Ekonomiska mål

torsdag 29 juli 2021

Sommar och framtidsplaner

NU ÄR DET MITT I semestertider, och jag har det toppenbra. Vi träffar vänner, åker båt i skärgården, äter god mat och läser böcker. Precis som det ska vara! Jag följer börsen hyfsat regelbundet och har gjort små justeringar i portföljen. Jag har sålt av hela innehavet av Latour, trots att jag verkligen gillar bolaget. Dock tycker jag att värderingen är alldeles för hög, och jag är tacksam för den goda avkastning jag fått hittills. En del av pengarna har jag köpt PEAB för. Jag tror inte på någon snabb resa uppåt där, men när bolaget köps för under 100:-/aktie så tror jag ändå att bolaget passar i en långsiktig portfölj. Jag har köpt 50 aktier á 99,80:- styck.

JAG HAR ÄVEN HUNNIT kolla på några dokumentärer på SVT play. Först ut var "WeWork - enhörningens uppgång och fall". Den handlar om Adam Neumann, en ung hungrig entreprenör som kommer till USA för att göra karriär. Det gör han också, och säga vad man vill om Adam Neumann, men brist på arbetsvilja och kreativitet lider han inte av. Som så många gånger förut i historien så kommer storhetsvansinnet i vägen, och en påtänkt börsintroduktion blir inte riktigt den framgång som bolaget hoppats på. Klart sevärd! 

JAG HAR ÄVEN SETT "En helt vanlig miljardär" från 2018, om fastighetsmagnaten Roger Akelius liv. Även den var sevärd, om än inte lika underhållande som den föregående om WeWork. Dokumentären om Akelius är dock bara knappa timmen lång, så har man en timme över - varför inte?

ANNARS UTNYTTJAR JAG min semesterkreativitet till att göra upp framtidsplaner. Jag tror jag lagt en hel del pusselbitar på plats, och det känns skönt! Jag kommer fokusera en hel del av mitt kommande liv på hundar kan jag säga :-).

HOPPAS NI NJUTER AV SOMMAREN!
Och planerar för er framtid, ni också!


En del av min framtid...

6 kommentarer:

  1. Tyckte Akelius dokumentären var intressant om än lite sorglig. Bra tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, håller med dig. Sen tyckte jag den inte riktigt var tillräckligt djup och detaljerad för att ge en helhetsbild.

      Radera
  2. Oj, ditt framtidspussel låter minst sagt spännande! Men är hästen kvar? :-)

    Du har verkligen förstått hur man semestrar, till skillnad från mig. Fast nu hoppas jag komma på banan igen, när måste-trippen är avklarad.

    Kram Fumlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kommer bli toppen! Hästen kan nog vara kvar också :-).

      Aha, måste-tripp? Skönt att den är avklarad!

      Kram och mys på!

      Radera
  3. Vilken fin bild! Kul med Peab, jag instämmer i att de känns som en intressant ingångskurs på nuvarande nivåer. Hoppas det kan bli lite klarhet kring Cementa snart med. Känns dock inte som bra PR för regeringen när det närmar sig valår om man inte skulle få ordning i Cementa-frågan :)

    WeWork gillade jag också mycket. Tack för tipset om Akelius, den ska jag spana in :)

    Njut av ledigheten och ha en fortsatt fantastisk sommar!

    SvaraRadera
  4. Tack :-).

    Ja, jag hoppas också på lite klarhet i Cementa-frågan!

    Detsamma till dig!

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...