Ekonomiska mål

söndag 31 oktober 2021

Veckans investeringar

SEDAN SIST så har jag, som alla andra SHB-ägare, fått utdelning i form av Industrivärdens A-aktier. Jag sålde mina 6 stycken omgående, och eftersom jag av någon anledning verkar ha fått mina aktier lite före många andra så hade inte kursen sjunkit särskilt mycket när jag valde att sälja. Det blev såklart inte så väldigt mycket pengar ändå, men betydligt bättre än inget alls!

JAG VALDE SEDAN att teckna aktier i Volvo Cars vid börsintroduktionen. Av de 300 aktier jag valde att teckna mig för (och fick) sålde jag 100 under första handelsdagen (ja, det har ju bara varit en eftersom det var i fredags) till kursen 65,00:-. Som högst stod den i dryga 67,00:-, men det var bara en kort stund innan den ganska stadigt stannade kvar runt 65. De 200 som ligger kvar på mitt ISK kommer jag troligen att behålla.

JAG HAR FORTSATT köpa Sagax D också, för att fylla på mina D-aktier och få utdelningar oftare. Har lite kvar att köpa innan jag är nöjd. Råkade visst köpa ytterligare några Embracer också när jag ändå var igång, men nu får jag banne mig vara nöjd med min position!

EN HEL DEL KVARTALSRAPPORTER har det blivit också, varav de flesta innehållit ganska trevlig läsning. Tyvärr kom det nu efter rapport en lite tråkig nyhet från Billerud Korsnäs gällande att de avyttrar sitt bruk i Beetham. Man kan läsa att:  "Transaktionen resulterar i en reaförlust om cirka MSEK 120, som kommer att ha en negativ påverkan på BillerudKorsnäs resultat för det fjärde kvartalet 2021". Med det inte sagt att Billerud kommer igen :-).

ETT BOLAG vars aktiekurs steg kraftigt efter rapport var ICA-gruppen, som toppade på över 450:-. Jag hade faktiskt planer på att sälja då, tycker ICA är ett småtrist bolag. Men jag kom aldrig till skott, och nu har kursen sjunkit. Jag travar på med ICA ett varv till!

MITT RIKTIGA hatbolag, Resurs, börjar dock arta sig! Snart är jag åtminstone inte minus längre, och snart kommer en trevlig utdelning att trilla in på kontot. Så möjligen börjar jag mjukna inför Resurs, men någon lojal och långsiktig aktieägare blir jag troligen inte :-).

TILL SIST kan jag nämna att PEAB´s aktiekurs äntligen vänt och stigit fint sista veckan. Det känns kul eftersom jag har köpt relativt mycket PEAB de sista månaderna. (Jag har uppdaterat fliken "min portfölj" nu också, om någon vill se helheten).

ANNARS KOMMER jag bli en av de som kämpa lite extra nu när mörkret kommer tidigare. Jag har en tendens att bli både deppig och trött, men idag blev det en rejäl D-vitaminkick med långpromenad på landet.

JA, TILL OCH MED FRUKOSTEN AVNJÖTS UTOMHUS.
Bilden säger väl FIRE om något?



Solen gjorde oss sällskap strax efter bilden togs :-)


13 kommentarer:

  1. Vilken härlig bild! Det gäller verkligen att ta vara på de få fina stunder som bjuds såhär års...och försöka skapa egna. :-)

    Ta hand om er!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Helgerna på lander ger mersmak och energi!

      Detsamma! :-)

      Radera
  2. Livet är bättre med hund. Diskuterade jag och min fru igår om vi ska ha hund när vi går till FIRE, ja det ska vi. Hellre minskar vi på nåt annat.

    SvaraRadera
  3. Fina frukostomgivningar. Även jag har en vana av att påverkas negativt av mörkret, men snön gör det bättre. Trist att den snö som kommer aldrig får ligga kvar i dessa tider av temperaturhöjningar. En himla massa hundar...3 st...hade jag en gång i mitt förrförra liv. Tyvärr blir man lite låst så det blir nog inte fler hundar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår det där med att bli låst! Men ändå överväger nog fördelarna för mig...om man har en eller ett par pålitliga hundvakter i sin närhet :-).

      Hoppas ni får snö som stannar snart! Här är oddsen inte till vår fördel direkt...*suck*.

      Radera
  4. Jag hade missat att BillerudKorsnäs säljer bruket i Cumbria. Jag har anknytning till området så jag gillade att jag var delägare till något där men tydligen var det inget framgångsrikt pappersbruk. Börskursen gick upp istället för ner när nyheten om en reaförlust på 120 miljoner kom så tydligen spelade inte det någon stor roll.

    Jag undrar hur de kommer påverkas av att priserna på skog/trä och energi går upp. De sålda all sin skog till AMF men har de ett fastprisavtal för att köpa tillbaka eller dras de med i prisuppgångarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag så det...Man vet aldrig hur nyheter slår på kusen!

      Har inget svar på din fråga, men den är helt klart intressant...

      Radera
    2. Är "kusen" en sån där freudiansk felsägning. :)

      Radera
  5. Underbar bild! Nästan så jag börjar fundera på hund :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha - ja, hon är ett fint tillägg i de flesta miljöer :-)

      Radera
  6. Kul med Resurs :) Snart listning av Solid där med :) Det ser riktigt härligt ut på bilden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns fint! Men idag tappade den rejält igen, mycket även för att vara efter X-dag...

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...