Ekonomiska mål

måndag 8 juni 2020

Men hästen då?

JAG FICK EN KOMMENTAR AV EN NY LÄSARE här på bloggen, som undrade över hur min hästbudget ser ut, och hur logistiken fungerar med stallet och boende i stan. Och det är sant att jag inte skrivit om detta på länge. Så här kommer en liten uppdatering om hästar, stalliv och kostnader!

MIN HÄST FLYTTADE FRÅN MIG förra hösten. Anledningen till detta var att min mamma fick cancer och jag behövde omprioritera mitt liv och hjälpa henne på annan ort. Min häst hade då också haft en långvarig hälta på vänster bak, och det resulterade i att han behövde vila och rehab. Det löste sig så att min pålle fick flytta några mil bort och vara sällskap till en unghäst i STOOOORA hagar och med utevistelse dygnet runt (nästan). Detta var just vad veterinären ordinerat, då man inte hittat orsaken till hältan. Han skulle alltså få röra sig fritt så mycket som möjligt, men inte ridas på ridbana eller "pressas" för hårt generellt.

DETTA VISADE SIG BLI EN TOPPENLÖSNING! Dels trivdes han som fisken i vattnet, och dels blev han sakteliga bättre. Mina kostnader minskade för honom också drastiskt, då jag fick gratis stallhyra och behövde bara betala för lite foder (dock gratis bete under ett antal månader) på det nya stället. Försäkring, avmaskning och hovslagare tillkom såklart, men eftersom jag kunde plocka av skorna i bak så blev även detta billigare. Självklart gjorde det stor skillnad att jag inte tränade och tävlade som förut heller.

DENNA LÖSNING VAR TÄNKT ATT FUNGERA 6-12 MÅNADER. Det var bara det att när den tiden gått så kunde jag inte tänka mig att flytta tillbaka honom till "mitt" stall hemmavid igen. I Stockholmsmått mätt är hagarna bra där, men i jämförelse med hur han har det på sitt nya ställe så fick jag lite smått panik över att jag inte kunde ge honom samma ytor som han blivit van med.

JAG LETADE LÄNGE EFTER ETT NYTT STÄLLE runt Stockholm där jag kunde ha honom, men hittade inget vettigt alternativ. Jag ville främst ha en välordnad lösdrift åt honom, men hittade inget lämpligt till rätt pris. Så då bestämdes att han tills vidare får stanna kvar på det nya stället, även om det är för långt bort för mig att åka dit varje dag. I stället får jag hjälp med honom på plats, men kan själv bestämma om och när jag vill rida honom.

JUST NU FUNKAR DETTA BRA! Jag saknar att vara i stallet varje dag, men i stället har jag fått möjlighet att spara pengar genom att bo som sambo i stan. Och från stan kommer jag rätt lätt ut på motorvägen när jag ska åka till stallet. På lite sikt hoppas jag dock kunna bo med både häst och hund igen!

MINA KOSTNADER FÖR HÄSTEN när jag hade honom hemma i Stockholm såg ut såhär:

3.000:- stallhyra
1.800:- foder
800:- hovslagare
700:- försäkring
1.200:- träning
500:- övrigt, t ex vaccination, avmaskning och prylar

Summa: 8.000:- (OBS! Detta anser jag vara för mycket. Min nya gräns om jag tar hem honom är lägre. Betydligt lägre, annars blir FI svårt. Dock utan att tumma på hans välfärd!)

NÄR JAG FLYTTADE HONOM NÅGRA MIL BORT ser det ut såhär:

0:- stallhyra
1.000:- foder
700:- hovslagare
500:- försäkring (bytte från Agria till Sveland)
300:- övrigt

Summa: 2.500:-

Det är viss skilnad, eller hur!?

VAD KAN MAN GÖRA FÖR ATT MINSKA OMKOSTNADERNA DÅ? Tips till min nya läsare, och alla andra som har svårt att få ihop ekonomin med häst. Det är inte lätt, men om man inte är alltför bekväm så kan man faktiskt få ner månadskostnaden lite.

Exempelvis kan man:

1) Stå uppstallad i kollektivstall UTAN RIDHUS. Det är ofta billigare, och ofta även bra för hästen. Många hästar går alldeles för många timmar i ridhus. Rid ut! Rid dressyr på öppna fält! Bra träning, och du sparar en peng.

2) Stå uppstallad LÄNGRE BORT från stan. Detta passar inte alla, särskilt inte dig som vill rida varje dag, då ökar bensinkostnader och annat. Men det kan vara ett alternativ för dig med äldre/yngre häst som inte rids mycket. Det är ofta både billigare och kanske finns mer mark som möjliggör större hagar (hagar är generellt ett problem i många stall i Stockholm tycker jag).

3) Stå på LÖSDRIFT! Personligen älskar jag lösdrifts-tänket. Jag tror hästar SKA vara ute så mycket som möjligt. Men se upp! Det finns många som tror att lösdrift betyder att man bara struntar att ta in hästen på natten. Så är det inte! En bra lösdrift kräver underhåll, bra utfodringsrutiner, riktiga ligghallar, bra tillgång på vatten, och tillsyn för hästarna.

4) Se över din FÖRSÄKRING! Jag gjorde just detta bara för några veckor sedan. Genom att byta försäkringsbolag minskade jag kostnaden med 3.500 kronor/år!

5) TRÄNA I GRUPP! Det är alltid billigare att träna med flera andra då ni delar på tränarens bensinkostnader och ev också på timpenningen. Dessutom roligare att bygga bana med kompisar!

6) Lär dig slå på TAPPSKOR. Då slipper du ringa hovslagaren för ofta.

7) Var inte HYSTERISK! Många ringer veterinären för minsta lilla skråma. Inse att en häst, precis som en människa, klarar av mindre sår och skavanker alldeles utan ingripande. Tvätta, håll koll och låt hästen röra sig så normalt som möjligt så går det troligen över.

8) Se över FODERSTATEN! Många ger alldeles för mycket kraftfoder till sin häst. Med ett bra grovfoder krävs väldigt lite kraft, och kraftfoder är dyrt!

JA, DET VAR LITE TANKAR KRING hästar och kostnader som de för med sig. Själv saknar jag som sagt min fina pålle varje dag, men jag vet att han har det toppenbra där han bor nu, och ibland får man själv stå tillbaka för hästens bästa. En dag tror jag ändå vi kommer leva på en liten gård tillsammans han och jag, och då ska jag rida barbacka i solnedgången med hunden springandes brevid.
Så det så!




Allt har sin tid...

5 kommentarer:

  1. Tusen tack för svar på mina frågor! Och tack för toppenbra budget-tips! Hoppas att jag snart kan uppfylla min dröm om en egen häst.

    //L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, bara roligt om du kan få tips! Håller tummarna för att din önskan om häst går i uppfyllelse snart!

      Kram Louise

      Radera
  2. Riktigt bra när det går att spara en slant! Det är som en stor hund! :) En hund kostar runt 600 i månaden så 2500 för en häst låter väl mycket rimligt. Har alltid varit imponerad på dom som har hästar, känns att dom är rika :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. ha ha...jag tror det finns två grupper av hästägare. De som ÄR väldigt rika och de som lägger alla sina pengar från lönen som timvikarie i vården på sin häst och bor själva i ett kyffe och äter ostkanter...

      ...nåja, lite förenklat och med en smula humor alltså :-).

      Radera
    2. Ha ha amen på det :-)

      //L

      Radera

Jo nu ska ni få höra!

I TRE MÅNADER har mitt hundcenter varit öppet nu, och jag har aldrig jobbat hårdare i hela mitt liv! När väl representanten från Länsstyrels...