Ekonomiska mål

måndag 21 februari 2022

Utförsåkning

RUBRIKEN PÅMINNER om att sportlovet i Stockholm är i antågande, men ännu är det en vecka kvar. Dock syftar jag på utförsåkning på börsen, för nu går det banne mig neråt, och mitt portföljvärde har minskat med flera hundra tusen sedan årsskiftet. Är väl inte heller ensam om att ha fått meddelanden från Avanza om att värdet i portföljen minskat med X antal procent?

HUR SKA MAN AGERA? Mitt eget problem är inte att jag blir nervös och vill sälja, utan snarare tvärt om. Jag vill köpa, köpa, köpa - och det gör jag. Men jag är ju alltid så snabb i mitt agerande, och i detta läge borde jag kanske i stället ha lite is i magen och se tiden an. För jag har ju inte hur mycket pengar som helst att investera...

JAG HAR KÖPT NIBE. Ganska mycket. Började köpa vid kursen 84:- och har fortsatt på 79:- och idag runt 76:-. Detta är inget jag ångrar, jag tycker NIBE är ett välskött företag med stolt och duktig bolagsledning. Men kanske skulle jag inte köpt så mycket? Kursen kan ju sjunka betydligt mer. 

ÄVEN MIN SAMBO snappade upp att jag pratade om NIBE och meddelade stolt att han också köpt på kursen 79:-. Tidigare äger han bara indexfonder och lite Investor. Men han hade verkligen slagit på stort och köpt 500 stycken i ett svep, så samma sak där: Is i magen, köp lite i taget! (Ja, 500 stycken aktier kanske inte är jättemycket för er andra, men om man bara köper en enda aktie så tycker jag man kan agera annorlunda).

KANSKE BLIR DETTA ett riktigt svart (rött?) börsår? Castellum är snart nere på värsta Corona-nivån, liksom en del andra bolag. Så kanske ska jag bara inte logga in på några veckor, för att inte kunna stressa upp mig över att inte kunna köpa om börsen sjunker ytterligare? Ja, så ska jag försöka göra...(lycka till :-)).

MEN EN SAK SOM är rolig: Jag har fått tillbaka min väska! Med allt innehåll, inklusive 520:- i kontanter som jag inte ens visste att jag hade. Så, attraktionslag eller ej så är jag tacksam för ärliga människor som väljer att göra det rätta!

NU SKA JAG SKOTTA SNÖ!
Var försiktiga om ni ska ut och köra...



Upp och ner, hit och dit...




11 kommentarer:

  1. Själv går vi omkring och funderar på om det är säljläge för en del av fonderna. Apropå utförsåkning så har vi precis köpt en fjällstuga som ska betalas om någon vecka. Vi "saknar" några hundratusen för att komma under amorteringskravet. Antingen säljer vi lite fonder och har ett amorteringsfritt lån men säljer ju då i nedgång. Å andra sidan säljer vi i princip av förra årets uppgång så det är ändå pluspengar. Eller så amorterar vi, vilket vi ändå tänkt göra fast i klumpsummor lite nu och då istället för 1% varje månad (och vi kommer ändå att amortera av lite mer varje år) och låter fondpengarna fortsätta gå ner och ner och sen upp. Vi ska sätta oss ner och seriöst fundera och räkna på det ikväll. Svårigheten är ju att man inte kan se in i börsframtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket dilemma! Fast ändå trevligt med tanke på fjällstugan! Hoppas ni kommer fram till vad som blir bäst just för er, och njut av stugan sen :-).

      Tack för din kommentar!

      Mvh Louise

      Radera
  2. Grattis till väskans återkomst! Vilka äventyr den nu kan berätta för småväskorna om.

    Jag har inte fått något mail! Tydligen är vissa kunder viktigare än andra! :)

    Mer seriöst, hur ska man göra med den här marknaden? Det finns nog goda chanser att aktier blir än billigare innan de blir dyrare igen.

    För länge sedan tipsade någon blogg om boken "Active Value Investing: Making Money in Range-Bound Markets". Jag läste den relativt nyligen och även om den nu har föråldrade siffror så var det en del saker som fastnade.

    "Range bound" i titeln syftar på marknader som går upp och ner utan att komma någonstans. Det författaren hade noterat var att i perioder utan ständiga uppgångar så var det värdeaktier och utdelningsaktier som klarade sig absolut bäst. För tillväxtaktier så brukade P/E-multipeln sjunka även om företagen gick bra så där fanns inget för en investerare att finna. P/E-multipeln sjönk även för värdeaktier men de hade dels en lägre P/E från början, och hade dels utdelningar som kom oavsett vilket humör "Mr. Market" var på.

    Jag har funderat en del på om det boken säger är relevant för hur det är just nu. Naturligtvis vet jag inte, men det den sa bidrog till att jag sålde just de aktier som hade högst P/E när jag behövde sälja lite nyligen. Folk brukar säga att P/E är ett extremt trubbigt mått, och visst får man ta det med en nypa salt, men jag tycker det ändå är det mest relevanta av alla nyckeltal man kan titta på.

    Sedan styrs priset på Castellum och andra fastighetsbolag mest av ränteläget. Får väl se hur mycket ränta som kommer behövas för att knäcka inflationsmonstret.

    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu har väskan sett världen :-).

      Om du inte har fått något mail kanske det betyder att ditt värde inte sjunkit så mycket, och då är det ju bra att du inte har fått mail ;).

      Intressant med "rage bound"! Jag borde läsa på mer, går alldeles för mycket på magkänsla egentligen...

      Köpte mer Castellum idag på 198:-. Framtiden får utvisa om det kommer löna sig.

      Ha det fint!

      Radera
    2. Det är lugnt, nu har Avanza hört av sig till mig också. Och de lovade att göra det framöver vid -20% och -30% också!

      Jag har faktiskt inte backat 10% (än), men en delmängd av min portfölj som låg på ett visst konto har gjort det. Resten kanske följer.

      Radera
  3. Ja, det går fort nu och jag har fyllt på lite även idag. MEN nu börjar mitt torra krut sina, så det är dags att vända den här skutan snart tycker jag.

    Vad kul att väskan är tillbaka, du måste göra någonting väldigt rätt! ;-)

    Kram, Fumlan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, brände mitt sista krut på Castellum, PEAB och Svolder idag.

      Jag FÖRSÖKER göra saker rätt och bra saker, och mår just nu ganska bra. Det tackar jag ljuset för :-).

      Kram!

      Radera
  4. Två Månadslöner22 februari 2022 kl. 10:37

    Hej! Samma här, pengarna närmar sig slutet också. Man har oftast bråttom att köpa för att man vet ju inte när det vänder. Just nu känns det att prislappar för många bolag är rimliga, inte direkt billiga men rimliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rimliga är ett bra ord. Så jag hoppas att det blir bra på några års sikt.

      Varför har man inte obegränsat med pengar!? Just det, det är ju det vi vill åstadkomma...;).

      Radera
  5. Härligt att höra att väskan kommit tillbaka! Jag håller helt med, det känns jobbigt om man inte kan handla när börsen sjunker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jätteskönt!

      Hmm...vad vill du köpa då? Resurs? ;)

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...