Ekonomiska mål

onsdag 22 juli 2020

Fortsatt köpa Hufvudstaden

JAG SKREV TIDIGARE att jag köpt en ingångspost i Hufvudstaden, eftersom substansrabatten är ovanligt hög just nu. Just när jag köpte de första aktierna hade jag inte så mycket pengar att avvara, så jag hoppades att aktiekursen skulle ligga kvar på låg nivå ett tag till. Det har den gjort, och den har till och med gått ner lite. De första aktierna köpte jag för 114,8:-/st, och igår låg kursen kring 111,5:-/st. Så jag har faktiskt kunnat köpa på mig ytterligare lite aktier i bolaget, med ett GAV på ca 113 :-/st.

NÄR JAG SKRIVER OM HUR MÅNGA AKTIER jag köpt så använder jag mig av ganska ospecifika mått. "Ett gäng", "en handfull", "en startposition" och liknande. Det kan ju betyda vad som helst, jag inser det. I mitt fall är det absolut inte så att jag köper på mig 1.000 aktier "bara sådär" (ja, om inte aktien kostar en krona styck eller så, men det gör vanligtvis inte aktier i de bolag jag vill ha), för så mycket pengar har jag vanligtvis inte att tillgå på ett bräde. Därför börjar jag ofta med kanske 5-50 aktier, beroende på pris. Det är ofta vad jag kallar just "ett gäng" eller "en handfull" i mina inlägg. I fallet Castellum har jag till exempel bara haft råd med 30 stycken (men det är ju bättre än noll :)).

SEDAN FÖRSÖKER JAG BEVAKA KURSEN och möjligen flytta över likvider från sparkonton för att kunna köpa mer, förutsatt att kusen ligger kvar på intressanta nivåer. Så då kan det, som i Hufvudstadens fall, bli att jag köper 5-10 aktier per dag under en period. När jag är uppe i 100-200 stycken brukar jag känna mig nöjd med min position för stunden, och sedan låter jag tiden gå i jakt på nya bolag att investera i, alternativt så börjar jag fylla på i andra innehav.

SÅ BLIR DET EN CIRKEL. Köpa nytt bolag - fortsätta köpa tills jag är nöjd - byta bolag - fylla på. Till sist har jag gått "varvet runt" och kan, om läget är rätt, börja fylla på ytterligare där jag började, som i detta exempel - Hufvudstaden. Eftersom det gått en tid då har jag också haft tid att "känna på" bolaget, se hur det har gått och vad som hänt med aktiekursen sedan jag köpte sist. Efter det kan jag lättare ta beslut om jag tycker att investeringen varit bra och om jag vill fortsätta investera i bolaget.

SJÄLVKLART KAN JAG INTE alltid ta ett bolag i taget i en viss ordning, lite fingertoppskänsla gäller det såklart att ha, och jag bevakar ju alla mina bolag på regelbunden basis såklart. Men genom att fokusera på ett bolag i taget får jag god kunskap och ökar successivt mitt innehav. Då sprider jag även aktieköpen per automatik, både mellan olika bolag och olika branscher. Bra riskspridning helt enkelt!

MIN PORTFÖLJ ÄR FÖR ÖVRIGT PÅ ATH!
Jag passar på att känna mig rik :-)






8 kommentarer:

  1. Jag måste fråga dig.... jag läser ett gäng med bloggar , det finns massor med olika slags aktier på marknaden..och samtidigt så känns det som om ibland så skriver ett flertal om just samma aktie. Nu har jag sett inlägg om just Huvudstaden på ett flertal av de bloggar jag följer. Triggas man av varandra ? eller är just Huvudstaden en dunderaktie att köpa just nu ? Igår läste jag utdelningscyklisten, slimis och tror Petrusko hade någon för några dagar sen, minns inte vilka fler.

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Jag håller med dig, det kan kännas som att det "går inflation" i vissa aktier. Men det är ju alltid viktigt med egen analys! I Hufvudstadens fall handlar det just nu om att substansrabatten är högre än på väldigt länge, och det är flera bloggare som uppmärksammat just detta och skrivit om det. Historiskt sett så har Hufvudstaden varit ett bra bolag att äga, med regelbundna utdelningshöjningar. Eftersom de också sitter på fastigheter i mycket attraktiva lägen så talar mycket för att deras bolag kommer fortsätta gå bra, i alla fall på sikt. Jag investerar endast i bolag där jag känner att jag kan avvara pengarna i 10 år, och i mitt fall tror jag då att Hufvudstaden kan bli ett bra komplement i portföljen eftersom jag inte äger så mycket fastighetsbolag sedan tidigare.

    Så jag tror inte så mycket att man triggas av varandra egentligen, jag tror mest att vi som bloggar kring ekonomi och FI till stor del läser samma saker och tar del av samma information, och därför blir det nog att många också drar samma slutsatser baserat på den informationen.

    Mvh Louise

    SvaraRadera
  3. Själv tar jag gärna del av tankar kring livet och börsen i synnerhet.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  4. Hej Louise. Grattis till ATH. Alltid kul när det går bra med sparandet :-)

    Fortsatt lycka till på din resa.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack Slimis! Ja, ATH är kul, nu kör vi!

      Mvh Louise

      Radera
  5. Grattis till ATH! :-) Roligt också att läsa om vad du har för strategi, eftersom min egen är hyfsat obefintlig. Jag hoppas kunna plocka russinen ur kakan för att hitta ett eget tillvägagångssätt. När började du investera på börsen?

    Mvh Fumlan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet inte om det är mycket till strategi, men det har liksom bara blivit såhär :-). Jag började investera lite mer seriöst i januari 2019, även om jag hade enstaka aktier för mindre summa även innan dess.

      Mvh Louise

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...