Ekonomiska mål

söndag 18 juli 2021

FIRE och häst

JAG HAR FÖLJT Falsterbo Horseshow i år, ja, som alla år, och min sambo och jag har  kommit in på diskussionen om lämpligaste upplägget för att kunna ha tid och råd med häst. Särskilt om man satsar på FI och FIRE. En inte helt lätt ekvation när man som vi även vill resa mycket. Vi vill nämligen inte köra runt med en trailer efter bilen (även om min sambo tycker att det kan funka gällande båt :-)).

DETTA ÄR ETT KÄNSLIGT ämne för mig. För jag vill så gärna att en häst ingår i mitt liv i framtiden, men jag vet också vilken tid det tar och vad det kostar. Samt att det blir svårt med längre resor, för någon ska ju ta hand om hästen även om jag är borta.

DET RENT EKONOMISKA kanske vi skulle kunna fixa om vi flyttar till landet som ligger 10 mil från Stockholm. Det finns mer mark (= bättre hagar) och stallhyrorna är mer humana. Jag som dessutom är positiv till en ordentlig lösdriftslösning (= hästarna går ute året om, dygnet runt) skulle nog kunna hitta något som passar.

MEN FÖR VARJE ÅR SOM går, och ju mer stora tävlingar jag tittar på, är det något som skaver mer och mer. Å ena sidan ser jag fantastiska ryttare (som våra svenska stoltheter Rolf-Göran Bengtsson och Peder Fredricson) som rider gudomligt bra, som är måna om sina hästar och som verkar vara vettiga människor rent generellt. Men sen kommer det tyvärr större flertalet, som har hamnat i de stora sammanhangen på grund av bra hästar, tur och självklart lite jävlar anamma...och fy så hemskt det ser ut när de rider! (Jag generaliserar, det finns massor av duktiga personer i hästvärlden också).

DET DRAS OCH SÅGAS med bettet i munnen på hästarna, det slås med sporrarna i sidorna och hästarna ser både obekväma och väldigt stressade ut. På ett flertal dressyrtävlingar har folk (tack och lov) blivit avstängda på grund av blodvite. Jag mår så dåligt över att se detta och jag funderar på min egen delaktighet inom hästsporten. Är det min kärlek till djuret som kommer få mig att avstå ridning? Eller är min ridning ok? Jag hoppar också, och leker dressyrtant i bland. Jag rider även ut mycket och får för mig att min häst älskar långa galopper i skog och mark. Men vet jag det, egentligen? Tävlingar och transporter kommer jag försöka avstå från framöver, förutom när det är nödvändigt att åka transport såklart. Man kommer inte undan helt.

TILL OS I JAPAN är det sammanlagt 247 hästar som ska flygas dit! Jag kan bara ana att det inte är en hästs dröm att åka i en plåtlåda över halva jordklotet, även om man säger att hästarna reser i "första klass". Ändå är jag spänd och förväntansfull inför OS, och jätteglad att Rolf-Göran har fått en plats i OS-truppen. Det är han verkligen värd!

VI SKA SÅKLART FORTSÄTTA diskutera detta med häst hemma.
För visst vill jag ha min lilla pålle betandes utanför dörren på landet.



Jag har sett honom vinna live, men i år ställde Corona till det och jag får hålla tummarna framför TV:n. Heja Rolf-Göran! 

(bild lånad från Falsterbohorseshow.se)




12 kommentarer:

  1. Så länge hästägandet ger en energi, glädje och kraft kan man räkna hem det med plus. Allt handlar ju inte om pengar.

    Få vågar räkna ut den faktiska kostnaden utan nöjer sig med att skarva både här och där. Jag kom till ett läge efter alla år att det blev mer börda än glädje och fasade ut hästarna ur mitt liv. Känner mig lättad, både ekonomiskt och tidsmässigt, även om jag har gård och inte haft långa resvägar. För 10 år sedan var det helt otänkbart att leva utan häst, men nu är jag nöjd med det. (Har 2 inackorderingar och sköter alla foderpass under uppstallningsperioden, så jag har fortfande de vacka djuren i min närhet)
    Hinner du åka till hästen flera dar/veckan? Du kanske inte har så långt dit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack för din kommentar! Känns skönt att höra att du ändå tog rätt beslut, rätt för just DIG.

      Jag har lite för långt just nu, kan åka varje vecka, men inte varje dag. Dessutom är det längre från landsstället, och det är där jag vill bo i framtiden.

      Jag får fortsätta fundera. Och räkna! För som du säger, man måste räkna ärligt och inte med glädjekalkyler.

      Radera
  2. Är det något man lägga pengar och tid på i FIRE så är det ju sin favorithobby.

    Men man får göra det på den nivå som är rimligt. Jag gillar bilar och skulle gärna ha en Porsche, men det kommer det inte bli, men kanske en Saab Cabriolet det kan bli.

    Man ska dock våga fasa ut hobbyn om den till slut bara drar energi, pengar och tid. Har haft sommarstuga och segelbåt (inte samtidigt) tidigare som hamnade där och därför avyttrades.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sanna ord "att våga fasa ut hobbyn om den till slut bara drar energi, pengar och tid". Förutom hästen så är båt en sådan typisk grej! Vi har haft båt i omgångar, men att ha både båt och landsställe funkar bara inte...

      Tack för input!

      Radera
  3. I mitt förrförra liv hade jag 3st hundar. I lägenhet. Det var alltid åka hem på lunchen, alltid var det någon hund som var lite krasslig eller som det oroades över. Man blev låst, det var svårt att göra någonting gemensamt för oss som par. Resa till Grekland 1 vecka tex.

    Jag älskar djur, men är i nuläget helt OK med att vara utan eget ägande. Främst eftersom man blir så låst.

    På mitt jobb har jag en hästintresserad som håller på med ridning och dressyr. Hen har 7 st egna hästar (kan vara 8 nu med senaste fölet) och alltid är det nått med veterinärer och transporter osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hund och häst är lika, men olika. Lättare för samvetet att åka i från hästen på semester, så länge någon annan sköter den. Hunden är ju mer beroende av dig som person. Jag tror också att de är de största djurälskarna som ibland vill vara utan djur (och dåligt samvete)...min mamma till exempel, hon älskade djur så till den milda grad att hon ständigt tyckte synd om dem. Så jag fick ingen hund när jag var liten, och jag börjar nu förstå att hon och jag nog är lite lika på den punkten :-).

      Radera
  4. Kan ni inte räkna med häst i framtiden? Det innebär ju inte att ni redan har bestämt att det kommer att bli så. När ni väl börjar närma er FIRE är det säkert lättare att fatta ett konkret beslut.

    Nu är jag inte särskilt insatt i hästar, men min kompis har flera och har alltid haft hästar. På henne låter det som att man inte måste ha bett, inte alltid iaf. Hon vill åtminstone inte använda det på sina. Jag är dessutom säker på att om du använder det, så gör du det på ett helt annat sätt än galningarna på tv. ;-)

    Kram Fumlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är korrekt, man kan rida bettlöst (något som jag skulle göra om jag fick rida in/skola en häst från grunden). Och visst kan vi räkna, eller alltså - det gör vi.

      Hästar och killar...Can´t live with them, can´t live without them ;)

      Radera
  5. För en hästintresserad borde väl det välkända marshmallow-testet vara att ha häst senare - när man övergått till FIRE och verkligen kan och har tid att ta hand om djuren?

    Att nå FIRE, säg tio år tidigare, med enbart tex ridning, mockning odyl men utan ägaransvar - alltså utan ägarrelaterade kostnader - borde inte det vara mer lockande än att harva på ett jobb man inte gillar, med arbetsuppgifter som är ointressanta och med en hel del av arbetskollegorna som man ogillar/tycker illa om ?

    Hur fungerar du med uppskjuten belöning inom andra områden?
    .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spot on, visst borde det vara så? Tänk vad härligt att känna att man verkligen hade TID till sin hobby! Men utan ägarrelaterade kostnader - du menar att hjälpa någon annan, vara medryttare? Ofta har jag inte gillat det tidigare, men i rätt situation så...

      Jodå, uppskjutna belöningar funkar rätt bra för mig - även om jag också har lite dåligt tålamod ibland...

      Radera
  6. Jag fick min ex kärlekspartner att återvända till kärleken och lita på mig mer än någonsin tidigare. Hela mitt liv har jag aldrig trott att kärleksförtrollningstrollkarm kunde få tillbaka min ex kärleksman Andrew, tills min vän introducerade mig för den riktiga trollformeln, tidigare har jag kontaktat några trollformler för att hjälpa mig men ingen av dem kunde hjälpa mig , några krävde mer pengar tills jag följer enkla instruktioner från stor kärleksförtrollare via hans personliga e-post, jag kunde kommunicera och få omedelbar hjälp av honom för att återställa mitt äktenskaps kärlek och lycka. (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) vem som helst kan likaväl få samma hjälp från honom idag för att få tillbaka förlorad kärlek eller återställa ett brutet förhållande och frånskild partner kan återvända till kärleken. det är möjligt eftersom det fungerar för mig inom 2 dagar, min ex kärleksman ringde mig på telefon för att be mig om ursäkt och just nu lever vi båda tillsammans i kärlek och lycka. tack till Dr.Oduduwa för hans begåvade och begåvade krafter att få tillbaka ex inom 34 timmar. WhatsApp-kommunikationsnummer: +2349129715420

    SvaraRadera
  7. Jag är en 32-årig kvinna som bor med min mamma och farbrors familj i Lund-Sverige. Jo, jag föddes ensam och kände aldrig mina föräldrar när jag föddes och jag vill träffa en man som kommer att behandla mig som sin drottning eftersom jag också kommer att behandla honom som min kung i framtiden när vi är gifta med varandra förresten enda. Jag är också ett ärligt hjärta som letar efter en stabil relation. Jag förstår att det är viktigt att lägga varaktiga grunder för ett varaktigt förhållande. Jag är en aktiv person som tycker bäst om att cykla och springa. Jag tror att det är viktigt att hålla sig i form. Jag är inte intresserad av spel eller drama. Jag tycker om god mat och jag letar alltid efter någon att dela uppskattningen av god mat och gott vin. Jag är öppen för att prova på olika aktiviteter och klarar av utmaningen. Jag letar efter någon som tror att en äkta intim partner ser ut efter den andra och vice versa när de navigerar i livet tillsammans, jag har läst kommentarsektionen på blogginlägg online om hur Dr.Oduduwa har hjälpt så många människor att lansera kärleksförtrollningar för att hitta sanna älska och gifter dig omedelbart, jag har aldrig trott på magisk kärleksförtrollning tidigare i mitt liv, på grund av arten av min vilja att hitta en man att älska, gav jag det ett försök och så överraskande efter att jag tagit kontakt kommunicera med Dr.oduduwa via hans personliga e-postmeddelande (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) Jag fick ett svar från honom och han försäkrade mig att han kommer att hjälpa mig att starta en kärleksförtrollning som kommer att få rika snygga män att attraheras av mig. Jag följde noga alla hans instruktioner och han berättade för mig vad som skulle göras. Jag gör allt han ber mig att göra och bara några timmar efter att kärleksförtrollningen lanserades började jag träffa riktigt bra män som letade efter en äkta kärleksrelation med mig. för några dagar sedan var jag förlovad och den här månaden slutar jag att gifta mig. Jag tackar Dr.oduduwa för att han hjälpte mig med kärleksförtrollningar att hitta sann kärlek idag. Jag rekommenderar starkt Oduduwa till alla som vill hitta sann kärlek och gifta sig så snart som möjligt. denna kärleksförtrollningsmagi fungerar riktigt bra och snabbt. kontakta oduduwa idag via dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...