Ekonomiska mål

onsdag 21 oktober 2020

Den svenska byråkratin

DET ÄR ÄNDÅ GANSKA IRONISKT. Jag har blivit "hotad" av a-kassan. De vill stänga av mig då jag inte söker jobb "aktivt". Enligt dem finns 253 lediga arbeten jag skulle kunna söka. Ändå har jag bara sökt 6 stycken enligt den senaste aktivitetsrapporteringen. Varför? Tja, för att jag faktiskt har arbetat över 30 timmar/vecka samtidigt...

MEN DET RÄKNAS INTE FÖRSTÅR NI! Nej, för det är en timanställning. Det är FULT att jobba per timme i vårt samhälle. Det är osäkert, vilket jag till fullo håller med om om man nu inte VILL jobba på timbasis. Vilket jag är ok med just nu. Jag har heller inte fått a-kassa de senaste veckorna eftersom min lön har varit "för hög". Ändå vill de alltså stänga av mig.

JAG KONTAKTADE DEM NATURLIGTVIS och sa som det var: Jag arbetar deltid på ett företag där jag trivs, och jag kommer få en anställning där "inom kort" (det blir troligen vid årsskiftet). Därför har jag prioriterat min tid hos det företaget för att kunna öka upp tiden och mina kunskaper där innan jag blir anställd.

A-KASSAN TYCKER ÄNDÅ att jag ska lägga ner mer tid på att söka nya jobb (och då mindre tid på att jobba antar jag!?). Jag skulle också, enligt a-kassan, behöva prata med "min arbetsförmedlare" (vem nu det är!?). Så jag ringde arbetsförmedlingen på min rast idag vid 10-tiden. Jag hamnade på plats 162 i kön, och när min rast var slut så var jag på plats 132 i kön. När jag slutat jobbet så var även telefontiden slut. Man kan då chatta med en chatt-robot, men inte om ett personligt ärende. 

SÅ, VAD GÖR JAG DÅ? Slutar jobba för att få tid att söka andra jobb som jag ändå kommer tacka nej till och sitta i telefonkö till arbetsförmedlingen?

TACK OCH LOV FÖR min chef! Jag drog hela storyn för henne, och vi skrattade gott. Sedan sa hon att jag gärna fick bjuda över både arbetsförmedlingen och a-kassan för ett möte där hon kunde berätta för dem att jag kommer få en anställning där på stört efter årsskiftet, och att jag fram tills dess kommer arbeta minst 50%. Så jag gjorde det. Skrev precis som det var och gav dem kontaktuppgifterna till min chef. OCH bjöd in dem till ett möte :-). Nu förstår vi ju alla att de inte kommer ta sig tid till ett sådant, men det var ändå lite kul att skriva det...

VI FÅR SE VAD BESLUTET BLIR. Kanske blir jag avstängd ändå. Men då är det som det är, och jag kommer överleva ändå på min fula timanställning, även om jag inte kommer kunna spara lika mycket i pengamaskinen. Besparingarna jag redan har känns ju också som en trygg back-up.

MAN UNDRAR IBLAND. 
Men tyvärr är jag är inte längre förvånad.


Huvudet på spiken!

6 kommentarer:

  1. Aww tråkigt, jag tror många söker bara 6 jobb i månaden. Jag med. Man vill inte ta vad som helst liksom. Hoppas det löser sig snart så slipper du dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, det är helt galet hur samhället fungerar ibland...

      Hoppas också det löser sig. Hur går det för dig?

      Mvh Louise

      Radera
  2. Ytterligare en spik i kistan för staten som garant för försörjning. Vill man ha trygghet på riktigt så behöver man kapa kostnaderna och buffra tillräckligt för att kunna vara sin egen A-kassa, sitt eget försäkringsbolag och helt enkelt inte vara beroende av överheten. Du kommer dit! Vi ska dit i alla fall ^_^

    SvaraRadera
  3. Visst är det så! Jag SKULLE ju kunna fimpa a-kassan redan nu och klara mig ganska länge ändå, men jag vill ju gärna inte plocka från pengamaskinen redan. Skönt ändå att veta att man är på rätt väg!

    Nu kör vi! :-)

    SvaraRadera
  4. Vad konstigt! Jag trodde det var arbetsförmedlingen och inte A-kassan som jagade en, speciellt om man inte ens tar ut A-kassa. Det är i alla fall sånt här som gjort att jag gick ur A-kassan för några år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då...arbetsförmedlingen skickade ett brev (med posten) där de stod att de meddelat min a-kassa att jag sökt för få jobb. Sedan hänvisade de all kommunikation till a-kassan...

      Jag gick också ur en period, men nu är jag ändå rätt glad att jag gick med igen. Har trots allt fått ersättning under sommaren :-).

      Mvh Louise

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...