Ekonomiska mål

onsdag 1 juli 2020

Att se tillbaka på vad man gjort

NÄR TÅLAMODET TRYTER och jag tänker att jag aaaaaldrig kommer uppnå FI så gäller det att kunna zooma ut och se till helheten. Det slog mig för några dagar sedan när jag mottog utdelningen från Investor, och genast återinvesterade beloppet. Jag insåg då att jag har strax under 300 aktier i Investor nu, något jag för två år sedan alaaaaldrig jag trodde att jag skulle ha!

FÖR VET NI? På bara 1,5 år har jag lyckats utöka mitt innehav i Investor med över 250 aktier. Mitt "mål" var faktiskt att uppnå 100, men nu är det alltså snart 300 - med nytt mål 500! Jag har även 18 enskilda bolag som jag har aktier i, det trodde jag heller aaaldrig att jag skulle ha när jag påbörjade min investeringsresa!

YTTERLIGARE ETT EXEMPEL är Boliden, där jag under en tillfällig dipp förra sommaren köpte 12 aktier (det var vad jag hade råd med då), för 198 kr/st. Sedan gick priset upp rejält och jag tänkte i mitt stilla sinne att om priset på den aktien någonsin går under 200 kronor igen ska jag köpa mer. Med Corona kom naturligtvis köpläge, och idag äger jag ca 250 aktier i Boliden.

UTDELNINGARNA DETTA ÅR blir såklart inte vad någon hoppats på, men jag kommer ändå få 6.000 kronor  (eller mer) i utdelningar. Det är ju 500 kronor extra att spara, om man slår ut det på månadsbasis. Så då har jag ju utan att ens tänka på det utökat sparandet, givet att jag återinvesterar utdelningarna på börsen såklart.

MEN DET BÄSTA AV ALLT är att jag lyckats öka sparkvoten markant! Förr om åren låg den väl på ca 10%, men numera ligger den aldrig under 20%. Vissa månader är den uppe i 40-50% också, något som ska bli mer regel än undantag till hösten. Hur jag har gjort? Jo, men ni veeet! Minskat utgifterna genom att se över försäkringar, bytt telefonabonnemang till Vimla (nöjd, gå gärna in på länken och tjäna pengar du också!), tänkt på mina matkostnader, i princip slutat shoppa kläder och minskat onödig transport. Just nu förstår jag inte att jag tyckte det var så svårt tidigare?

DET FINNS MÅNGA exempel som tyder på att min förmögenhet faktiskt ökar, och att snöbollseffekten sakta men säkert är på väg att ta fart! Åren går fort (på gott och ont), och sedan jag aktivt började jobba mot FI för 1,5 år sedan har det hänt massor! Dessutom har jag lärt mig massor, vilket i sin tur kommer generera mer intäkter i framtiden.

SÅ, TILL ALLA ER som precis som jag tappar tålamodet och orken ibland. Se tillbaka på vad ni åstadkommit hittills!
Ni kanske blir förvånade ni också?





Bara för att det saknas milangivelse på skylten betyder det inte att man inte kommer fram till sist!

10 kommentarer:

  1. Underbart! Vilken ökning, verkligen. Jag tycker också att det är inspirerande att titta tillbaka och se hur jag började och hur läget är nu. Det sporrar. Jag tror att jag kommer att uppnå mitt mål 2022 om inget oväntat händer.
    Kramen och ha en fin dag!
    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. 2022!? Det är ju nästan i morgon!! :-) Eller inte riktigt, men i alla fall jättesnart! Vad roligt, är så glad för din skull :-)

      Kram Louise

      Radera
  2. Bra och peppigt inlägg! :-) Kul att se att du har både Investor och Boliden, två av mina större innehav. Jag hoppade också på Boliden förra sommaren, men eftersom jag har fyllt på succesivt så har mitt GAV ökat och jag låg och harvade på minus ett tag.

    Helt klart en bra idé att titta i backspegeln, för även om siffrorna skiftar i ömsom rött och ömsom blått/grönt så ökar ändå antalet aktier och utdelningarna med dem.

    Mvh Fumlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, tack! Ja, jag satsar stenhårt på att öka innehavet i Investor, och Boliden köper jag när den går under 200. Mitt GAV i Boliden blev 183 kr efter jag köpt "massor" i Coronadippen.

      Ja, man ska se tillbaka och förhoppningsvis vara nöjd! Skam den som ger sig!

      Ha det fint!

      //Louise

      Radera
  3. Hej Louise!

    Både klok och go läsning!

    Det mesta av värde här i livet tar tid, kräver att vi jobbar för det, men om vi bara ger oss den på att vi ska klara det så är chansen god att så blir fallet.

    Med vänlig hälsning,

    Atlas

    Atlasinvesto@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Atlas! Jag håller med till fullo!

      Ha det fint!

      Mvh Louise

      Radera
  4. Hej!

    Mycket inspirerande läsning! Jag håller med, det är svårt ibland att se helheten ibland när man fokusera på en lön eller en uppgångsdag på börsen eller ett aktieköp i taget etc.

    Men när man zoomar ut ser man vilken kraft det verkligen blir av kontinuerligt sparande och återinvesterade utdelningar etc.

    Grymt bra jobbat och ha en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när jag köper 1-5 Investor så känns det ju alltid lite futtigt...Men så BOOM så har man typ 300 liksom :-).

      Tack och detsamma till dig!

      /Louise

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...