Ekonomiska mål

torsdag 9 juli 2020

Sålde min skämsaktie och köpte Hufvudstaden!

ALLA GÖR VI MISSTAG. Själv älskar jag när andra berättar om sina misslyckade aktieköp, så jag ska väl inte vara sämre själv :-). Fast jag tycker fortfarande om bolaget i fråga, och jag kan inte förstå varför riktigt. Kanske för att jag känner en som arbetar där och som trivs? Eller för att jag fortfarande tycker deras produkter är bra och lätta att förstå?

BOLAGET ÄR MELTRON. Tidigare Uni-Light LED. De tillverkar och säljer energisnål och specialanpassad LED-belysning. Men hur bra det än verkat så har det bara gått sämre och sämre för bolaget. I våras gjordes en nyemission, men det verkar ha hjälpt föga. Kursen faller, rapporterna är dåliga och styrelsemedlemmar försvinner.

JAG KÖPTE AKTIEN FÖR 1 kr/st. Mest på kul, och i ärlighetens namn investerade jag bara 5.000 kronor, så det är ingen ko på isen rent ekonomiskt. Sedan har aktiekusen typ sjunkit hela tiden, och jag har många gånger tänkt att jag ska "cut my losses short" och sälja skiten. De förlorade pengarna skulle jag ganska snabbt kunna tjäna in på annat. Några Investor eller vad som helst typ.

IDAG TOG JAG TAG I DET! Eftersom jag gärna ville köpa Hufvudstaden, men inte hade speciellt mycket cash att avvara. Men så tänkte jag "sälj Meltron och få 2.000 kronor, lägg till ett par tusenlappar själv, och voila - Hufvudstaden är dina!". Sagt och gjort, och nu är jag ägare i Hufvudstaden, om än med en liten position!

HUFVUDSTADEN INKÖPTES FÖR I SNITT 114,70/aktie, och Meltron såldes för ca 30 öre/aktie. Hoppas hinna köpa några fler Hufvudstaden innan aktiekursen sticker uppåt igen. Någon kallade förresten Hufvudstaden för "flavour of the month" då många verkar investera i bolaget till nuvarande värdering. Inte så konstigt kanske då aktien faktiskt är attraktivt värderad just nu (i alla fall enligt mig). Så jag hoppas att detta blir ett bra köp på sikt, och att de förlorade tusenlapparna i Meltron återuppstår i mina andra innehav, som är betydligt tryggare sådana.

YOU WIN SOME, YOU LOOSE SOME!
HuFvudsaken är att vi vinner mer än vi förlorar.




Hufvudstaden!

6 kommentarer:

  1. Det var säkert ett bra drag, kan tänka mig att det känns skönt att städa bort det som ligger och stör i portföljen. Jag har också ett bolag som jag köpte mest på chans och borde göra mig av med. Det är väl bara att riva av plåstret....ska bara vänta in rapporten! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att det var ett bra drag :-). Men man vill ju så gärna hoppas in i det längsta...

      Lova nu att sälja (om inte rapporten skulle vara oväntat positiv då ;-))!

      Radera
  2. Hej Louise och välkommen till Hufvudstaden.

    Tråkigt med Meltron. Men att investera i mindre bolag som inte har en stabil intjäning brukar ofta vara mer riskfyllt. Risken finns ju att de aldrig kommer börja tjäna några pengar tids nog. Har själv också förlorat mindre summor på denna typ av bolag men investerar nu mer bara i mer mogna bolag. Potentialen kanske inte är lika stor men jag inbillar mig att större bolag innebär en lite mindre risk över tid. När det gäller en del mindre bolag blir det ibland nyemission efter nyemission och det kostar bara pengar som man troligtvis aldrig får igen. Samtidigt kan man ju hitta riktiga kursraketer bland småbolag men det är som sagt inte det lättaste.
    Är iallafall riktigt imponerad över vilken fin portfölj du fått ihop över tid. Jag hoppas din portfölj fortsätter prestera bra nu framöver. Fortsatt lycka till med ditt sparande.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack Slimis! Tråkigt kanske, men ingen fara ekonomiskt och en lagom läxa att lära sig av :-). Som du säger så hoppas man ju alltid på att någon gång pricka in en kursraket, och jag har faktiskt en mindre summa i ett läkemedelsföretag också...där jag fortfarande ligger på plus! Vi får se vad framtiden utvisar där. Det är dock det enda mindre bolaget jag har i portföljen, resten är större och stabila bolag som passar min strategi och min kunskapsnivå betydligt bättre!

      Stort tack för dina fina ord om portföljen också! Jag ska snart uppdatera er alla med ett inlägg om hur portföljen ser ut i dessa dagar.

      Ha det fint!

      Mvh Louise

      Radera
  3. Känner inte till Meltron men verkar av din beskrivning vara lite turbulent i bolaget. Starkt och bra med transparensen, det är nog ytterst få som inte gjort och gör mindre lyckade investeringar. Det är exakt som du skriver "Hufvudsaken (roligt där :)) är att vi vinner mer än vi förlorar".

    Spännande med Hufvudstaden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, att du inte känner till det säger ju ganska mycket :D.

      Ja, jag tror alla måste lära av sina egna misstag, och Meltron får vara mitt! Med det sagt så finns det såklart risker att göra misstag även i framtiden, men jag kommer inte satsa på bolag där allt pekar nedåt i alla fall...

      Ja, nu håller vi tummarna!

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...