Ekonomiska mål

onsdag 10 juni 2020

Trochanterit och skatteåterbäring

MAGNETRÖNTGEN VISADE INGET ALLVARLIGT. Tack och lov egentligen. "Mindre retningar i hamstring", och "medfödda pålagringar". Men smärtan just nu kommer troligen från en så kallad trochanterit, ett inflammatoriskt tillstånd som ger smärta på höftens utsida och som vanligtvis strålar ner i benet. Det verkar ju stämma. Det beror ofta på artros (jo, jag börjar ju tydligen få det), överbelastning från löpning/monoton träning eller svag bål och sätesmuskulatur (vilket jag har haft, men det bör vara bättre nu). Det drabbar oftast medelålders kvinnor (check), och smärtan uppstår ofta när höften böjs såsom vid bilkörning, eller uppkommer när man sover (check, check).

FRÅGAN ÄR BARA OM JAG haft detta i 1,5 år eller om detta uppkommit sekundärt av någon annan orsak? Mina domningar i foten är också lite oklara, men kanske hör det ändå ihop. Inte riktigt utrett ännu, för nu ska jag vidare till en ortoped som ska kolla på mig igen. Kanske blir det kortisoninjektioner också. Just nu har jag fått en kur antiinflammatoriskt och muskelavslappnande, vi får se om det gör någon skillnad. Inga långa promenader får det bli heller på ett tag (vilket gör mig ledsen).

NÅJA, som lite plåster på såren fick jag skatteåterbäringen igår. Inga stora summor, men efter ett frisörbesök blev det ca 6.000 kronor över till ISK. Jag vill dock inte köpa något särskilt just nu, jag tillhör dem som tycker börsen rusat på lite väl mycket de sista veckorna. Jag får helt enkelt avvakta och se hur det utvecklar sig nu framöver. Sommaren är ju vanligtvis lite lågsäsong, kanske är vi där om någon månad.

I HELGEN ÅKER VI på minisemester söderöver. Det var den som var "åk 2 betala för 1", så priset blev riktigt bra. Lite kul att det är "grönt ljus" för inrikesresor från och med lördag! Jag bokade ju detta för två månader sedan, på vinst och förlust. Bra tajming helt enkelt! Det blir spa, mysiga middagar och....ingen lång vandring som vi tyvärr planerat. Men kanske kan vi hyra cyklar och komma ut lite ändå?

NU SKA JAG LYSSNA PÅ VAD MAN SÄGER OM PALMEMORDET!
Lite spännande är det.



När kommer skatteåterbäringen 2020? | Marcus Sätherström
Ja, det var välbehövligt nu när man inte jobbar längre :-)

4 kommentarer:

  1. Jag fick Trochanterit efter ett ryggskott - hade samma smärtor som du beskriver. Köra bil/sitta/resa sig upp/gå var döden, bäst var att ligga på mage och sen hänga på armbågarna så rygg/höft böjdes bakåt...
    ca 2 mån efter ryggskottet (som i sig inte gjorde så ont, gick först till kiropraktor) fick jag både antiinflammatorisk och smärtstillande samt kortisonspruta för smärtan i höften. Vi är nog i samma ålder, men jag träffade inte en bra läkare som var intresserad av orsaken till allt... Trots kortison så smög sig smärtan tillbaka och jag har betat av läkare på vc, sjukgymnast, naprapat, massage, akupunktur och kiropraktor. Sen testade jag en Osteopat - han hittade felet! Vilket är att jag hade en snedhet i bäckenet, det innebar att höftböjarmuskeln fick arbeta mycket. Tror även det var den som orsakade mitt "ryggskott".
    Så 2 besök hos Osteopaten - smärtan borta efter mer än ett år.
    Så ja du kan ha haft det i 1,5 år men anledningen till det är ju viktig att hitta.
    Hoppas du får ordning på det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack för att du skrev! Är lite rädd att hamna i den karusell du beskriver, känner redan att jag snurrat runt mellan fysioterapeut, naprapat, sjukgymnast och läkare. Men det måste bli bättre, jag älskar ju att vandra och springa. Blir tokig av detta! Hoppas nu att det inflammationsdämpande medlet lindrar lite. Har även minskat den monotona träningen för stunden.

      Ska ha osteopat i minnet! Tack!

      Mvh Louise

      Radera
  2. Hej!

    Härligt att höra att röntgen inte visade något allvarligt och att nästa steg nu är utkristalliserat. Hoppas verkligen att det ska bli bättre snart!

    Fint med skatteåterbäring! Jag satte in min skatteåterbäring i lite investmentbolag och amortering och utelunch :)

    Mysigt med lite semester, det låter toppen med spa etc. Hoppas att ni får det fantastiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag saknar redan långa promenader. Efter två dagars vila :-).

      Utelunch nu är rätt nice! Vi märker redan hur stadslivet gör oss mer sugna på en sallad eller ett glas vin på en uteservering...Men försöker ändå hålla i pengarna. Helgen är dock betald i förväg, så nu ska vi bara njuta!!

      Ha en fin helg!

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...