitimation!" med blicken bortvänd. När man tar fram sin legitimation och sträcker fram den blir det nytt fräs: "Lägg ner den på bordet tack!". För nu efter Corona har körkorten blivit potentiella smittkällor som man EJ ska ta i om man inte nödvändigtvis måste...

NÅJA, SOM SAGT: Dubbla provtagningar (utreds typ för reumatism och sådant just nu), ögonläkare (ärrbildning i gula fläcken), ny husläkare och remiss till smärtläkare på Karolinska. Samt ny medicin såklart, vilken i ordningen är oklart. För ingen vet ännu vad jag möjligen kan ha för diagnos. Smärtorna går i skov, bortsett vänster ben som inte duger mycket till vilken dag den än gäller. Jag googlar förstås ihjäl mig och får det till läskiga sjukdomar som MS, men läkarna vill inte sträcka sig dit eftersom jag fortfarande har fungerande reflexer i benen. Eller så är det för kostsamt att skicka mig på magnetröntgen, vad vet jag?

MEN NU STRUNTAR vi i detta ämne och hoppar till något betydligt roligare: UTDELNINGAR! För nu trillar de in som pärlorna på ett radband, och nu är det ofta tusenlappar varje gång, och inte hundralappar. Det är ju grymt kul som ni vet! Jag drog en rövare när jag fått ihop 6.000:- och köpte H&M för den summan efter att kursen slaktats på dålig rapport. Tänkte (kanske lite slarvigt) att jag fick dem "gratis" och att det därför kunde vara värt att chansa. Mitt mål är dock inte att vara långvarig i H&M, men ska jag vara ärlig vet jag inte riktigt var jag vill lägga mina pengar just nu. De bolag jag anser vara rimligt värderade har jag liksom fyllt på tillräckligt i (sett till min riskvillighet), och kanske blir det bara fondköp en period framöver.

DENNA MÅNAD HAR sparkvoten ökat till sina 40% igen, och nästa månad blir det både lön och bonusutbetalning! Så lite energi på att fundera igenom investeringsalternativ kan ändå vara sin plats. Just nu ligger jag -7% på året, men är rejält sugen på att lägga in lite mer kol i pengamaskinen igen så de faktiska siffrorna kan bli högre igen.

ÖNSKAR ER ALLA EN FIN VECKA!
Trots riktigt aprilväder...



"Ok, om du nu måste komma hit, kom inte nära och kasta hit ditt leg så ska jag se om du får sitta i väntrummet med dubbla munskydd och absolut inte komma in i tid!"


5 kommentarer:

  1. Minus sju procent är nog bättre än de flesta!

    Men visst är det tråkigt när kroppen inte funkar och ingen vet hur man ska få den att funka igen. Speciellt så verkar autoimmuna sjukdomar ställa till det. :-(

    Ha en fin vecka du också! (Snart påskgodis)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog det är ganska genomsnittligt :).

      Ja, sjukt tråkigt när kroppen inte funkar! Är glad att jag fortfarande klarar långpromenader med hunden!

      Mvh Louise

      Radera
  2. Det låter verkligen tufft med hälsan och ett sånt tråkigt bemötande från vården är ju det sista man behöver när man mår dåligt. Du får tänka att de säkert mår dåligt själva. ;-)

    Kul med utdelningstider och det blir roligare för varje år som går, precis som du är inne på, eftersom summorna blir större och större. Spännande med H&M, lite swingtrading på G? ;-)

    Ta hand om dig,
    Kram Fumlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man undrar lite varför de jobbar med människor om man inte vill bemöta dem på ett bra sätt....Men jag kan ju haft otur, och träffat fel människor också. Finns säkert snälla personer också såklart!

      Ja, vi får se om HM åker ut om kursen går upp! ;) Idag köpte jag Avanza för inkommen utdelning, hela 50 stk!

      Detsamma till dig!

      Radera
  3. Vad trist med bemötandet. Hoppas att de snart hittar rätt. Visst vore det smidigt att kunna ta alla prover på en gång.

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...