Ekonomiska mål

fredag 2 april 2021

En vill-ha-budget och billigt påskpynt

JAG HAR FORTFARANDE inte skrivit på för något av jobben, även om det välbetalda jobbet har skickat ett kontrakt som jag förväntas signera och skicka tillbaka nästa vecka. Jag har haft flera bra samtal med chefen där, och fått reda på att det är 100% distansarbete åtminstone fram till hösten, och därefter ungefär 50% distans och 50% på kontoret, "för att hålla ihop teamet". Well, inte mig emot. Men jag får besked från drömjobbet först under nästa vecka, och efter det tar jag mitt finala beslut.

JAG HAR I ALLA FALL roat mig med att göra en "vill-ha-budget" nu när jag vet att inkomsterna kommer öka. "Men hallå", kanske ni tänker nu, "vad händer med sparkvoten!?". Jo, lugn och fin, den är också tänkt att öka. Rejält! Men jag tänker också att jag kan unna mig att lägga in några andra saker i budgeten nu som jag knappt vågat förut. Ytliga och till synes banala saker, till exempel regelbundna frisörbesök (för jag mår bättre när håret inte ser ut som svinto), samt saker som jag verkligen uppskattar, till exempel ridlektioner och PT med hunden. Det senare för övrigt SÅ mycket värt eftersom jag på bara två tillfällen hittills kunnat uppnå resultatet att vovven kan gå HELT LÖS intill mig i alla situationer, även vid hundmöten, trafik etc. Vi får dessutom beröm av många vi möter för att hunden är så väluppfostrad. Jag njuter av vårt samspel (och vovven också tror jag!).

NÄR JAG SER ÖVER DEN NYA budgeten blir jag glad! Jag kan ganska enkelt få till en sparkvot om 50% trots mina "vill-ha-poster". Eftersom lönen också är relativt okej i rena kronor räknat så skulle jag nästan kunna tänka, om nu allt tuffar på som planerat (tror dock på en rejäl dipp på aktiemarknaden någon gång hyfsat snart), att om jag bara kan stå ut, eller ha det okej, på nytt jobb så kanske FIRE kan uppnås snarare än jag tänkt mig. Låt säga...5 år...? Tänk OM alltså! (Drömmer mig bort).

VI BÖRJAR SÅ SMÅTT komma iordning här hemma nu. Det saknas lite mattor och lite gardiner, men annars så är det ganska fint tycker jag själv! Påsken går i lugnets tecken, och jag är ingen pyntare generellt, men ni ska få mitt bästa budgettips när det gäller säsongsdekorationer: Blockljus! Jag köper alltid säsongens färger på något billigt ställe (Rusta, IKEA, Ö&B), kostar typ 10 eller 15 spänn styck. Sedan ställer jag två stycken på bordet (just nu ljusgula, se bild nedan) och vips så ser det lite påskigt ut! Vill man slå på stort kan man ju använda en gul duk också, eller som gör ibland också: Hälla upp lite fint godis (fint =inslaget i typ silvrigt/guldigt papper) i en stor skål. Sedan tycker jag det kan vara klart! Jo, björkris från skogen är ju också fint, och gratis, det brukar jag försöka ha på landet.

BJUDER PÅ LITE BILDER från mitt nästa färdiga hem!
Håll till godo :-)



Här är hela min påskuppsättning! 
Två blockljus och en pärlhyacint. Bortse från den skrynkliga duken...




Fick några penséer över när jag planerat klart vid ytterdörren.
Köpte begagnade krukor i svart och satte några i jord både inomhus och på bordet utomhus. 
Billigt och med lite vår-feeling. Man ska inte ta i för mycket ;-). 


GLAD PÅSK!

3 kommentarer:

  1. Perfekt nivå på påskpynt, och effektfullt dessutom! (även om jag aldrig klarat av att låta en godisskål vara ifred) ;-)

    Lyxigt att kunna planera för en ökad inkomst, och drömma om FIRE. *dreglar*

    Glad Påsk, min vän!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är härligt...samtidigt som jag oroar mig för att jobbet kommer ta för mycket energi...

      Hoppas på balans! :)
      Kram!

      Radera
  2. Hej Louise,

    Här vill jag bara skriva att det där om påskdekorationen är exakt vad jag också känner i år. Jag körde också enkelt och tog det jag hade. Inga krussiduller och så lätt att plocka bort nu också.

    Jamen det där med jobben....Svårt. Jag som lätt skulle kunna sitta och jobba hemifrån resten av livet (mycket eftersom jag på senare år gått från enormt social och utåtriktad trevlighetsmadam till enstöring :-) skulle nog ha tagit det jobbet som dessutom verkar vara det mest högavlönade. Men å andra sidan...drömjobbet...

    Lycka till i dina val! Och vad mysigt du bor.

    Varm kram,

    Anneli

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...