Ekonomiska mål

tisdag 23 mars 2021

Vårkänslor och jobbiga beslut

IDAG KOM VÅREN på riktigt! Efter jobbet tog jag och bästa hunden en långpromenad. Den blev väldigt lång faktiskt, för jag gick vilse ett litet tag. Gillar att gå på känsla, och inte efter kartorna i mobilen, och då får man räkna med några bakslag då och då! Drygt två timmar blev dagens tur, och nu har jag en hund som ser ganska utslagen ut på golvet :-).

JAG HAR BLIVIT ERBJUDEN "det välbetalda" jobbet nu. Eller ja, jag har fått ett konkret erbjudande, men jag ska ta ett drogtest innan vi skriver kontrakt. Eftersom jag knappast kommer fastna i ett drogtest så gissar jag att jag sedan måste ta ett beslut huruvida jag ska tacka ja eller nej.

GÄLLANDE "drömjobbet" så drar tyvärr processen ut på tiden. Jag hade möte med styrelsen igår, och det kändes...okej. Tyvärr inte mer. Jag kan inte ta på exakt vad som gjorde att känslan sviktade, men jag fick en något annorlunda bild av tjänsten. Förstod också att jag, statistiskt sätt, har 20 % chans att ro hem jobbet eftersom de har gått vidare med fem kandidater. Besked kan fås först efter påsk.

JAG SITTER I EN NÅGOT PREKÄR sits. Den är på ett sätt fantastisk eftersom jag oavsett, i denna stund, vet att jag kommer få ett nytt jobb. Tacksam för det! Men möjligen får jag två. Det är liksom det där ordet "möjligen" som gör det svårt.

FÖR KAN JAG TACKA NEJ till det välbetalda jobbet och riskera att stå utan jobb om jag inte får drömjobbet? Jo, jag kan såklart jobba kvar deltid på mitt nuvarande jobb, men deltidslönen räcker inte till, och heltid är inte ett alternativ, av flera skäl.

JAG VET INTE HUR JAG SKA TÄNKA. Eller göra. Galet svårt är det. För ska sanningen fram lockar pengarna och förmånerna på det välbetalda jobbet också. Samtidigt kan drömjobbet, med lite tur, verkligen vara mitt drömjobb.

DET ÄR SÅKLART INTE SÅ att ni därute kan råda mig, ni har ju inte alla detaljer klara för er, bara de bitar jag serverar er här i bloggen. Men kan ni kanske peppa, resonera och bolla med mig är jag tacksam :-).

MIN PLAN ÄR JUST NU att ställa mer detaljfrågor till chefen för det välbetalda jobbet. Arbetsbeskrivning? Möjlighet att jobba hemma? Introduktion? Tänker att det är bra så att jag verkligen vet så mycket som möjligt innan jag tar det slutliga beslutet...och möjligen ska jag bolla i väg ett par frågor till chefen på drömjobbet också, och se om det går att få mer detaljer även där.

NU BJUDER JAG PÅ LITE BILDER FRÅN DAGENS ÄVENTYR!
Naturen alltså! Vilken grej!





Tussilago och citronfjärilar! Underbara vårtecken, bara att förundras över hur fint det kan vara!



Helt plötsligt ett golfhål, mitt i skogen? Svårspelat!



Jag ville rasta på rastplatsen, hunden ville fortsätta gå :-)



Här är hon, min prinsessa! Varm i sin vinterpäls, men vid gott mod!





17 kommentarer:

  1. Även om du helst vill ha drömjobbet kanske du ska tacka ja till välbetalda jobbet så länge. Tillträde torde ju dröja några veckor/månader. Får du drömjobbet efter påsk säger du till välbetalda jobbet att du säger upp dig/hoppar av. Uppsägningstiden brukar vara kort i början av en anställning och troligen vill de ändå inte introducera dig för bara några veckors arbete om du säger upp dig direkt.
    Så hade jag gjort om det inte är ett alternativ att stanna kvar på nuvarande arbetsplats.
    Även jag har börjat snoka efter andra tjänster eftersom jag mer och mer känner att jag inte lockas av att återgå till mitt jobb efter min tjänstledighet...
    Lycka till // Mvh FBM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig, det är nog så jag måste göra i rådande situation. Tack för input!

      Hoppas du hittar något för egen del också! Håller alla tummar!

      Mvh Louise

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  2. Det är väl ungefär som att söka lägenhet. Du tror du har hittat din drömlägenhet och blir jättebesviken när någon annan bjuder över. sen hittar du ytterligare en kanonlägenhet som verkligen känns som " din " och som du inte heller lyckas få. Sen kommer HUSET med stort H. Kanske är drömjobbet inte drömjobbet när du väl hamnar där ? Kanske dyker drömjobbet upp om ett år eller två ? Det är ju inte så att du är fast för tid och evighet på jobbet du tar nu. Kör hårt. Trivs du inte så finns alltid ett drömjobb runt hörnet. Du verkar ju inte ha svårt att få jobb :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer till fullo. Inte för att förta känslan men min erfarenhet är att det brukar bli mellanmjölkskänsla av allt - kanske inte för att det är dåligt utan för att det är så vi människor är funtade. En Ferrari blir vardag det med efter ett tag.

      Kan det vara frisbeegolf du dök på?

      Oavsett - tror jag du landar på fötterna och får det bra vilket jobb du än tar.

      Gött med vår!

      Radera
    2. Nej, jag har aldrig, hittills, haft svårt att få jobb. Men just när jag nämner DET HÄR drömjobbet så är det bara för att det handlar om djurens välfärd, och det är åtminstone något jag brinner för. Med andra ord känns det som förutsättningarna är relativt goda att trivas, men det är ju såklart ingen garanti.

      Skulle ju också vara kul att hitta ett jobb där jag stannar mer än ett par år...:-).

      Men i stort så har ni rätt, och visst kan jag hålla med IGMR om att det mesta blir mellanmjölk efter en stund. Men man vill ju inte att mellanmjölken ska surna...

      Nej, det var faktiskt riktig golf! Hålet låg en bit in i skogen, och där fanns en öppen yta att slå ut. Men lite skumt var det!

      Tusen tack för era peppande kommentarer!

      Radera
  3. Bra idé att vända på steken och grilla DEM istället! Det är det bästa med din situation, att du har råd att ställa frågor som du verkligen vill ha svar på. Blir de sura för att du gör det på det välbetalda jobbet, är det antagligen inte rätt ställe för dig. :-)

    Vill man vara lite flummigare, kan man resonera kring det faktum att allt går din väg när det kommer till det välbetalda jobbet samtidigt som det segar sig och dyker upp hinder med drömjobbet. Betyder det något?

    Håller tummarna!
    Kram Fumlan

    SvaraRadera
  4. Gillar båda delarna av din kommentar! För nummer 1) Ja, jag kan kosta på mig att ställa frågor och förvänta mig svar. De kommer ju inte vilja att jag tackar nej i slutänden, så mycket tid som det här företaget lagt ner på mig med sina tre intervjuer, fyra online-tester och dessutom en hälsotest nästa vecka! Så tack, jag tar med mig det!

    Det andra...jo tack, jag har väl tänkt samma sak lite grann :-). Så vi får se vad som händer...Kanske vänder allt igen? Det kan ju gå snabbt i hockey (och i mitt liv :-)).

    Du är snäll du! Kram!

    SvaraRadera
  5. Tråkigt att magkänslan var på dåligt humör i drömjobbsmötet. Min fundering när jag läser det du skrev och det andra har kommenterat är att även om det här är drömjobbet med stort D och trademark i en cirkel efteråt, så är det andra jobbet inte fel heller. Drömmar kan, och ska, leda oss, men de ska inte styra oss.

    Själv missade jag ett drömjobb (litet d, inget trademark) under liknande omständigheter en gång, och det kom tillbaka några år senare när det var bättre för alla inblandade. Allt som allt så blev det rätt bra.

    SvaraRadera
  6. Tack Daniel, det är kloka tankar och jag håller med dig! Tack för din kommentar!

    Mvh Louise

    SvaraRadera
  7. Många har inget jobb alls, ta det som finns, inget är permanent och du kan alltid byta senare. :) Ibland kan man bita ihop och som tur är, är jobbet välbetald. Många tjänar väldigt lite i jämförelse på vad dom gör. Tycker du ska ta jobbet och vara glad för det :)

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, men jag önskar att jag hittar ett jobb där jan kan stanna till min exit...

      Glad är jag dock, för möjligheten till två jobb! .-)

      Radera
    2. Två Månadslöner30 mars 2021 kl. 11:40

      Aah, då förstår jag, välj det jobbat som känns bättre :) Om du kan välja.

      Radera
    3. Precis, jag försöker bara klura ut vilket det är som känns bättre. Helt olika jobb och helt olika lönenivåer dessutom. Inte helt enkelt! Men det kommer bli bra :-)

      Radera
  8. Tja, du kan ju alltid hänga kvar något halvår och spara slantarna om det välbetalda jobbet skulle visa sig vara skit. :)

    https://utbrytningen.blogspot.com

    SvaraRadera
  9. Hej Louise,

    Jag håller med föregående talare! Ta det välbetalda jobbet så länge och så kan du ju inte veta att drömjobbet verkligen är drömjobbet förrän du är på plats i det, för tänk om det sendan inte är så. Tänk om det jobbar toxic people där till exempel. Du har ju aldrig haft det svårt att få jobb..Prova det första, du kan ju alltid hoppa av.

    All lycka till!

    Kramen, Anneli

    SvaraRadera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...