Ekonomiska mål

tisdag 29 december 2020

Reflektioner 2020 och Gott Nytt År!

DÅ BÖRJAR ÅRET lida mot sitt slut, och jag jobbar ända in i kaklet med både 12- och 13-timmarspass. Men det är snart slut med det, för med början den 11 januari arbetar jag endast 50% igen, och ska försöka hålla mig på den nivån under våren (med något extra pass här och där möjligen). Jag ser fram emot det då de senaste veckorna varit kämpiga, både med jobb, mörk årstid och julen.

JULEN HAR VARIT BRA, men som alltid när man umgås en del med släktingar (vi var inte många, men ett par extra blev det) så tycker jag att det kan bli lite väl intensivt. Dels så är jag introvert av naturen och behöver vara ensam för att hämta energi. Dels så är jag också väldigt kvällstrött, särskilt nu när jag jobbat så pass mycket. Men med gäster blir det gärna att man förväntas sitta uppe (kan fortfarande inte förstå att man ska äta "vickning" klockan 23 på kvällen), och jag blir inte bara trött av det, utan också på dåligt humör.

MEN NU ÄR JULEN ÖVER, och vi kan blicka fram mot 2021, ett år jag verkligen ser fram emot! Självklart hoppas jag av vi får bukt med allt vad Corona heter, det underlättar ju för oss alla. Men på ett personligt plan så är jag själaglad över att äntligen få flytta till hus igen, efter att ha bott "instängd" i lägenhet under några år. Förutom huset så ser jag fram emot att arbeta mindre, få mer tid för häst och hund, samt att fortsätta livsresan med min sambo i vårt nya hus och bostadsområde. Förvisso ska vi utstå en renovering innan vi kan landa fullt ut, men vi ser verkligen fram emot flytten nu!

ÅR 2020 VAR väl ingen höjdare, men det var inte 2019 heller för min del. Corona har såklart hindrat mig från en del saker som var inplanerade, framför allt resor. Dessutom satte ju pandemin käppar i hjulet för sambons födelsedag. Men i övrigt så har jag inte lidit nämnvärt av att stanna hemma mer och shoppa mindre. Långpromenader med hunden funkar alltid!

RENT EKONOMISKT har 2020 varit ett bra år för mig. Jag hade möjlighet att köpa en hel del (i mina mått mätt) aktier under nedgången i mars-april och jag har hållit min strategi hela vägen. Det vill säga, inte sålt något som jag inte annars skulle sålt. På grund av detta steg portföljen rejält under hösten, och passerade miljongränsen i november. 

JAG AVGER INTE NYÅRSLÖFTEN, men under 2021 ska jag försöka att bli mindre besatt av min portfölj. Jag har under 2020 loggat in på Avanza lite väl många gånger, och är nu uppe i ett gäng innehav som jag förvisso är nöjd med, men som börjar bli svåra att överblicka. Så min ekonomiska plan för nästa år är att bli lite mer automatiserad i mitt sparande. Kanske kommer jag sälja av ett par innehav också, och nöja mig med 10-12 enskilda bolag i portföljen. I tillägg har jag ju fonder, så diversifieringen finns kvar.

JAG TÄNKER ATT jag fortsätter mitt sparande i fonder varje månad, precis som idag (spar regelbundet i Spiltan Investmentbolag, Avanza Global, TIN ny teknik och Coeli Global Selektiv), och om jag får extra pengar av någon anledning (högre lön, gåva eller pengar från ett extraknäck) så har jag möjlighet att köpa enskilda aktier för dessa pengar. Jag vill fortfarande utöka innehavet i Investor (gick över 600-kronorsgränsen idag!) bland annat, och det finns säkert annat skoj att lägga pengar på också.

JAG HAR ÄVEN EN LITEN PYTS PENGAR i ett förhoppningsbolag som jag hoppas kan komma att ge lite avkastning nästa år. Vi får se hur det går med den saken, och jag återkommer (troligen) i ämnet. Lite hemligheter kan man väl få ha ;-)?

MEST BESVIKEN gällande min portfölj och dess innehav är jag över Xact Norden (tidigare högutdelande) som har levererat sämre avkastning än allt annat jag äger (i princip), och som inte riktigt hämtat sig från nedgången ännu. Jag trodde att denna variant av fond med utdelning skulle bli min absoluta favorit, men så blev det inte. Tyvärr är mitt innehav ganska stort, så jag får fundera över hur jag ska göra med det framöver.

I ÖVRIGT FÖR 2021 hoppas jag på att jag ska kunna börja löpträna igen (läs jogga), att jag ska kunna njuta av massor med tid i naturen, att jag ska kunna träna min hund till social tjänstehund, att jag och sambon ska trivas så bra som vi hoppas på i huset och att jag ska ge mig själv tid till rejäl återhämtning. Inga stora utsvävningar, utan bara fokusera på att må bra i nuet. Lätt sagt, svårt att göra!

VAD SKULLE JAG GJORT 2020 som inte blev av då? Jo, jag skulle ju gått till optikern! Det har jag inte gjort, skämmes! Jag är fortfarande i stort behov av det, och måste prioritera det under vintern/våren. Tror jag drar mig lite eftersom jag är rädd att det kommer bli dyrt i slutänden ;-).

MED DESSA RADER vill jag också tacka er läsare för era insiktsfulla kommentarer på bloggen, ert pepp och ert engagemang. Utan er skulle det inte finnas någon blogg, och jag ger en digital kram till samtliga av er därute!

GOTT NYTT ÅR!
2021 kommer bli underbart!



Champagne är gott varje år!

11 kommentarer:

  1. Låter som en bra plan för 2021! :-)

    Jag har också haft XACT Norden men det första jag gjorde när börsen öppnade igår var att sälja av. Jag hade visserligen inget jätteinnehav, men det störde mig att det gått så dåligt och att de därtill tar betalt för en så usel utveckling. Jag vet att man ska vara tålmodig när det kommer till börsen, men någon måtta får det finnas PUNKT!

    Lite nyfiken blir man ju när du nämner ditt förhoppningsbolag, men jag antar att du outar om det går bra, n'est-ce pas? ;-)

    Julen är mysig men det är hemskt skönt när den är över och man kan blicka framåt. Jag är nog mer av en nyårs-kind-a-gal!

    Tack för en fantastisk blogg, älskar att hänga här! GOTT NYTT ÅR!
    Kram Fumlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som flera är besvikna på Xact! Lustigt att du sålde nu precis när jag också tänkt göra det. Får se om jag skalar av lite efter nyår :-).

      Jag kan till och med tänka mig att berätta om mitt förhoppningsbolag även om det går dåligt! Det är ju det roligaste, när man kan dela av sig av både bra saker och mindre bra...Men just nu kan det tänkas att det händer saker där, så jag hoppas ha något spännande att komma med i frågan under Q1 åtminstone :-).

      Tusen tack för dina fina ord och du är så varmt välkommen att hänga här när du vill!

      Kram!

      Radera
  2. Hoppas du får ett riktigt bra 2021!

    Jag sålde av Xact Norden för ett tag sedan, lackade ur när jag såg hur dåligt den fonden gått i år. Jag hade knappt 250' i fonden, så jag köpte Spiltan Aktiefond Investmentbolag istället. Typiskt nog köpte jag precis innan den dippade också, men nu tuffar den på uppåt igen och har redan gått bättre under någon vecka än Xact gick hela året... Förvisso blir det inga utdelningar, men jag är ok med det känner jag. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu en missnöjd Xact:are! Spiltan Invest låter som en bättre idé faktiskt, och den kommer säkert ge god avkastning på sikt.

      Utdelningar är inte allt!

      Hoppas att även du får ett superbra 2021!

      Mvh Louise

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Spännande med flytt etc under 2021! Också spännande att se vilken förhoppningsbolag du har i portföljen :)

    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir ett spännande år! Återkommer kring förhoppningarna - grusade eller ej! ;-)

      Radera
  5. God fortsättning! Nu blir jag nyfiken på din förhoppningsbolag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lovar att återkomma kring detta under Q1 :-)

      Radera
  6. Dumpade Xact för några månader sedan, utvecklingen känns som rena bluffen ärligt talat. Hur kan den tappa när allt annat går upp.Det tog inte lång tid för kapitalet jag tog ut från Xact att jobba mycket bättre på andra ställen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur!? Jag får verkligen se över det innehavet. Önskar bara var jag visste var jag skulle sätta pengarna i arbete i stället...

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...