Ekonomiska mål

fredag 12 november 2021

Min bästa börsdag!

IDAG HADE JAG en smula tur, och det ska man väl få ha ibland? Det hela började med att jag blev uppmärksammad på att det var en skillnad på lite drygt 2 kronor mellan Investor A och Investor B igår, och att en arbitrageaffär skulle kunna vara möjlig, för att tjäna några tusenlappar. Jag har ca 1600 aktier i Investor, och vinsten skulle således kunna bli 3.200 kronor minus courtage.

JUST DET, COURTAGE! För att genomföra den här affären ville jag ha fast pris, 99 kronor per affär, och jag låg inte i den courtageklassen hos Avanza. Det går ju att byta, men eftersom jag redan gjort en affär tidigare på dagen så kunde jag inte få igenom bytet på en gång, utan var tvungen att vänta två dagar. Attans! Eller?


JAG GJORDE MITT BYTE ändå, och tänkte att jag ser om differensen i pris håller i sig, då kan jag genomföra affären vid senare tillfälle, alternativt byta tillbaka till min tidigare courtageklass. Sen såg jag att bytet gått igenom i morse, och jag gick in för att kolla kursen för Investor A och Investor B, bara för att upptäcka att kursen fullkomligen rusade uppåt för både A och B. Men främst A!


DETTA KAN TYDLIGEN berott på att Investor kommit med i MSCI Global Standard Index, och en del fonder som följer det indexet köper in sig. Omsättningen i båda aktieslagen var hög, och skillnaden mellan A och B var över 8 kronor! Så med andra ord hade jag ju en jäkla tur att mitt byte av courtageklass inte gick igenom förrän idag!


JAG GJORDE SLAG i saken, och kände mig som en superinvesterare när jag med några knapptryckningar sålde 1600 Investor A till en kurs om strax över 225 kronor/aktie och köpte Investor B till en kurs om ca 217 kronor/aktie. Vinsten blev, efter courtage, hela 10957 kronor! Inte dumt alls för några minuters arbete!


DETTA ÄR FÖRSTA GÅNGEN jag genomför en sådan här affär, och det är väl endast i Investor det är intressant för mig eftersom jag har ett betydande antal och det i sin tur genererar mer pengar. Jag hade typ puls av att göra den här grejen, bara att trycka ”sälj” på 1600 Investor var jätteläskigt! Men nu efteråt är jag väldigt nöjd. Såklart! Det blir ju typ 50 "gratis" Investor och således 700 kronor extra i utdelning varje år. Inte alls fy skam :-).


OM MAN BRYR SIG OM GAV så är det en dålig idé att göra såhär, för mitt GAV är plötsligt 217 kronor, och innan affären var det 133. Men jag bryr mig inte om den saken eftersom mitt totala portföljvärde ökat med över 10.000 kronor.


DETTA, SAMT ATT VOLVO steg med ca 15% och börsen i övrigt också var god  mot mig och mina bolag gjorde att detta blev min bästa börsdag någonsin sedan start i januari 2019, i rena pengar räknat. Nice!


SÅ EKONOMISKT började fredagen bra!
Har ni andra gjort någon bra affär i veckan?



So what!?


16 kommentarer:

  1. Haha härligt att du fick en kick! Men kanske lite farligt ;) Kul att tjänade en bra slant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är en livsfarlig "gambler" numera, kör både arbitrage-affärer och investerar i spel- och betting-bolag. Var ska det sluta månne!? ;)

      Radera
  2. Visst slog hjärtat extra snabbt här också för Investor är mitt största innehav och det var så stora belopp som skulle flyttas runt. Anförskaffningsvärdet blir inte riktigt som det man skulle vilja ha, men jag trackar mycket sånt själv så jag får fixa lite så att det ser rätt ut, och just skulle absolut inte tacka nej till tusentals kronor för att få en oväsentlig siffra att se rätt ut.

    Jag försökte se om man kunde ändra anförskaffningsvärde hos Avanza och blev ledd till några deklarationssidor men där kunde jag bara ändra för inlösenrätter och inte för vanliga aktier.

    Sedan så måste det funnits någon som sålde sina Investor A när fonderna köpte extra extra dyrt och jag är glad att det var någon i bloggosfären (eller vad det nu kallas)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag håller med: Totalsumman och vinsten är viktigare än att se anskaffningsvärdet. Nu får vi se om kursen backar lite i veckan dock...

      Radera
  3. Bra jobbat! :-) Själv har jag tydligen bott under en sten senaste veckan och först efter börsstängning igår (fredag) satte jag mig att läsa lite bloggar. Insåg snabbt att jag missat något, men men...if u snooze, u lose...

    Ha en fin helg!
    Kram Fumlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, mest tur, men skönt ändå! Nästa gång får du kika upp från under stenen lite snabbare och haka på arbitrage-vågen med oss andra ;-).

      Hoppas du haft en fin helg!
      Kram!

      Radera
  4. Underbart, underbart! Det går bra nu!

    Varm kram,

    Anneli

    SvaraRadera
  5. Snyggt!
    Kul med kursökningen i Volvo Cars också.För mig gjorde också SaveLend ett glädjeskutt så det var en riktigt fin vecka även för jag.

    Mvh PB?

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    PB Surveys - Min egna panelsida, tjäna pengar på undersökningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, jag är slarvig med att skriva ut "cars" efter Volvo, vilket blir extra dumt i börssammanhang där Volvo redan finns sedan tidigare. Men den avslutade på 17,65% upp i fredags, galet!

      Kul att även du fick en fin vecka!

      Radera
  6. Grattis till bästa börsdagen, riktigt snyggt! Jag gjorde liknande trade i Inveestor och sedan fyllt på i Kambi - i övrigt har det varit lugnt i veckan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Kambi verkar tuffa på lite uppåt igen, så det känns fint även för mig som satt några kronor i bolaget. Vi håller tummarna!

      Radera
  7. Hej! Helt klart ett ypperligt bra läge att göra arbitrage så gratulerar till en bra affär. Men vill bara påpeka att du faktiskt inte har tjänat några pengar. Portföljvärdet har inte ökat med en krona. DU har bara fått fler Investor B aktier än A men totalsumman är densamma. Även om så är fallet är det en superdeal! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Fast ändå...om jag sålt allt innehåll i portföljen hade jag fått ca 10 000 mer i handen om jag sålt i torsdags vid samma tid. Så även fast jag förstår vad du menar så tycker jag det är ok att säga att portföljvärdet ökat. Just nu :-).

      Radera
    2. Fast det är ju precis det som det inte är. Summan av portföljen är densamma fast du har fått fler aktier eller så har du kvar samma antal aktier och frigjort kapital. Du hade inte fått 10 000 kr mer i handen om du säljer av ditt innehav.

      Men inte min mening att hamna i någon form av semantisk polemik så grattis igen :)

      Radera
  8. 10 000 är en fin summa för några minuters arbete! Jag kommer nog också göra det i framtiden när jag har lite fler aktier.

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...