Ekonomiska mål

måndag 22 juni 2020

Jag försvann i solen

JAG HAR TYP HAFT DET ALLDELES FÖR BRA för att ens överväga att läsa på en skärm! Däremot har jag läst 4-5 böcker, ni vet sådana riktiga som prasslar? Jag säger bara en sak: Älskar´t!

OKEJ, VI TAR DET FRÅN BÖRJAN! För det händer som vanligt en hel massa saker. Först och främst var vi ju i väg på en liten minisemester en bit söderöver. Kan jag säga magiskt? Ja, det är just det jag kan! Runt 20 grader, sol och med en fläktande bris, men helt utan sommarens vanliga turister kunde vi helt fritt turista oss trötta! Vi körde bil på mysiga småvägar, fikade på underbara små caféer, åt rejäla middagar och drack gott vin, fick massage och låg i poolen. No need for greed, hela den där resan var faktiskt löjligt prisvärd eftersom jag betalat halva ordinarie priset, och jag ångrar inte en sekund av den.

SEN SÅ VAR JAG PÅ EN ARBETSINTERVJU. Alltså, helt bara sådär. Jag såg en annons en dag, och trots att jag lovat mig själv att inte bara kasta mig in i något nytt så skrek annonsen till mig "sök mig, sök mig!". Ja, på riktigt! Så jag sökte, och blev uppringd inom 30 minuter. Intervju nästa dag, och pang! Där satt den!

JAG SKA UTVECKLA. Jobbet är inom mitt "nya område", alltså inom det område jag för närvarande studerar till. Inte så att det direkt är svårt att få jobb inom det området, eller åtminstone tror jag inte det. Men nu ska ni höra! Hunden!! Ja, eller alltså, den hund jag vill ha. (Och kanske ska få, jag återkommer till det). På det här stället, ett företag i privat regi, så har man en hundinriktning, och framöver ska man utveckla den delen ännu mer. Detta stod det alltså inte något alls om i annonsen när jag sökte (dock hade jag ju skrivit om min önskan att arbeta med social tjänstehund). Så med andra ord kan jag, relativt ofta, ha med hunden till jobbet! Liksom...hur bra kan det bli!? Förstår åtminstone varför annonsen skrek åt mig att söka :-).

JUST DET, HUNDEN IGEN DÅ. Sju valpar fick den tik som jag varit intresserad av att få en valp efter. Trycket på valpar i år är megastort, och vi har ju (trots bra kontakt med uppfödaren) oroat oss för att vi inte ska få någon. Men så fick jag meddelandet för några dagar sedan, att vi var välkomna upp (50 mil norröver typ, hej Sverigesemester!)  för att kika på dem och prata valpköp om 2-3 veckor (då är valparna ca 4 veckor gamla). Alltså, hur glad tror ni jag (OCH min sambo, han är lika uppspelt han!) blev!? Typ helt galet glada! Eller jag blev kanske mest lättad, jag har lagt så extremt mycket energi på att tänka på den där valpen, så jag är ju helt trött i hjärnan! Ska det bli valpar? Hur många? Tik eller hane? Får vi möjlighet att köpa en? Kommer det gå bra? Ja, ni fattar...

JAG ÄR FORTFARANDE EN SMULA OROLIG. Att det inte ska gå bra, att något ska hända, att jag kommer vara en dålig utbildare av hunden. Men jag vet i alla fall att valpen kommer få sanslöst mycket kärlek, och att jag ska göra mitt allra bästa för en harmonisk och glad hund!

SÅ, DET VAR LITE JOBB OCH HUND. Övrigt då? Jo, midsommar och underbart väder! Det var landet med barn, bad, grill, fiske och kubbspel. Sommaridyllen i ett nötskal! Ungarna verkade till och med glada och tacksamma, trots att den yngste börjat tjata om studsmatta (och den äldsta just har slutat), men aldrig kommer få en sådan herrejössesful pjäs som min sambo uttrycker det :-).

MIN HÄLSA ÄR VÄL DET "ENDA" SOM INTE ÄR TOPPEN. Med antiinflammatoriska tabletter, och något muskelstimulerande i tillägg så känner jag mig någon procent bättre i benet, absolut. Men vet ni, jag tror inte det alls har att göra med medicinerna! Nä, den enkla sanningen är nog att tant har suttit på sin (inte så) feta häck och inte rört sig typ...alls. På två veckor! Men grillad mat och öl, och efterrätt - jo då, det jobbas på den feta häcken kan jag säga...

MÅR DÅLIGT AV INAKTIVITET! Om inte bad räknas då, för jag har badat rätt mycket, även för en badkruka. Men jag får väl försöka vara halvstilla ett par veckor till då. Rida lite lugnt, ta korta promenader och köra lite hantelträning kanske. Passar även på att plugga järnet, och är nu snart igenom en fjärdedel av utbildningen.

MAN SKA HA ATT GÖRA! Men man ska ändå ha semester.
Jag fixar båda!


Ett fikastopp på semestern



En midsommarafton på landet

5 kommentarer:

  1. Hej!

    Vilket underbart inlägg - STORT GRATTIS till hundköp och nytt jobb!! Så kul!! Låter också som att ni haft en superhärlig semester och midsommar :)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Nu är ju inte hundköpet 100% klart ännu, uppfödaren kanske ångrar sig i sista stund eller något...men jag hoppas inte det såklart!

      Ja, vi har haft det härligt! Och det är ju massor av sommar kvar dessutom :-).

      Ha det fint!

      //Louise

      Radera
  2. Lycka till med valpen! Som inbiten hundägare är det roligt att fler upptäcker vilken nytta hundarna gör, som sociala tjänstehundar och som helt vanliga sällskapshundar. Tänker ofta att hundarna varit min räddning i stressiga tider. De där promenaderna i ur och skur som ger tid att varva ner och samla energi. Dessutom har jag fått massor av vänner genom hunderiet.
    Ha det fint!
    /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva! Vad roligt att du skrev här! Jag håller med om att hundarna för mycket gott med sig för oss människor. Synd att inte fler organisationer inom vården vågar satsa på hundar som hjälpmedel. Hoppas det kommer framöver! Vad har du själv för hund?

      Mvh Louise

      Radera
    2. Hej Louise! Jag har en briard,och har hållt fast vid rasen i rätt många år. På sätt och vis blir det ett sätt att leva :-)
      /Eva

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...