Ekonomiska mål

torsdag 7 januari 2021

Jag vill inte jobba!

IDAG ÄR EN SÅDAN DAG. Jag vill bara inte gå till jobbet!* Trots att jag har ett kort pass idag och trots att jag är ledig i morgon så känns det bara tungt inombords. Det är inte jobbets fel, åtminstone inte direkt. Visst är det ett par mindre stressmoment som hänger över mig där, men det är liksom inte bara det som skaver. Det är mer den återkommande känslan av att jag helt enkelt inte vill jobba. Åtminstone inte för att någon annan säger det. Ni fattar, eller hur?

BÖRSEN GÅR RIKTIGT BRA IDAG. Mest ökar Sdiptech och Eolus Vind, och det var även dessa innehav som gav mig bäst avkastning under föregående år. Jag är så vansinnigt sugen på att sälja av innehavet i Xact Norden, men jag har lite bekymmer med var jag ska placera pengarna i stället. Så just nu blir jag jäkligt passiv, vilket jag iofs har lovat mig själv att få vara, men som ändå stör mig. Det skaver också.

JAG HAR I ALLA FALL satt ett ekonomiskt mål för året 2021. Jag vill att min portfölj uppgår till minst 1.250.000:- under året. Om börsen har medvind och om jag återinvesterar utdelningarna bör jag kunna uppnå detta trots att jag inte kommer ha så hög lön under året, och därmed inte kunna spara så vansinnigt höga summor. (Det börjar förresten också skava). 

JANUARI ÄR INTE min favoritmånad. Det kanske är därför sinnet känns lite tungt? Det är grått ute, och det är långt till våren. Det är inte mycket ledighet att se fram emot förrän påsken kommer, och det är risk för snö-slask-kyla-regn = halka. Väck mig i slutet mars!

DET VAR DET LILLA jag hade att bjuda på idag. Nu ska jag ta mig i kragen och åka till jobbet.
Annars finns det alltid flyttkartonger som ska packas...



Yepp! Så är det faktiskt!

*Note efter avklarat arbetspass: Det blev en bra kväll, lugnt och trevligt med glada skratt. Sinnet är därmed något lättare!

10 kommentarer:

  1. Hej Louise. Hoppas det känns bättre att gå till jobbet snart igen. Kan själv känna samma känsla ibland. Men plötsligt kommer en bättre dag igen. När man tänker efter vore det ju konstigt om man alltid kunde känna glädje :-) Gällande Xact fonden är jag själv lite funderande. Jag gillar själva idén med fonden. Men tycker de verkar vara en hel del aktivitet i fonden. Om det är rätt på längre sikt lär visa sig. Men presterar inte fonden över tid kan man fundera om det är värt de 0.3 % som fonden har i förvaltningsavgift. Såg att fonden tagit in Handelsbanken nu den senaste tiden och det är ju något positivt iallafall :-) Troligtvis räknar även förvaltarna på en utdelning inom närtid. God fortsättning på 2021.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara för att jag var så negativ innan så blev arbetspasset både lugnt och trevligt idag :).

      Jag gillar också idén med Xact, men den ger inte alls samma avkastning som någon annan av mina fonder (eller aktieinnehav). Det får en såklart att fundera...

      Vi får såklart hoppas på att Handelsbanken väger upp! Samt utdelning då ;).

      God fortsättning till dig också!

      Radera
  2. Det är sådana dagar som det måste vara okej att drömma sig bort lite. Snart sitter ni utanför erat nya hus med varsin kopp kaffe och lyssnar på vårfåglarna med näsan mot solen!

    https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=jNzhVwWoqGA&ab_channel=harryeriksson

    Kram Fumlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, så sanna ord! Det går ju så ruskigt fort egentligen! Ska tänka på den här kommentaren när vi just sitter där med kaffe och fågelkvitter :-)

      Kram!

      Radera
  3. Precis så då känner jag också! Läs Fru Efficient Badass senaste inlägg. Jag satt och nickade mig igenkännande hela vägen rakt igenom.

    Snart kan du också kliva av...

    Ha det gott!

    Kram, Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag läste också det inlägget med stor behållning. Men just eftersom jag gärna vill kliva av snart så blir jag frustrerad över minskade inkomster. Jag är ju den otåliga sorten, och vill gärna kliva av NU (stampar i marken som en trotsig treåring). Men det kan som sagt vara dagsformen som stökar, det blir säkert bättre snart igen. Jag är lite så...upp som en sol, ner som en pannkaka!

      Ha det fint du också!

      Kram!

      Radera
  4. Petrusco gillar xact och hade ett inlägg om det häromdagen. Jag blir lite glad för det är ett av mina stora placeringar också. Jag röstar för att vi avskaffar nov, dec jan och feb. Folkomröstning vill jag ha. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag såg det. Petrusko och jag verkar ha en del samma innehav i våra portföljer. Jag är ändå skeptisk och kommer troligen sälja av...någon gång....

      Folkomröstning är okej, tar gärna bort de månaderna jag också! :-)

      Radera
  5. Hög igenkänningsfaktor! Jag drar mig in i det längsta nu på morgnarna, vill verkligen inte kliva upp ur sängen och jobba. Blä... Trots att jag trivs med mitt jobb. Jag har försökt kompromissa med mig själv om att jag ska gå ned till 60 % så snart jag har råd, men det vet i sjutton om det räcker. Kanske lika bra att kämpa på tills jag är helt fri?

    Skönt iaf att det blev en ok jobbdag när du väl kom iväg. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en svår avvägning. Själv skulle jag ha svårt att jobba heltid nu, mina lediga fredagar är heliga. Men samtidigt är det ju bra att samla mycket krut i pengamaskinen...

      Hoppas du hittar en väg som fungerar för dig!
      Kram!

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...