Ekonomiska mål

fredag 12 mars 2021

En vecka utan dator

JÖSSES! Förra veckan när jag var på landet hade jag såklart datorn med mig. Ja, senaste blogginlägget är skrivet då. Men tror ni inte att jag sedan, trots påminnelse, åkte hem UTAN datorn? Jo, så att veckan har varit tuff, för jag har verkligen behövt datorn i mina pågående rekryteringsprocesser och till annat jox. OMG, the horror! Dessutom har jag sett ett flertal mycket intressanta blogginlägg som jag verkligen velat kommentera. Men oh no, jag kan inte kommentera från mobilen. Dessutom kan jag inte svara på mail från mobilen heller, från min primära mailadress. Suck! Får väl villigt erkänna att jag skrivit illojala mail från den sega jobbdatorn ett par gånger.

NU ÄR JAG tillbaka på landet i alla fall, och datorn och jag är således återförenade. Klang och jubel! Jag ska försöka kommentera i kapp så mycket jag kan i helgen, men hav tålamod. Först måste mitt egoistiska jag blogga om vad som händer i MITT liv.  För det händer grejer! Såklart :-)

JOBB

Jo tack. Man blir trött av att bara tänka på det nästan. Fast jag går ju igång på att det händer mycket saker, så det har ändå varit kul. Jag blev ombedd att lämna referenser till det välbetalda jobbet. Gjorde så, och mina referenser (två tidigare chefer) lovordade mig så pass att jag hamnade högst upp på företagets önskelista. Underbara människor! Referenspersonerna alltså. Dessutom fick jag cred för att jag kunnat lämna så seriösa och vältaliga referenser :-).

Eftersom jag typ anande att jag skulle bli erbjuden tjänsten efter att referenstagningen var klar så kontaktade jag "drömjobbet", eller chefen där alltså, för att få en uppdatering. Fick höra att JO, de ville gärna ha med mig i den fortsatta processen och bad mig lämna referenser även till dem, vilket jag gjorde i torsdags. Nu väntar, om jag förstått det rätt, en intervju med bolagets styrelse i nästa vecka!

Om vi jämför tjänsterna då, i lite mer detalj, så ser det ut ungefär såhär:

JOBB 1 (det "välbetalda"):

Bransch: Bilar i kombination med IT

Lön: Ca 45.000:-
Bonus: Ja, 7,5% av avdelningens årliga vinst.
Tjänstebil: Ja, två stycken om jag vill (sambon jublar).
Övriga förmåner: Tjänstepension 4,5% plus extra avsättning om 10.000 kr/år, friskvårdsbidrag, sjukförsäkring, betald semester även år ett, reseförsäkring och lite annat lull-lull.
Arbetsuppgifter: Högst oklara? Trots att jag frågat.
Frågetecken: Arbetsuppgifterna. Nyinrättad tjänst. Hemarbete, hur mycket?


JOBB 2 ("drömjobbet"):

Bransch: Djurvälfärd

Lön: Ca 35.000:-
Bonus: Nej.
Tjänstebil: Nej.
Övriga förmåner: Tjänstepension 4,5%. Friskvårdsbidrag.
Arbetsuppgifter: Fantastiska! Meriterande och roliga.
Frågetecken: Endast hemarbete. Mest skönt, men lite isolerande?

Det är snurrigt i skallen, men troligen vet jag vad utfallet blir om en vecka. Spännande och lite, lite jobbigt. Men fortfarande så tacksam för dessa chanser! Tänk att jag inte ens sökt ett av jobben (Det "välbetalda"), utan blivit "headhuntad". Jag är smickrad, rätt och slätt!


UTDELNINGAR OCH PORTFÖLJEN

Mina utdelningar för året verkar faktiskt överstiga målet på 20.000:-. Runt 22.000:- ser det ut att bli, och äntligen känner jag att snöbollen börjar rulla utför pengaberget! Tänk att jag år 2019 hade 147.000:- i sparande och idag har jag över 1,1 miljoner! Japp, portföljen är på ATH! 


DEKLARATION

Igår kunde man tjuvkika på sin deklaration på skatteverkets hemsida. Två saker var mycket glädjande för min del! Dels kommer jag FÅ TILLBAKA några tusenlappar, vilket jag inte räknat med. Jag insåg dessutom att jag inte kommer behöva skatta för min uthyrning av lägenheten då vinsten inte överstiger schablonbeloppet a´ 40.000 kronor/år. Win-win ka-ching!

ÖVRIGT

Jo tack. Renoveringen lider mot sitt slut, och nästa vecka hoppas vi kunna ta hela övervåningen i anspråk. Ni kan inte ana hur skönt det känns! Annars har jag en toppenfredag idag, sitter ledig på landet (sol just nu!) och väntar på en god vän. För i kväll blir det bubbel och babbel minsann!


ÖNSKAR ER EN UNDERBAR HELG!
Ni är värda det allihop!



Min vecka i korthet...





8 kommentarer:

  1. Härligt att du är tillbaka, och med lite spännande uppdateringar dessutom!

    Hoppas verkligen att du kan få drömjobbet, håller alla tummar jag kan uppbåda. Känns som att det spelar ingen roll om man får bra betalt, om man håller på att dö av TRÅK på jobbet. Nu vet vi ju inte vad dina arbetsuppgifter kommer att bli, men ändå. Jämfört med drömjobbet, hur kul kan de vara? ;-)

    Galet fin resa du gjort portföljmässigt från 2019, ju! Och utdelningarna, grymt!

    Älskar bubbel och babbel, hoppas att ni får en underbar kväll!

    Kram och ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tackar! Ja, jag hoppas också på drömjobbet. Hade hoppats få lite mer info igår, men ingen har ringt. Hoppas måndag!

      Ja, pengaresan har gått fint. Men jag har ju också fått ett arv som investeras, så allt är inte "mitt eget" sparande. Men ändå! Galet kul är det!

      Ja, det blev en mysig kväll, och dessutom har jag hjälpt min vän att fixa månadssparande hos Avanza. Bra grejer!

      Hoppas du också har en toppenhelg!
      Kram Louise

      Radera
  2. Oh vad kul att läsa ! Du livade verkligen upp min fredagskväll. Bubbel coh jobb och vänner och massa utdelning...kan det bli bättre ? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt, att få liva upp något! Tack för de orden!

      Nej, det går bra nu (men jag förtjänar det ;-)).

      Må så gott, CS!

      Radera
  3. Hoppas du får drömjobbet :) Pengar är inte allt. Trivs du på jobbet blir det mer som fritid och borde värderas mer. Grattis till 1 mille!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, pengar är inte allt. Men de är ändå väldigt bra att ha :-)

      Kul att läsa att du har fått en bra start på nya jobbet!

      Radera
  4. Jag skulle inte ta det välbetalda..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså? Hur vet du det?
      Jag kommer göra det om jag inte får drömjobbet. Villkoren hjälper mig mot snabbare FIRE :-)

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...