Ekonomiska mål

onsdag 5 maj 2021

Nu blir det dyrt!

BORTSETT ATT JAG NU lever mitt "sus-och-dus"-liv i ett litet hus i en fin förort så har jag ju också en lägenhet med 180-graders vy över havet. Jo, ni hör ju! Man skulle kunna tro att jag är miljonär allra minst! (Just ja, det är jag ju också ;-))

MEN SKÄMT ÅSIDO! Jag är inte så rik att jag kan fortsätta ha dubbla boenden, och lägenheten har ju varit uthyrd en period. Men nu är det dags att ta tillbaka den (eller, kontraktet löper ut för mina hyresgäster), och då är väl tanken att sälja. Vilket inte alls är fel i den här marknaden, men ändå lite smärtsamt i min själ. Jag älskar min lägenhet, men den är för liten för att bo två eller tre stycken i. Alltså måste jag välja, och då vill jag såklart bo i huset med min sambo :-).

JAG KOMMER TJÄNA EN SLANT vid försäljningen, det bör jag kunna sia om redan nu. Däremot kommer det en period innan en ny köpare tillträder, och då blir det såklart jag som ska betala hyran så att säga. Så från att ha gått plus ca 3.500 kronor varje månad ska jag punga ut med hela 7.000 kronor (hyra och ränta på lån) tills dess att försäljningen är genomförd. Aj!

MEN DET ÄR SÅKLART inte synd om mig, för på det hela taget kommer jag gå plus. Dessutom har min dotter en egen lägenhet att bo i över sommaren, och även jag och min sambo kan utnyttja balkongen med havsutsikt under vackra sommardagar. Så jag får helt enkelt plocka buffertpengar och så småningom kunna fylla på dem igen, när lägenheten är såld och jag har en månadslön att räkna med.

SEN ÄR DET ALLTSÅ EN TILL FLYTT som ska påbörjas.
Men no worries! Jag börjar bli van...:-)



Bara att njuta så länge det varar!


7 kommentarer:

  1. Angenämt problem! Lycka till med försäljningen. Själv drömmer jag om att köpa en fin lägenhet på Östemalm eller i Vasastan. Men det ligger i framtiden. Är dock sugen att redan nu börja gå på någon visning bara för att få ett hum...

    Ha det gott! Klart du skall bo i hus med sambon!

    Kramen,

    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så måste man ju se det, trots att det svider i plånboken just nu :-).

      Jag som just kommer från Östermalm/Vasastan kan väl inte säga att jag vill tillbaka just nu. Men om 5-6 år, när vi förhoppningsvis exekverar FIRE....ja, då blir det nog en mindre lgh i stan, fast primärt kommer vi bo på landet. Med lite tur kan även hästen flytta dit!

      Må så gott du också. Kram tillbaka!

      Radera
  2. Det känns som att separationer oftast känns värre *innan* de träder i kraft. När väl lägenheten är borta, skulle jag gissa att det mest känns som en lättnad. Ett steg i rätt riktning för ditt FIRE-mål. Och pengarna! Pengarna! :-D

    Kram Fumlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det nog vara. Och så PENGARNA! Keep your eyes on the price girl! :-)

      Kram!

      Radera
  3. Har alltid haft en dröm att ha 2 bostäder o hyra ut det ena. Hur var det? Var det roligt/jobbigt/svårt att ha hyresgäst? Skulle du göra om det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lite svårt att hitta "rätt" hyresgäster. Först annonserade jag själv, men fick mest svar från i mitt tycke märkliga människor. Då letade jag själv i stället, bland de som annonserade att de ville hyra. På så sätt hittade jag ett jättebra par som skött sig utmärkt hela tiden! De har knappt sagt ett knyst, betalat hyran i tid och dessutom uppgraderat mitt bredband utan kostnad :-).

      Ja, jag skulle göra om det! Men det kanske är värre om man hyr ut stuga/hus där det är mer underhåll, vad vet jag...?

      Radera
    2. Två Månadslöner6 maj 2021 kl. 16:55

      Vad hände med mitt svar? Den bara försvann! Skrev så mycket...
      Hur som helst. Jag förstår dig. Tycker det är mer värt att lägga alla pengar i Castellum ist. så får dom sköta allt. :) nu kopierar jag texten haha :D

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...