Ekonomiska mål

onsdag 19 maj 2021

Utdelningar och återinvesteringar

DET HAR JU RAMLAT IN en del pengar från utdelningar nu, och jag vill ju gärna sätta de pengarna i arbete så fort som möjligt. Däremot har det tagit emot lite att köpa aktier i många bolag då mycket har varit högt värderat. (Sedan vad som är "högt" och "för högt" är ju en svår avvägning).

HUR SOM HELST, jag har velat in och ta en post i Avanza bank, och när aktien sjönk tillbaka lite från ATH och nu ligger runt 270:- så slog jag till och köpte 75 stycken aktier. Om aktien backar ytterligare kommer jag köpa några till, annars har jag den under bevakning. Det är alltid kul att ta in nya bolag i portföljen tycker jag, även om jag nu börjar känna att jag har "för många". Bolag i portföljen ser ni nedan:



DET ÄR LITE ROLIGT nu när Investors split har genomförts, för det betyder att jag har närmare 1500 aktier i Investor ;-). Spelar ju absolut ingen roll värdemässigt, men ändå lite roligt i min hjärna! Även Boliden har trixat med ett inlösenförfarande där man har fått aktier som sedan lösts in till ett fast belopp om 6 kr/styck, och det är bara ett annat sätt för utdelning egentligen. Men det har liksom ändå känts bra på något sätt :-).

NU ÄR DET INTE SÅ MYCKET UTDELNINGAR kvar att vänta, lite från preffar och lite i höst såklart. Men jag är nöjd med årets utdelningar hittills, och med alla återinvesteringar och med ökat nysparande kommer nästa år bli ännu bättre!

NU SKA JAG JOBBA!
Annars får jag ju ingen lön att spara...

 

2 kommentarer:

  1. Två Månadslöner19 maj 2021 kl. 15:28

    Har också lagt in Avanza inte så länge sedan. Känns som trygg investering. Kanske till och med tryggare än andra storbanker?

    SvaraRadera
  2. Ja, jag hoppas det! Om du fortsätter locka småsparare och även göra det enkelt för lite mer seriösa investerare så har de framtiden för sig!

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...