Ekonomiska mål

måndag 21 mars 2022

Njuter av lägre sparkvot

JAG TROR INTE jag är kvalificerad att skriva om FIRE längre, för jag har banne mig inte varit någon förebild när det kommer till att spara pengar denna månad! Men samtidigt har jag nästan njutit av varje utgift eftersom det har varit genomtänkta beslut som förelegat varje spenderad krona.

JAG HAR BLAND ANNAT använt mina pengar till:

  • Glasögon! Äntligen kan jag se ordentligt när jag läser :-)
  • Dubbla hundkurser, nu jäklar ska vi få vår första titel i rallylydnad!
  • Anmälningsavgifter till hundtävlingar, tre stycken.
  • Dragsele till hunden, skräddarsydd.
  • Frisörbesök (what else is new?)
  • Ansiktsbehandling (och det var skönt!).
  • Fin present till sambon (en kock-kniv).
  • Insamlingar för krigets offer i Ukraina.

SJÄLVKLART ÄR DET en hel del annat också, men just dessa poster hör inte till de ordinarie månatliga utgifterna om man säger så. Men jag tycker pengarna har använts väl, och jag har för första gången känt att jag faktiskt HAR RÅD med saker, att jag inte behöver vara rädd för varenda utgift. En härlig känsla för mig som helt klart varit rädslostyrd när det kommer till ekonomi och sparande.

MED OVAN SAGT trodde jag inte det skulle bli något över till sparande den här månaden, men med tanke på att jag fortfarande har ett antal tusenlappar kvar på lönekontot så kommer sparkvoten ändå landa på behagliga 25%, och det kan jag förlika mig med (även om jag vill ha högre sparkvot än så i snitt). Börsen har ju också hämtat sig från bottennivåerna, men just nu sitter jag bara still i båten och avvaktar köp. Ser dock fram emot utdelningssäsongen som är i antågande, och hoppas kunna hitta goda investeringsmöjligheter på lite sikt.

JAG TRIVS OERHÖRT bra på jobbet! Det betyder inte att jag vill fastna med foten i ekorrhjulet, men det är en tillfredsställande känsla att faktiskt känna att man gör nytta på jobbet och att man blir uppmärksammad för sin insats. Dessutom jobbar jag med väldigt bra människor! Det skapar också en känsla att jag inte behöver spara ihjäl mig på resan mot FIRE, kanske kan jag klara av ytterligare ett år som anställd om det skulle behövas. Det skapar på något sätt ett lugn i kroppen, och i kombination med att jag faktiskt unnar mig att spendera på saker jag mår bra av så är mitt inre kaos inte lika illa för stunden. Detta kan förändras, men det kan lika gärna vara en känsla som är här för att stanna - då välkomnar jag den!

IRRITERANDE DOCK, är det faktum att jag hela tiden loggas ut från mitt google-konto på datorn! Det betyder att jag måste logga in när jag ska blogga och skriva kommentarer, och ibland har jag glömt detta. När jag sedan ska publicera kommentaren blir jag ombedd att logga in, och gör jag det så försvinner kommentaren...Detta har hänt vid ett flertal tillfällen, och då har jag ju inte orkat skriva om allting igen! Så det är en av anledningarna till att det inte blivit så mycket kommentarer hos er andra. Förlåt!

I ÖVRIGT NJUTER jag outsägligt mycket av ljuset, solen och våren! Jag har sett tussilago, citronfjärilar, humlor och krokus. Igår satt vi ute och åt tidig middag, och det var varmt ända t.o.m. 17-tiden. Helt underbart! Den mörka tiden på året känns allt tyngre för varje år som går tyvärr, och det är ju riktigt illa att man knappt lever 5 månader om året...

NU ÖNSKAR JAG ER en fin vecka!
Jag ska sätta mig i solen och jobba :-).



Det börjar ordna upp sig! :-)



5 kommentarer:

  1. Lycka till med rallykarriären. Vi har ett cert kvar till championatet :-)
    Mvh Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad spännande! Lycka till! Vi var på träning igår och det gick jättebra. Skönt :-)

      Mvh Louise

      Radera
  2. I min värld är 25% sparkvot väldigt bra men så hittade jag FIRE-tänket ganska nyss och vill ta deras spartips men ändå jobba för att jag tycker det är kul. Jag känner igen att jag ändå blir lite småsnål och tänker igenom varje utgift men jag tror att saker som är väl genomtänkta är väldigt bra att lägga pengar på. Känner att min hund behöver fler kurser även om det svider i plånboken..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, 25% är inte alls dåligt!

      Jag tycker huvudsaken är att man konsumerar medvetet, då har man mycket vunnet!

      Hundar är dyra! Men inte lika dyra som hästar ;)

      Radera
  3. Jag tycker att du spenderade pengarna på väldigt bra saker, och om det är något jag har lärt mig på sista tiden så är det att man måste få leva när man håller på med FIRE. Jag brukade vara så att jag sköt livet på framtiden. Jag skulle unna mig sedan och göra saker sedan. Men så blev personer i min närhet väldigt sjuka och två dog väldig unga och det påminde mig om att ta vara på livet och göra det jag vill för att må bra. Jag går också till frissan och unnar mig ansiktsbehandlingar. Har du ett intresse som du har med hundarna är det absolut något du skall hålla på med under din resa mot FIRE. 25% är en bra sparkvot och allt är relativt. Du kvalificerar visst att blogga om FIRE. Allas resor dit behöver inte vara extrema.

    Underbart att du trivs på jobbet. Det är guld värt! Irriterande att bli utloggad.

    Ja, nu vill vi har vår och värme. Men här snöade det idag.

    Ha det gott.

    Varm kram!

    Anneli

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...