Ekonomiska mål

söndag 24 oktober 2021

Oväntad motivation till sparande

DET KÄNNS SOM OM veckorna går fortare än någonsin förut, och tydligen är det höstlov för skoleleverna redan om en vecka! Sedan brakar det i väg mot ännu mörkare tider när man ställer om klockan till vintertid och så vips är det jul :-).

SOM VANLIGT NÄR livet går fort går även mina tankar fort, och jag känner att jag skulle vilja åka till landet några dagar och vara ledig, för att faktiskt hinna tänka klart alla tankar. För det gör jag oftast där ute, i tystad och sällskap av naturen. Bästa känslan!

I VECKAN HAR min sambo kommit till insikt om att han vill investera mer på börsen, han också. Han har tidigare känt sig tryggare med sparkonto (även om jag lurat in honom i index-träsket lite grann), men nu vill han alltså avsätta en större summa "i något bra". Så, naturligt nog fick jag frågan om hur jag tyckte att han skulle investera. Eh...?

PÅ RIKTIGT, jag blev tokstressad! Hade jag fått frågan av någon annan hade jag säkert kunna komma något diplomatiskt svar i form av robot, indexfonder, investmentbolag och "köp månadsvis" eller så. Men nu kändes det som jag verkligen behövde visa att jag faktiskt kunde något!? Så märkligt! Men, anyway, med lite andningspaus och eftertänksamhet fick jag till ett förslag ändå, lite på temat jag nyss nämnde. Sedan tweekade vi lite när han ville ha mer renodlade aktier (he, he, vi pratar Investor), och så valde han själv en aktivt förvaltad fond. Gott så, då är han nöjd och jag tror jag sett till att diversifieringen är hyfsad. Nu ska pengarna in i omgångar (även om det inte är det självklara svaret), och så hoppas jag att han inte kommer med syrliga pikar om börsen går ner i vår :-). Risken finns dock.

SJÄLV HAR JAG köpt lite Sagax D till portföljen. Mest på magkänsla och en rimlighetsbedömning. Jag börjar se fördelarna med preffar och D-aktier faktiskt. Tycker alltid det står att jag ska få utdelning på mina Sdiptech pref, och även om det inte är så mycket pengar varje gång så är det mentalt stimulerande i positiv bemärkelse. Det verkar som om mina totala utdelningar för året kommer landa kring 23.000:- vilket är i nivå med det mål jag haft. Återkommer dock till den detaljen senare.

JAG OCH SAMBON har även bokat in oss på fin-spa till ful-pris (billigt!) tidigt nästa år för en rejäl kick-off. Då ska vi prata sparande och försöka sätta mål för resor och andra äventyr. Känns bra att veta att det kommer bli av, även om det fortfarande är några månader kvar på det här året.

DÅ KOMMER VI OCKSÅ till rubriken på detta inlägg! Jag tog mig i kragen och hämtade en kratta nyss, för att höströja i vår lilla trädgård. Det regnade lätt och blåste kallt. Men jösses vad jag njöt av att kratta löv! Det fick mig att inse hur mycket mer tid jag skulle vilja ägna åt trädgårdsarbete, och då självklart kom FIRE-planerna in i tankarna. Blev tokmotiverad och började snabbt räkna på ett rimligt, men högt, sparmål för nästa år. Gick sedan in och fick ännu mer motivation av det senaste inlägget med fina grafer hos The Dividend Story. Härlig söndagskänsla ändå!

VAD GÖR NI ANDRA I HELGEN?
Vad motiverar er?



Motivationen kommer inte alltid när och där man tror :-)



8 kommentarer:

  1. Det är så härligt när man väl orkar sig ut och börjar greja i trädgården. Det är så mycket energi i det, så man vill aldrig att det ska ta slut. :-)

    Kul när investerandet smittar av sig, lite så var det här också. Tror du att han blir "biten" så att ni kan sitta och prata bolag och portföljer framför brasan?

    Kram Fumlan

    SvaraRadera
  2. Nja, jag tror inte vi hamnar där :-). Dels ska erkännas att jag inte är så himla bra på bolagsstrukturer och analyser själv, men mest för att jag tror att min sambo är lite för lättpåverkad av saker som sägs i media typ, så jag vet inte om han skulle förstå mina tankegångar riktigt...men en sak i taget! Man vet aldrig :-).

    SvaraRadera
  3. Skön läsning om motivation, Min stuga "in the middle of nowhere" är mitt lilla paradis där jag hämtar mental kraft och samtidigt, som denna helgen kapat upp träd som fällts och lyft kobbar under en hel dag då är man rätt slut i kroppen men lycklig. Det ger en oförklarlig lycka och ett välbefinnande att kroppsarbeta lite :-)
    Jag fick tjata/skrämma min sambo till att börja investera. Det tog ett halvår men sedan insåg hon fördelarna. Detta var ungefär fyra år sedan, idag är hon fan värsta långsiktiga börshajen. Jo vi har ofta diskussioner om olika frågeställningar runt investeringar så det är kul när man har samma intresse.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det enkla är det bästa!

      Vad kul att sambon blivit börshaj :-). Det kan som du säger ge väldigt mycket att dela intressen. Särskilt lukrativa sådana ;)

      Radera
  4. Min trädgård känns mest som ett krav just nu men det är för jag har för många andra aktiviteter. Något som ger mig energi är när jag varje helg städar till vår utekanin det känns så mysigt när hon blir glad och det är fint i buren.. Är sugen på att skaffa höns men nu räcker inte tiden till. Motivationen till sparande kom då det var ett år kvar till att avtalet på mitt jobb löper ut, vi jobbar med avtal som handlas upp och då blev det mer kniven mot strupen att jag måste ha lite pengar om jag skulle bli arbetslös.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kände också att trädgården var ett krav tills jag faktiskt tog tag i den! Det var också då jag insåg att jag ville ha mer tid till att hinna sköta den, så den slutar vara ett krav liksom :-).

      Kniven mot strupen brukar kunna vara effektivt...men inte alltid så roligt!

      Ha det fint!

      Radera
  5. Två Månadslöner25 oktober 2021 kl. 11:10

    Det finns oerhört många saker som motiverar mig, helgen, pengar, friheten, hunden, tid med frun, andra hobbys, familj, hjälpa andra, nå miljonen, höga utdelningar, gratis pengar, jobba mindre, visa alla att även jag kan bli rik osv. osv. :)

    SvaraRadera
  6. Härligt!

    Klart du också kan bli rik!

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...