Ekonomiska mål

lördag 19 december 2020

Timanställning

JAG VILL BARA nämna några ord om timanställning. I alla fall om man kopplar det till frihet, något som många inom FIRE-rörelsen trots allt strävar efter. För det snackas så mycket om allt det dåliga när man är anställd per timme, och jag som varit det en period känner bara att...nja. Det behöver inte vara dåligt alls!

MEN OKEJ, det dåliga först. Det är ju rätt uppenbara saker. Man tjänar inte in någon semester - väldigt dåligt. Det är osäkert, och du vet aldrig hur mycket du får jobba och därmed inte heller vilken lön du får varje månad. Det är tveksamt att du kan få ett lån, och du kan få lämna arbetet/inte få fler pass i princip när som helst. Timanställning brukar inte heller berättiga dig till tjänstepension, så då gäller det att kunna spara själv. Men det vet de flesta som läser här såklart.

MEN FÖR DEN SOM inte är helt beroende av en månadslön och som vill jobba så mycket som det passar för stunden är det ju ett guldläge! Du kan i princip bestämma själv från månad till månad hur mycket du vill eller orka jobba. Du kanske kan välja pass som ger bättre betalt, på kvällar och helger?

JAG HAR VALT att fortsätta arbeta per timme under våren, trots att jag är erbjuden fast anställning. Det gör att jag känner ett lugn i själen, en känsla av att vara lite fri och oberoende. Det är något ärligt över anställningsformen dessutom: Jobba en timme, få betalt en timme. Enkelt. 

JAG KAN DESSUTOM välja att vara ledig längre perioder om jag skulle behöva. Jag kan också ställa upp och jobba när andra har semester, och på mitt jobb är det oftast väldigt lugna perioder då man kan jobba i lugn och ro och ha lite trevligt. Jobba ett antal veckor under sommaren och sedan vara ledig en månad på hösten? Eller ja, hur man nu vill lägga upp det.

BLIR DET TJAFS MED CHEFEN? Tar stressen över? Ja, gå hem då. Du har ingen uppsägningstid, och kan gå precis när du vill. DET är en frihetskänsla för mig (även om jag inte önskar hamna i en sådan situation såklart).

DETTA ÄR NATURLIGTVIS ingen rekommendation till någon att arbeta som timanställd, och det är självklart inte alla som kan göra så. Många vill säkert ha en fast anställning, men får det inte ändå. Det är såklart inte alls bra för människors trygghet.

MEN FÖR MIG ÄR DET BRA.
Just nu.




8 kommentarer:

  1. Hej Louise.

    Kan hålla med om att en timanställning kan vara fantastiskt. Har ju själv jobbat så de senaste 8 åren. Tack vare det har jag kunnat jobba fler helg/storhelg timmar och med det fått lite högre årsinkomst. Tyvärr har man inga rättigheter när man träffar på fel chef. De kan ju behandla sina visstidsanställda lite som dom vill.

    Jag vill iallafall önska dig en god jul och gott nytt år. Vi får hoppas att 2021 blir det bästa året någonsin :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slimis!

      8 år!? Ja, då har du ju erfarenhet!

      Vi hoppas innerligt på 2021 :-)

      God Jul och Gott Nytt År!

      Radera
  2. Skönt att du har hittat en anställningsform som passar dig i den tillvaro du befinner dig i nu.

    För egen del ser jag fram emot att eventuellt ta en timanställning när jag lyckats spara ihop lite mer kapital. På min nuvarande arbetsplats tror jag inte att det är möjligt, så det ska bli spännande att se vilken bransch det kan bli. :-)

    Kram Fumlan

    SvaraRadera
  3. Ja, just nu känns det okej, men visst är ett litet kapital i bakfickan att föredra! Livet kan ju förändras på så många sätt när vi minst anar det, på gott och ont.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Väldigt bra och tänkvärt inlägg! Jag delar helt det du skriver och har lite funderat ibland på timanställning och/eller säsongsanställning ibland :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Ja, det har helt klart sina fördelar! Du får nog möjlighet att testa någongång i framtiden ;-).

      Radera
  5. Skönt att kunna jobba när du vill, då slipper du 8-5 mån-fre :) Det blir för mycket helt enkelt. Angående semester så får du utbetald istället, vet inte hur det är hos er om det är per månad eller en gång per år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes! Det är riktigt skönt faktiskt!

      Tror det är en gång per år, men måste dubbelkolla...skämskudde på mig och mina anställningsvillkor!

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...