Ekonomiska mål

måndag 14 februari 2022

När attraktionslagen fungerar

HELGEN HAR inte varit toppen av olika skäl, men jag börjar denna trista måndag med en liten gullig historia för att väga upp. En liten anekdot som man kan tolka precis som man vill, men som på något sätt fick mina tankar att balanseras när det var som jävligast i lördags.

JAG TOG EN LÅNG promenad i lördags och passerade ett stånd där de sålde blommor. Jag blev så sugen på att köpa ett knippe rosa tulpaner, men samtidigt är jag inne på att strama åt pengaflödet just nu. Jag blev nämligen av med min väska (innehållandes plånbok, körkort och nycklar) förra veckan, och det har blivit en massa extra utgifter därav. Bland annat kostar det att beställa nytt körkort, och dessutom är vi nog "tvungna" att byta låset på dörren också.

HUR SOM HELST, jag snålade ur gällande tulpanerna och promenerade vidare hemåt. Efter en stund så ser jag fodral liggandes på trottoaren. Ett sånt där plånboksfodral/skal som man kan ha i stället för plånbok ni vet? När jag kollade närmare så upptäckte jag att det var både mobiltelefon, bankkort och körkort i det, så jag tog med mig sakerna hem. Väl hemma ägnade jag en bra stund åt att försöka spåra ägaren via nätet. Till slut hittade jag ett telefonnummer till innehavarens sambo och kunde således meddela honom att jag hade hittat sakerna. Sambon bodde dock uppe i Norrland, men hon som tappat sakerna var på besök i Stockholm, så han lovade att försöka få tag på någon som skulle återkomma till mig.

EFTER MÅNGA TURER som jag inte riktigt orkar gå in på här så kom i alla fall tjejen som tappat sina saker och hämtade dem hemma hos mig. Hon var helt överlycklig och tackade mig i en hel evighet. Jag hann nog tänka att enligt attraktionslagen kanske jag kan få tillbaka min egen väska nu, kanske har någon hittat den och kommer återlämna den?

MEN NEJ, ATTRAKTIONSLAGEN kan man inte styra över, det är sen gammalt. Men visst funkar den ändå, för vad hade den tacksamma tjejen med sig åt mig tror ni?

JO, SJÄLVKLART rosa tulpaner! Så jag fick dem ändå, trots att jag snålade ur :-).

I ÖVRIGT ÄR det bara att stå ut i detta supertrista väder, och kompensera med en hel del köp på börsen. Markanden var riktigt sur vid öppning idag och jag har köpt Investor, Castellum, Industrivärden, Nibe och Avanza.

SNART ÄR JAG fullinvesterad igen!
Tur att bonusen är på väg :-).



Attraktionslagen när den fungerar, till skillnad från mitt förra inlägg...

4 kommentarer:

  1. Härligt med attraktionslagen, när den fungerar är saker på topp men som du skrev det går inte att styra över attraktionslagen men så härligt de gånger den kickar in:-). Hoppas allt går smidigt att lösa gällande väskan så mycket efterdyningar när något sådant händer!

    SvaraRadera
  2. Jag brukar tänka att jag samlar på mig bra karma!
    Har också hittat plånböcker och spårat ägare och lämnat tillbaka (har dock inte fått tulpaner), men tror att jag samlat karma som kan vara bra att ha :-)

    SvaraRadera
  3. Men vilken solskenshistoria! (fast såklart pissigt att du förlorade dina grejer.) Och roligt när personen blir så glad, det blir liksom verkligen värt det då. En liknande sak hände min bror, som råkade hitta en plånbok tillhörande en känd komiker. Han var riktigt dryg och min bror fick knappt ett tack. Alla kan ju ha en dålig dag naturligtvis, men nu ser jag komikern på tv med helt nya ögon. ;-)

    Blev din väska stulen eller hur förlorade du den?

    Helt rätt med tröstshopping på börsen! Jag tog tillfället i akt att stärka mina positioner i Nibe och Handelsbanken. Ja och lite Investor och Castellum igen också, för all del!

    Kram Fumlan

    SvaraRadera
  4. Jag tror definitivt på karma fast i en mer torr tappning: När du gör bra saker mot andra mår du bättre själv. Mår du bra händer bra grejer. Du kan inte köpa välmående för stålars. Bra jobbat! (har f ö varit med om motsatsen, spårat ägare (alltid yngre personer) som knappt sagt tack...) (men då har jag ändå känt mig god så strunt sak samma).

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...