Ekonomiska mål

lördag 12 december 2020

Att få pengar stressar mig

JAG HADE KUNNAT SÄTTA EN UPPSJÖ av olika rubriker på detta inlägg, för det surrar av tankar i huvudet, och det är mycket som vill ut. Men tankarna har inte landat fullt ut ännu, så vi får se vad det blir av detta inlägg. Kanske blir det oerhört tramsigt, osammanhängande och till och med lite pretentiöst? Låt oss se, men tillbaka till rubriken:

ATT FÅ PENGAR STRESSAR MIG. Låt mig utveckla vad jag menar. Det är inte så att den positiva utvecklingen gällande min portfölj stressar mig. Lönen brukar vara okej att få in på kontot också (lite beroende på). Men om jag får EXTRA pengar, som jag inte räknat med, exploderar hjärnan! Varför? Hmm, låt mig se om jag kan förklara...

JAG BESÖKTE MIN PAPPA I VECKAN. Han har alltid varit intresserad av pengar, och han är den som lärde mig om fonder och aktier i yngre år. Nu är han gammal och sjuk, men oroar sig ständigt för att han ska ha glömt att betala något (det gör han inte eftersom jag sköter hans ekonomi), eller ännu värre att han har en oreglerad skuld till någon i bekantskapskretsen. Av dessa anledningar kommer vi nästan alltid in på att prata pengar när jag hälsar på. Nu senast propsade han extra hårt på att jag skulle använda hans pengar för "allt" jag behöver. Han vill nämligen inte lämna pengar efter sig när han dör, utan att vi använder dem nu. 

JAG FÖRSTÅR OCH HÅLLER MED HONOM i hans resonemang. Sanningen är att jag redan fått mycket av hans pengar, så det finns verkligen inte så värst mycket kvar att nyttja, annat än en buffert på hans lönekonto samt en fond på drygt 100.000:-. Så det är inte det att jag får dåligt samvete av att få hans pengar, det är bara det att jag inte vet hur jag bäst ska använda det eventuellt extra tillskottet.

LÅT SÄGA ATT JAG FÅR 10.000:- på måndag. Perfekt, A-kassan försvinner i januari och jag vill jobba lite mindre på grund av flytt och annat. Dessa 10.000:- skulle i praktiken komma väl till pass och jag skulle kunna klara att jobba 50% i ett par månader. Toppen, inte sant? Men då kommer tankarna! "Men NÄ Louise, om du får pengar så ska du väl unna dig något fint!?". Sen nästa: "Men Louise då, skämmes! Nog ska du spara pengarna i en fond på ISK om du nu får pengar sådär! De ska ju förvaltas!". Eller, ännu hellre: "Louise, nu är du egoistisk! Dessa pengar ska du ju spara åt ditt barn! Tänk, hur ska hon klara sig framöver!?". Och så här fortsätter det, tills jag bara vill gråta av förvirring!

DET ÄR LYXPROBLEM, och jag är ödmjukt medveten om den saken. Och när vi talar om ödmjuk och medveten så går mina tankar osökt till Björn Natthiko Lindblad, vars bok "Jag kan ha fel" just nu ligger på mitt nattygsbord. Jag har lyssnat på och läst mycket av den mannen, så bokvalet kom inte av en slump, jag behövde hans visdom just nu. Som jag funderar på vissa saker! Hela grejen med att lyssna inåt, vara snäll mot sig själv och ha tillit till att det kommer ordna sig. Jag måste jobba åt det hållet, för jag är fortfarande alldeles för känslig för stress. Även i kortare perioder, något jag fick uppleva i veckan.

MEN DET KOMMER BLI BRA! Eller som Björn Natthiko brukar säga:
This too shall pass.



9 kommentarer:

  1. Treat Yourself! :) Här kommer några manliga tips som du inte vill höra :D

    1) Om du inte vet vart du ska lägga extra pengar, blanda lite överallt. Spara lite, köp något för dig själv och ge lite till barnen t.ex. Det hade jag gjort.

    2) Det är inte lätt att vara vuxen, jag får ont i magen när jag stressar. I typ 2 dagar :( alla har dåliga stunder/dagar, det går över. Fokusera på det positiva.

    3) Jag har läst hela inlägget och tycker att du gör rätt. Att kunna prata med sambon och komma överens är a och o. Gör det ni tycker är bäst för er, det är ni som ska må bra. När du mår bra kan du hjälpa andra (vovven, barn, sambon). Mår du dåligt påverkar det andra också tyvärr.

    Det kommer att gå bra :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får skylla sig själv om man är självutlämnande i bloggen :-)

      Ditt första råd tar jag till mig och håller med om. Brukar faktiskt göra så ibland!

      Ditt andra råd är också bra, men alltid lättare sagt än gjort :-)

      Ditt tredje "råd" är såklart helt sant! Mår jag dåligt påverkar det omgivningen! Ska på riktigt jobba på mitt eget välmående.

      Klart det kommer gå bra! Jag har alla grundförutsättningar!
      Tack för pepp!

      Kram Louise

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Döden
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Du är en produkt av dagens samhälle där yngre kvinnor tydligen är storkonsumenter av må-bra-piller och psykologhjälp. Varför denna ständiga prestationsångest, alltid göra sitt yttersta och dessutom ett rikt socialt umgänge och förverkliga sig själv.
    Tänk på dig själv och strunta mer i vad andra tänker om dig. En bra effekt av ekonomiskt oberoende är att kunna be folk att dra åt .... om de pressar eller styr för hårt. En tom kalender och långa vistelser i skog och mark (eller skärgård) brukar göra de flesta harmoniska. Jag känner inte dig men dina känslor och rädslan att göra fel val är inte sunt. Alla gör fel ibland så denna ängslan är helt onödig. Hoppar du kan bygga ett starkare självförtroende och framför allt en tillvaro med mindre oro att göra fel. Men att bo innanför tullarna i en storstad hade gjort mig galen inom en vecka, så vem är jag att uttala mig om andras situation. Hoppas det ordnar upp sig.
    Mvh Mannen från vidderna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först och främst är jag glad att bli kallad yngre! ;-) Fast det stämmer inte riktigt det du säger, jag behöver (och har inte) något stort socialt umgänge, och förverkliga sig själv vet jag inte...Mer jobba mot det jag mår bra av. En tom kalender vore underbart, men jag är inte riktigt där ännu tyvärr. Skog och mark är fantastiskt, och vi befinner oss just i sådana miljöer så ofta som möjligt är.

      Tror också du menar att jag bör bygga upp självkänslan snarare än självförtroendet, och där håller jag nog med dig. men det är lättare sagt än gjort!

      Jag flyttar ju dessutom från stan snart, och det kommer göra gott för själen, även om jag blir kvar i storstockholm några år till.

      Det kommer ordna sig, det är jag övertygad om!

      //Louise

      Radera
  3. Åh, jag läste detta igår kväll och låg och funderade på din situation. Nu såg jag att du har redigerat lite så jag tänker att jag inte ska bli så djup här i kommentarsfältet, men om du känner för det så skulle jag gärna vilja maila dig. Om du vill så är det helt ok att slänga iväg ett litet "Hej" bara till fumlan@hotmail.com. Men BARA OM du vill!

    Angående pengafrågan så finns det så mycket som kan gömma sig bakom dilemmat vad du i praktiken ska göra med dem, som kan ställa till det och förvandla det till ett större problem än vad det kan verka för en utomstående. Rent spontant skulle jag säga - behöver du bestämma det på studs? Kan du kanske bara sätta pengarna i karantän på ett sparkonto med lite ränta tills du känner att du har en bättre plan? Döp kontot till Pappa-pengar. :-)

    Lägger för övrigt till boken du nämner på min "To-read-list", verkar intressant!

    Hoppas att du får en lugn och skön söndag!
    Kram Fumlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag var tvungen att ta bort en del ur inlägget, för jag insåg att det blev lite enkelspårigt och inte gav hela sanningen. Då blir det ofta knepiga kommentarer till följd, och jag har inte riktigt energi att bemöta dem just nu.

      Skickar ett mail! Men det kommer från en märklig adress, så du är beredd :-)

      Boken är läsvärd, men om man lyssnat på Natthiko tidigare så är det ganska mycket upprepningar. Dessutom byter författaren tempusform lite för ofta, om man nu ska vara petig :-D

      Nu blir det långprommis med vovven!
      Kram!

      Radera
  4. Hej!

    Likt Fumlan läste jag också igår kväll. Vill bara säga att jag tycker du är fantastisk! Du är transparent och ärlig, du följer ditt hjärta (t ex sluta jobba, börja plugga, jobba deltid, köpa hund), ni har gjort häftiga (och vinstgivande) bostadsaffärer i år, du planerade värsta grymma firandet av din sambos födelsedag etc etc.

    Jag känner igen en del i mig själv gällande din beskrivning av pengafrågan. Det är ibland lättare sagt än gjort men jag tycker: Gör något som du värderar högt (åtminstone för en del av beloppet). Fonderna kommer finnas kvar om man vill investera pengar i framtiden.

    Du förtjänar det bästa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra, då vet du vad jag ville ha sagt egentligen :-). Tanken var att redigera texten lite för att sedan lägga ut en uppdaterad version, men jag kom aldrig så långt...

      STORT TACK för din fantastiskt snälla kommentar. Det är ju så himla bra för själen att få höra så fina ord! Tar till mig dem på mina vidare äventyr :-).

      Du förtjänar också det bästa, glöm inte det!

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...