Ekonomiska mål

måndag 30 augusti 2021

En månad med sockerfri kost

TIDEN GÅR FORT och det har redan gått en månad sedan jag började min strikta diet där jag uteslutit socker, spannmål och mejeriprodukter med målet att hjälpa min kropp till självläkning. Så, vad har hänt på en månad?

DET SKA ERKÄNNAS att det var lite tufft i början. Inte delen med att inte äta socker, för konstigt nog har jag inte haft något sötsug alls. Men däremot med planering, handling och all matlagning! Jag har tillbringat väldigt många timmar i köket då jag verkligen lagar all mat från grunden. Jag skär grönsaker och mixar till såser, jag gör grytor på ekologiska och närodlade produkter, bakar fröknäcke och äppelscones med mandelmjöl, gör egna grönsaksjuicer och egen yoghurt (som tar timmar!). Jag blötlägger nötter, planerar morgondagens frukost och försöker verkligen att äta upp alla inköpta grönsaker innan de blir dåliga. Men vet ni vad? Det känns lättare nu. Ja, till och med lite kul, för jag känner mig rätt duktig :-).

HAR DET HJÄLPT DÅ? Mår kroppen bättre? Tveklöst JA! Det jag uppmärksammat mest är att värken i händer och fötter är helt borta. Jag var lite orolig att jag hade början till reumatism i slutet av sommaren då händerna värkte rätt ordentligt ibland. Nu känner jag absolut ingenting av det. Riktigt skönt! I övrigt mår jag också mycket bättre, främst gällande ryggen. Om värken i ryggen var 8 på en skala 1-10 för en månad sen så är den nu en snäll trea. Det enda jag fortfarande har känningar av är mitt vänstra ben, men man kan ju inte lösa allt på en gång :-).

NU ÄR DET INTE BARA kosten som gjort att ryggen blivit bättre. Nej, jag har även haft turen att träffa en riktigt bra kille som jobbar med en kombination av österländska en västerländska behandlingsmetoder i form av massage och akupunktur. Jag ska inte gå in allt för mycket i detta, men jag är otroligt nöjd med vad han åstadkommit (trots fruktansvärt smärtsam behandling!).

VAD HÄNDER NU DÅ? Jag fortsätter definitivt med sockerfri kost! Däremot kommer jag sakta öka intaget av långsamma kolhydrater och då och då äta hårt bröd, fullkornsris och lite annat smått och gott. Jag kommer också äta baljväxter som inte ingår i Paleo egentligen. Kommer även unna mig ett glas vin när vi lagar extra god middag på helgen.

JAG SÅG OCKSÅ ett intressant inslag på TV förra veckan, där journalisten Carin Hjulström blev intervjuad kring en bok hon skrivit tillsammans med en smärtläkare på Sankt Görans sjukhus. Bokens tema var långvarig smärta, och vad som var ännu mer intressant var att Carin hade haft väldigt liknande symptom och sjukdomshistoria som jag. Jag tog till mig två saker från inslaget:

  1. När man har haft smärta under väldigt lång tid så är hjärnans smärtcentrum så van med smärtan att det kan "haka upp sig". Med andra ord kan man känna ihållande smärta trots att kroppen egentligen inte är så påverkad. Lösningen till detta är ofta att få hjälp med smärtlindring i form av mediciner, och den hjälpen har jag ju fått. Är väldigt sugen på att trappa ner dosen dock, men man kanske inte ska förhasta sig?

  2. Om man är utredd av läkare på alla vis och inget speciellt framkommit så är det viktigt att komma igång med träningen! Självklart på en anpassad nivå, men ändå - det är inte farligt att träna! Det kändes skönt att höra, så i tillägg till mina pass i poolen kommer jag långsamt börja träna med vikter och min egen kroppstyngd. Kanske lite mer yoga utöver det också.
HELGEN TILLBRINGADES I SMÅLAND med en vän. Vännen äger stora arealer av skog, så vi har vandrat i timmar! Självklart var hunden med, och hon var hur lycklig som helst såklart! Dessutom plockade vi ungefär 5 liter gula kantareller och 10 liter lingon. Vi besökte också en ekologisk gårdsbutik där vi köpte ägg, honung och kött. En snäll granne lät oss dessutom plocka med oss av bönor, potatis, rödbetor och purjolök, så jag kom hem med mer ekologisk mat än vad jag någonsin köpt på ICA :-).

EN FIN HELG!
Vad har ni gjort?



Närodlade rödbetor och bönor

Skogens guld!

Milsvida skogar...




10 kommentarer:

  1. Visst är detta oerhört intressant. Min värk i fötterna är också i stort sett borta , efter hur lång tid som helst då jag knappt kunnat gå. Började med lchf , och har nu ätit keto sen i april. Bra mat, lagad från grunden, inget socker inget mjöl , bra fetter smör o olivolja, kokosolja. Inget sötsug, inget hungrig mår hur bra som helst. Tränar 3 ggr i veckan både styrka o kondition. Ute och promenerar massor. atrosen i fingrarna i stort sett bra. Gått ner tio kilo på 4 månader. Kan ibland kolla på en kaka och veta att den smakar gott. Men suget finns inte där ! Helt helt otroligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad roligt att höra! Tänk vad man kan göra med kost och inställning! Precis som du kommer jag helt att fortsätta utan socker och mjöl, men mejeriprodukter i liten mängd kommer jag nog ta in nu.

      Just det här med värk i händer och fötter har jag hört är starkt förknippat med socker, och jag är nu övertygad om att det är sant!

      Heja oss!

      Radera
  2. Oj vad inspirerande! Jag vet ju hur mycket bättre jag mår om jag satsar på riktigt bra mat. Men det är det här med planering och tid som sätter lite käppar i hjulet. Men jag tänker att allt bra som jag lägger till gör skillnad även om helheten inte alltid är perfekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju verkligen! Och alla kan göra något, men ingen kan göra allt? Jag är definitivt inte heller perfekt, men jag är bättre än vad jag var för en månad sedan :-).

      Radera
  3. Så inspirerande Louise! Jag älskar den här typen av "stories". Det är verkligen som sagt så inspirerande! Du är grym - keep up the great work!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh, tack! Men visst ska jag fortsätta! Nu med lite träning i tillägg! Uppdaterar om en månad igen :-)

      Radera
  4. Hej,

    Helt fantastiskt! Jamen visst går det åt mycket tid och planering om man vill leva ett hälsosamt leverne och speciellt innan man kommer in i gängorna. Mitt tips är att göra det så enkelt som möjligt till att börja med. Jag har ätit ketogen kost väldigt länge nu och mår toppen av den. Alla mina värden är också optimala. Jag har absolut inget sockersug längre. Härliga bilder från naturen.

    Ha en underbar dag och heja dej!

    Kram, Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst är det intressant att sötsuget faktiskt försvinner? Jag var orolig för den biten, eftersom jag var ganska beroende av choklad innan jag testade detta. Men jag har inte haft sug en enda gång! Det är superskönt!

      Heja oss!

      Kram Louise

      Radera
  5. Jag stämmer in i lovkören, det är verkligen fantastiska nyheter. Att du fått så bra resultat på relativt kort tid. Det är ju precis det man vill ha när man kämpar på det viset, ett kvitto på att det ska vara värt det! Heja dig! :-D

    Kram Fumlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fumlan! Nu ska det bara till lite träning också :-).
      Kram!

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...